* Υψηλή ζώνη κινδύνου σε τρία σημεία των Τεμπών.
* Την Παρασκευή η συνάντηση της κοινοπραξίας με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών για να βρεθεί λύση.
Το πρόβλημα των κατολισθήσεων στα Τέμπη παρότι ήταν εξ αρχής προβλέψιμο, τελικά έχει ανοίξει σε μήκος 3,5 χιλιομέτρων. Εκτός από το σημείο της φονικής κατολίσθησης ο κίνδυνος να σημειωθεί παρόμοιο συμβάν σε αυτό το προβληματικό τμήμα των 3.5 χιλιομέτρων βρίσκεται και σε άλλα δύο σημεία.
* Σε 5 εκατ. ευρώ υπολογίζονται οι ζημίες που έχουν υποστεί τα ΚΤΕΛ της Βόρειας Ελλάδας από την ημέρα του αποκλεισμού.
* Καταστροφικές οι συνέπειες για τους κτηνοτρόφους στα ορεινά της Πιερίας.
* Ανυπολόγιστες οι ζημίες και στους υπόλοιπους κλάδους επαγγελματικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, όπου οι μετακινήσεις είναι απαραίτητες.
Επεκτείνεται το πρόβλημα των κατολισθήσεων στα Τέμπη
Της Στελίνας Μαργαριτίδου
smargaritidou@gmail.com
Το πρόβλημα των κατολισθήσεων στα Τέμπη, παρότι ήταν εξαρχής προβλέψιμο, τελικά έχει “ανοίξει” σε μήκος 3,5 χιλιομέτρων. Εκτός από το σημείο της φονικής κατολίσθησης, κίνδυνος να σημειωθεί παρόμοιο συμβάν σ’ αυτό το προβληματικό τμήμα των 3,5 χιλιομέτρων υπάρχει σε άλλα δύο σημεία.
Την Παρασκευή στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων η πολιτική του ηγεσία έχει ραντεβού με ειδικούς και στελέχη της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, προκειμένου να συζητηθούν οι προτάσεις για να καταλήξουν στη μία που θα εγγυηθεί την ασφάλεια του περάσματος.
Στα σενάρια που εξετάζονται με στόχο να παραδοθεί ξανά η εθνική οδός σε κυκλοφορία το συντομότερο, περιλαμβάνονται η κατασκευή ειδικού στεγάστρου στο σημείο της κατολίσθησης και η μετατροπή της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής σε δρόμο. Με αυτές τις παρεμβάσεις θεωρείται πιθανή να ξανά ανοίξει η εθνική σε διάστημα ακόμη και ενός μήνας.
Οι ειδικοί αναζητούν διάφορους τρόπους για να αποκατασταθεί η κυκλοφορία στην κοιλάδα των Τεμπών όσο το δυνατόν συντομότερα και να πάψει να είναι κομμένη η Ελλάδα στα δύο, καθώς φοβούνται τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν από την κακοκαιρία στους εναλλακτικούς δρόμους, οι οποίοι απορροφούν σήμερα την κυκλοφορία.
Η επαναχρησιμοποίηση της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής που ένωνε τη Θεσσαλονίκη με την Αθήνα και η μετατροπή της σε δρόμο θεωρείται ως επικρατέστερη λύση. Σύμφωνα με την πρόταση, ο δρόμος αυτός θα είναι μονής κατεύθυνσης με προορισμό τη Λάρισα. Όσοι ταξιδεύουν για Θεσσαλονίκη θα χρησιμοποιούν, σύμφωνα πάντοτε με την πρόταση, τον δρόμο των Τεμπών, αφού πρώτα απομακρυνθούν οι βράχοι και τοποθετηθεί στο σημείο της κατολίσθησης ειδική κατασκευή, που θα δημιουργήσει μια μίνι... σήραγγα ώστε να μπορούν να περνούν τα αυτοκίνητα με ασφάλεια.
Πρόκειται για μια πρωτοποριακή κατασκευή από τη Γερμανία, που θα δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ανθεκτικό σκέπαστρο στο επικίνδυνο σημείο, αφήνοντας τα αυτοκίνητα να περνούν από κάτω. “Θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε άμεσα και να δώσουμε τον εναλλακτικό δρόμο σε ένα μήνα στην κυκλοφορία, αν είχαμε λύσει το οικονομικό ζήτημα”, λένε οι τεχνικοί.
Οι δύο αυτοί μονόδρομοι θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από ΙΧ αυτοκίνητα, ενώ τα φορτηγά θα ακολουθούν τον δρόμο μέσω Κοζάνης.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ
Στο μεταξύ η Κοινοπραξία τηρεί προς το παρόν σιγήν ιχθύος σχετικά με τα όσα έχουν βγει στη δημοσιότητα το τελευταίο διάστημα. Καλά πληροφορημένες πηγές θέλουν τους εκπροσώπους της να συγκεντρώνουν υλικό προκειμένου να απαντήσουν και να δημοσιοποιήσουν τη θέση τους.
Οι τεχνικοί επιμένουν ότι έστειλαν στο υπουργείο Περιβάλλοντος τη μελέτη επικινδυνότητας και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ωστόσο από το υπουργείο γνωστοποιείται ότι η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία αυτό το διάστημα αξιολογείται, κατατέθηκε στο υπουργείο στις 10 Δεκεμβρίου 2009 με αριθμό πρωτοκόλλου 1481/347. Ερωτήματα προκαλεί το γεγονός πάντως ότι οι τεχνικοί της εταιρείας επιμένουν ότι το συγκεκριμένο έγγραφο έφυγε από τα χέρια τους “εδώ και μήνες”.
ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΠΟΡΙΣΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΟΛΙΣΘΗΣΗ
“Για την εκδήλωση του φαινομένου των καταπτώσεων στην κοιλάδα των Τεμπών πιστεύουμε ότι δεν είναι ικανή η παρουσία ενός και μόνο παράγοντα. Απαιτείται η συνύπαρξη πολλών παραγόντων, που έχουν σχέση τόσο με τις γεωλογικές, γεωτεχνικές και μορφολογικές συνθήκες όσο και με τις περιβαλλοντικές συνθήκες και ανθρώπινες παρεμβάσεις και δραστηριότητες”.
Αυτό επισημαίνει το πόρισμα του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Ελλάδας (ΓΕΩΤΕΕ), το οποίο αναφέρει επίσης: “Ο κίνδυνος κατά τη διέλευση από την κοιλάδα των Τεμπών υπήρχε ήδη από παλιά. Η ιδιαιτερότητα της πρόσφατης κατάπτωσης είναι ότι αφορούσε έναν ιδιαίτερα μεγάλο όγκο από μεγάλο ύψος και ότι προκάλεσε την απώλεια ανθρώπινης ζωής”.
Το ΓΕΩΤΕΕ επισημαίνει κατόπιν τούτου ότι “καλό θα ήταν να γίνεται έλεγχος της ζώνης επιρροής και της έντασης των δονήσεων από τις εκρήξεις για να εξασφαλιστεί ότι δεν θα επηρεάσουν την υπάρχουσα επισφαλή ισορροπία σε θέσεις όπου η σήραγγα θα πλησιάσει τα πρανή της οδού”. Επίσης προτείνεται να γίνει έλεγχος των γεωλογικών-γεωτεχνικών μελετών στα πλαίσια σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και το προκαταρκτικό πόρισμα για τα Τέμπη που εξέδωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ). Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, “η αναπόφευκτη επικινδυνότητα ως αποτέλεσμα φυσικών διεργασιών είχε ήδη επισημανθεί στο παρελθόν σε διάφορες τεχνικές εκθέσεις - μελέτες. Πράγματι, πτώσεις λίθων, βράχων κτλ. έχουν συμβεί επανειλημμένα κατά το παρελθόν. Η ιδιαιτερότητα της πρόσφατης κατάπτωσης είναι ότι αφορούσε έναν ιδιαίτερα μεγάλο όγκο από μεγάλο ύψος και ότι προκάλεσε την απώλεια της ανθρώπινης ζωής”.
Αξίζει να αναφερθεί ότι από τους πρώτους που έφτασαν στο σημείο των κατολισθήσεων ήταν γεωλόγοι του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις του προέδρου του τμήματος Γεωλογίας, Σπύρου Παυλίδη, ένας ακόμη από τους λόγους της κατολίσθησης ήταν η μεγάλη ποσότητα νερού αλλά και η ποιότητα του εδάφους. Στην ίδια κατεύθυνση αναμένεται να κινηθεί το τελικό πόρισμα του ΤΕΕ αλλά και του υπουργείου Δικτύων και Υποδομών.
Πηγή:
Μακεδονία