ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΕΚΛΑΡΗΣ
Στο σημείο στο οποίο σημειώθηκε η φονική πτώση βράχων στην κοιλάδα των Τεμπών, στις 17 Δεκεμβρίου, βρίσκονται από χτες οι Ελβετοί ειδικοί τεχνικοί της εταιρίας «Geobrugg».
Η ομάδα των Ελβετών μηχανικών, γεωλόγων και αλπινιστών, αφού ενημερώθηκε στο εργοτάξιο του Ομολίου από τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο, ανέβηκε στο σημείο απ' όπου ξεκίνησαν οι κατολισθήσεις, όπου παρέμεινε μέχρι τη δύση του ήλιου.
Σύμφωνα με μηχανικούς, το κρίσιμο διάστημα των πρώτων εβδομάδων, λόγω της αποκόλλησης και άλλων επικίνδυνων βράχων, θα απαγορεύεται αυστηρά η προσέγγιση στο σημείο, ενώ στη συνέχεια, αφού καθαριστεί και αποκατασταθεί το οδόστρωμα, θα τοποθετηθούν και τα ειδικά πλέγματα.
Το Πάσχα ή το καλοκαίρι;
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που υποβλήθηκε από τους Ελβετούς και την κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» και εγκρίθηκε από το υπουργείο, θα χρειαστούν 16 εβδομάδες, δηλαδή σχεδόν 4 μήνες, με την προϋπόθεση να είναι καλές οι καιρικές συνθήκες. Ετσι, αν όλα πάνε καλά, τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο Μάιο. Πάντως, ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, έχει δηλώσει ότι ο δρόμος μπορεί να δοθεί στην κυκλοφορία μέχρι το Πάσχα, δηλαδή σε διάστημα μικρότερο των 10 εβδομάδων.
Τι κάνουν οι Ελβετοί
Οι εργασίες που ξεκίνησαν χτες περιλαμβάνουν τα εξής στάδια:
- Καταγραφή και εκτίμηση της κατάστασης στο σημείο της πτώσης βράχων.
- Αποκόλληση (ξεσκάρωμα) και απομάκρυνση των επικίνδυνων βράχων, που μπορεί να προκαλέσουν κατολίσθηση.
- Στερέωση των βράχων σε κάποια σημεία, όπου δεν είναι δυνατή η απομάκρυνσή τους.
- Τοποθέτηση ειδικών βραχοπαγίδων, κάθετα στο δρόμο, όπου αυτό απαιτείται.
- Καθαρισμό και αποκατάσταση του οδοστρώματος, στο σημείο της κατολίσθησης της 17ης Δεκεμβρίου και σε όποια άλλα σημεία πέσουν βράχια.
- Ελεγχο όλων των επικίνδυνων σημείων της κοιλάδας των Τεμπών και παρεμβάσεις όπου απαιτούνται.
«Από την εμπειρία που έχω από προηγούμενες εργασίες, καταγράφουν όλα τα επικίνδυνα σημεία, ελέγχουν πού υπάρχουν αποκομμένα βράχια προς κατάπτωση και τα απομακρύνουν. Στη συνέχεια, ανάλογα με τον όγκο των βράχων στα επικίνδυνα σημεία, υπολογίζουν τη δύναμη που θα ασκηθεί σε περίπτωση πτώσης των βράχων και αναλόγως τι είδους πλέγμα βραχοπαγίδας πρέπει να τοποθετηθεί.
Οι συγκεκριμένες βραχοπαγίδες λειτουργούν σαν κουρτίνα με τους δακτυλίους του πλέγματος να συγκεντρώνονται στο σημείο της πτώσης ενός βράχου. Μια άλλη μέθοδος που χρησιμοποιούν, όταν αυτό απαιτείται, είναι να υλώνουν το βράχο, δηλαδή να τον ''ράβουν'' πάνω στο υγιές πέτρωμα ώστε να μην κινδυνεύει να πέσει. Αυτό γίνεται με ειδική τεχνική και ''βίδες'' μήκους 5-10 μέτρων», σημείωσε ο δρ γεωλόγος, Βασίλειος Τσελεπίδης, ερευνητής του ΙΓΜΕ και της ΕΥΔΕ συντήρησης αυτοκινητοδρόμων.
Πηγή:
Αγγελιοφόρος