Για περισσότερο από ένα χρόνο εκτιμάται ότι θα διαρκέσει η απίστευτη ταλαιπωρία όσων αποφασίσουν να ταξιδέψουν στη...
Για περισσότερο από ένα χρόνο εκτιμάται ότι θα διαρκέσει η απίστευτη ταλαιπωρία όσων αποφασίσουν να ταξιδέψουν στη Βόρειο Ελλάδα. Η χώρα πρακτικά είναι κομμένη στα δύο εξαιτίας των κατολισθήσεων στα Τέμπη. Οι οδηγοί αυτές τις ημέρες, αντί χαρούμενων Χριστουγέννων, μάλλον το γολγοθά ανέβηκαν. Στο κομμάτι Λάρισα-Κατερίνη, ανάλογα με την μέρα και την ώρα, έκαναν από μιάμιση έως και δυόμισι ώρες επιπλέον. Πολλοί, προκειμένου να αποφύγουν την ταλαιπωρία, επέλεξαν το σιδηρόδρομο, όπου η πληρότητα ήταν άνευ προηγουμένου. Μεγάλα προβλήματα αναμένονται το ερχόμενο Σαββατοκύριακο μετά την Πρωτοχρονιά, οπότε θα γίνει η μεγάλη επιστροφή.
Μπροστά σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση, γίνονται σκέψεις για έργα ενίσχυσης του κακού επαρχιακού δικτύου, όπου διοχετεύεται πλέον όλη η κίνηση και συχνά κινδυνεύουν οι οδηγοί. Γεγονός που δείχνει ότι το πρόβλημα στα Τέμπη δεν πρόκειται να λυθεί σύντομα. Να σημειωθεί πως η αρχική πρόβλεψη ήταν ότι το σημείο μπορεί να ανοίξει μέχρι το Πάσχα. Κάτι, όμως, που μάλλον δεν θα επιβεβαιωθεί, αφού οι κατολισθήσεις συνεχίζονται. Ως γνωστόν, στην αντίστοιχη περίπτωση της Μαλακάσας, προ ετών, χρειάστηκαν τρία χρόνια για να φτιαχτεί ο δρόμος.
Στο μεταξύ, δεδομένου ότι ο δρόμος θα παραμείνει κλειστός για πολλούς μήνες, έντονος είναι ο προβληματισμός σε κύκλους του ΥΠΕΧΩΔΕ για πιθανά φαινόμενα αντιδράσεων και άρνησης να πληρώσουν διόδια μεταξύ των είκοσι χιλιάδων οδηγών που καθημερινώς περνούν από τα Τέμπη.
Αίτημα για έργα στήριξης
Οπως είναι γνωστό, η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου Μαλιακός–Κλειδί, όπου περιλαμβάνεται και η σήραγγα των Τεμπών, εισπράττει διόδια. Την ίδια στιγμή, αποκαλύπτεται ότι η κατασκευάστρια κοινοπραξία, εδώ και μήνες, γνώριζε ότι η κατολίσθηση ήταν θέμα χρόνου και ότι το βουνό θα αρχίσει να «διαλύεται». Μάλιστα, υπήρχαν σχετικές επιστολές του συμβούλου του έργου, με τις οποίες ζητούσε έργα στήριξης του βουνού και μελέτες γιατί κάτι συμβαίνει. Πολύ περισσότερο ότι αν, δεν γίνονταν τώρα οι κατολισθήσεις, σίγουρα θα σημειώνονταν με τη διάνοιξη της σήραγγας.
Καταγγελίες από ΤΕΕ
«Είχαμε έγκαιρα επισημάνει ότι με το έργο παραχώρησης και για να μη δημιουργηθούν μονοπωλιακές καταστάσεις με υποχρεωτική διέλευση μέσα από τη σήραγγα με τα υψηλά διόδια έπρεπε να κατασκευαστούν οι επαρχιακές οδοί που θα εξυπηρετούσαν κυρίως τις ενδονομαρχιακές ανάγκες, ενώ στην προκειμένη περίπτωση θα βοηθούσαν σηκώνοντας το βάρος της κυκλοφορίας. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε», εξήγησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θεσσαλίας κ. Ντ. Διαμάντος. Και πρόσθεσε: «Το κόστος της υπόθεσης πρέπει να επωμισθεί η παραχωρησιούχος εταιρία που κατασκευάζει το έργο της σήραγγας, παρότι η κατολίσθηση δεν αποδίδεται κατά τα φαινόμενα στις εκρήξεις για τη διάνοιξή της, αλλά στις εκτεταμένες βροχοπτώσεις».
Το ΤΕΕ επισημαίνει ότι «παρά τη δεδομένη επικινδυνότητα και τις κατολισθήσεις που είχαν προκύψει στο παρελθόν, στα Τέμπη, επί δεκαετίες δεν εκπονήθηκε μελέτη για μέτρα προστασίας, ενώ από την εδαφολογική μελέτη του 2003, στην προκήρυξη της σύμβασης προκρίθηκε από τις προτεινόμενες λύσεις εκείνη της κατασκευής μέτρων ασφαλείας στο πρανές του δρόμου». Η εταιρία, πάντως, ισχυρίζεται ότι υπέβαλε πλήρη μελέτη για έργα μέτρων ασφαλείας, η οποία δεν υλοποιήθηκε στο συνολό της, αλλά μόνο τμηματικά. Ο λόγος που έγινε αυτό ήταν ότι έπρεπε να κλείσουν τα Τέμπη, κάτι που «κανένας δεν ήθελε να πάρει πάνω του».
Πάντως, η κατάσταση, από πλευράς αστυνόμευσης, ήταν βελτιωμένη, σε σχέση με τις πρώτες ημέρες από το κλείσιμο των Τεμπών. Συνολικά 400 αστυνομικοί απασχολούνται σε βάρδιες για την «επιχείρηση διευκόλυνσης των οδηγών από τους παρακαμπτήριους δρόμους», μεταξύ των οποίων και 75 που έχουν αποσπαστεί από γειτονικούς νομούς. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Λάρισας, κ. Μιχάλη Τολίκα, «οι αστυνομικοί κατευθύνουν τα οχήματα στις εναλλακτικές διαδρομές, ενώ περιπολούν σε πολλά σημεία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν».
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος
Για περισσότερο από ένα χρόνο εκτιμάται ότι θα διαρκέσει η απίστευτη ταλαιπωρία όσων αποφασίσουν να ταξιδέψουν στη Βόρειο Ελλάδα. Η χώρα πρακτικά είναι κομμένη στα δύο εξαιτίας των κατολισθήσεων στα Τέμπη. Οι οδηγοί αυτές τις ημέρες, αντί χαρούμενων Χριστουγέννων, μάλλον το γολγοθά ανέβηκαν. Στο κομμάτι Λάρισα-Κατερίνη, ανάλογα με την μέρα και την ώρα, έκαναν από μιάμιση έως και δυόμισι ώρες επιπλέον. Πολλοί, προκειμένου να αποφύγουν την ταλαιπωρία, επέλεξαν το σιδηρόδρομο, όπου η πληρότητα ήταν άνευ προηγουμένου. Μεγάλα προβλήματα αναμένονται το ερχόμενο Σαββατοκύριακο μετά την Πρωτοχρονιά, οπότε θα γίνει η μεγάλη επιστροφή.
Μπροστά σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση, γίνονται σκέψεις για έργα ενίσχυσης του κακού επαρχιακού δικτύου, όπου διοχετεύεται πλέον όλη η κίνηση και συχνά κινδυνεύουν οι οδηγοί. Γεγονός που δείχνει ότι το πρόβλημα στα Τέμπη δεν πρόκειται να λυθεί σύντομα. Να σημειωθεί πως η αρχική πρόβλεψη ήταν ότι το σημείο μπορεί να ανοίξει μέχρι το Πάσχα. Κάτι, όμως, που μάλλον δεν θα επιβεβαιωθεί, αφού οι κατολισθήσεις συνεχίζονται. Ως γνωστόν, στην αντίστοιχη περίπτωση της Μαλακάσας, προ ετών, χρειάστηκαν τρία χρόνια για να φτιαχτεί ο δρόμος.
Στο μεταξύ, δεδομένου ότι ο δρόμος θα παραμείνει κλειστός για πολλούς μήνες, έντονος είναι ο προβληματισμός σε κύκλους του ΥΠΕΧΩΔΕ για πιθανά φαινόμενα αντιδράσεων και άρνησης να πληρώσουν διόδια μεταξύ των είκοσι χιλιάδων οδηγών που καθημερινώς περνούν από τα Τέμπη.
Αίτημα για έργα στήριξης
Οπως είναι γνωστό, η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου Μαλιακός–Κλειδί, όπου περιλαμβάνεται και η σήραγγα των Τεμπών, εισπράττει διόδια. Την ίδια στιγμή, αποκαλύπτεται ότι η κατασκευάστρια κοινοπραξία, εδώ και μήνες, γνώριζε ότι η κατολίσθηση ήταν θέμα χρόνου και ότι το βουνό θα αρχίσει να «διαλύεται». Μάλιστα, υπήρχαν σχετικές επιστολές του συμβούλου του έργου, με τις οποίες ζητούσε έργα στήριξης του βουνού και μελέτες γιατί κάτι συμβαίνει. Πολύ περισσότερο ότι αν, δεν γίνονταν τώρα οι κατολισθήσεις, σίγουρα θα σημειώνονταν με τη διάνοιξη της σήραγγας.
Καταγγελίες από ΤΕΕ
«Είχαμε έγκαιρα επισημάνει ότι με το έργο παραχώρησης και για να μη δημιουργηθούν μονοπωλιακές καταστάσεις με υποχρεωτική διέλευση μέσα από τη σήραγγα με τα υψηλά διόδια έπρεπε να κατασκευαστούν οι επαρχιακές οδοί που θα εξυπηρετούσαν κυρίως τις ενδονομαρχιακές ανάγκες, ενώ στην προκειμένη περίπτωση θα βοηθούσαν σηκώνοντας το βάρος της κυκλοφορίας. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε», εξήγησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θεσσαλίας κ. Ντ. Διαμάντος. Και πρόσθεσε: «Το κόστος της υπόθεσης πρέπει να επωμισθεί η παραχωρησιούχος εταιρία που κατασκευάζει το έργο της σήραγγας, παρότι η κατολίσθηση δεν αποδίδεται κατά τα φαινόμενα στις εκρήξεις για τη διάνοιξή της, αλλά στις εκτεταμένες βροχοπτώσεις».
Το ΤΕΕ επισημαίνει ότι «παρά τη δεδομένη επικινδυνότητα και τις κατολισθήσεις που είχαν προκύψει στο παρελθόν, στα Τέμπη, επί δεκαετίες δεν εκπονήθηκε μελέτη για μέτρα προστασίας, ενώ από την εδαφολογική μελέτη του 2003, στην προκήρυξη της σύμβασης προκρίθηκε από τις προτεινόμενες λύσεις εκείνη της κατασκευής μέτρων ασφαλείας στο πρανές του δρόμου». Η εταιρία, πάντως, ισχυρίζεται ότι υπέβαλε πλήρη μελέτη για έργα μέτρων ασφαλείας, η οποία δεν υλοποιήθηκε στο συνολό της, αλλά μόνο τμηματικά. Ο λόγος που έγινε αυτό ήταν ότι έπρεπε να κλείσουν τα Τέμπη, κάτι που «κανένας δεν ήθελε να πάρει πάνω του».
Πάντως, η κατάσταση, από πλευράς αστυνόμευσης, ήταν βελτιωμένη, σε σχέση με τις πρώτες ημέρες από το κλείσιμο των Τεμπών. Συνολικά 400 αστυνομικοί απασχολούνται σε βάρδιες για την «επιχείρηση διευκόλυνσης των οδηγών από τους παρακαμπτήριους δρόμους», μεταξύ των οποίων και 75 που έχουν αποσπαστεί από γειτονικούς νομούς. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Λάρισας, κ. Μιχάλη Τολίκα, «οι αστυνομικοί κατευθύνουν τα οχήματα στις εναλλακτικές διαδρομές, ενώ περιπολούν σε πολλά σημεία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν».
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου