Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2010

Επιστολή του Αντώνη Σαμαρά στον Γιάννη Ραγκούση


Κύριε υπουργέ,

Στην πρόσφατη ομιλία μου στη Βουλή για τον Προϋπολογισμό είχα προειδοποιήσει την Κυβέρνηση:

«…το πρόβλημα των νομίμων μεταναστών στην Ελληνική κοινωνία, δεν είναι απλά ζήτημα πολιτογράφησής τους. Είναι και θέμα ενσωμάτωσής τους στο σώμα και τον πολιτισμό της χώρας. Των ίδιων και, κυρίως, των παιδιών τους που γεννήθηκαν εδώ…

Μην προχωρήσετε σε άκριτη μαζική νομιμοποίηση χωρίς τις προϋποθέσεις που βάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ελάτε πρώτα να συζητήσουμε χωρίς βιασύνη τα κριτήρια, ώστε να προστατέψουμε τους νόμιμους μετανάστες και την ενσωμάτωσή τους με κοινωνική συνοχή...»

Η Κυβέρνηση δεν άκουσε εκείνη την έκκληση. Και επέμεινε στις θέσεις της. Έθεσε το νομοσχέδιό της σε «δημόσια διαβούλευση», προκαλώντας ήδη μεγάλες αντιδράσεις.

Απόψε σας αποστέλλω αναλυτικό υπόμνημα για τους λόγους που η Νέα Δημοκρατία θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο.


* Πρώτον, είναι απορίας άξιο γιατί προτείνεται σήμερα τέτοια ρύθμιση. Η υφιστάμενη νομοθεσία την οποία ψήφισε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το 2004 (Κώδικας Ελληνικής Ιθαγένειας - ΚΕΙ) έχει λάβει υπ’ όψιν της τα ισχύοντα στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (παράρτημα 1).

Παράλληλα, κατά την προηγούμενη πενταετία, οι κυβερνήσεις της ΝΔ ενσωμάτωσαν στο Ελληνικό Δίκαιο και τις σχετικές με τα δικαιώματα των μεταναστών Ευρωπαϊκές οδηγίες (παράρτημα 2).


Προκύπτει σαφώς, ότι η Ν.Δ. ως κυβέρνηση εργάστηκε με συνέπεια στον ευαίσθητο αυτό τομέα και δεν δικαιούται κανείς να υποστηρίξει ότι η Ελλάδα υστερεί σε σχέση με τα προβλεπόμενα και ισχύοντα απ’ την Ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Επανέρχεται, επομένως, το ερώτημα για την αιτία που προκαλεί τη νομοθετική πρωτοβουλία σας. Και κυρίως τη σπουδή με την οποία προσπαθείτε να αντιμετωπίσετε ένα θέμα, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν περιορίζεται σε αυτή καθαυτή την απόδοση ιθαγένειας σε αλλοδαπούς, αλλά συνδέεται με το πραγματικό ζήτημα της μετανάστευσης πληθυσμών, κυρίως απ’ την Ασία και την Αφρική προς την Ευρώπη με πύλη εισόδου την Ελλάδα.

Η άποψή μας είναι ότι η απόδοση ιθαγένειας είναι ο τελευταίος κρίκος μίας αλυσίδας, προηγούμενοι κρίκοι της οποίας είναι η παράνομη είσοδος στη χώρα, το άσυλο, η απέλαση, η άδεια παραμονής και εργασίας στην Ελλάδα. Επιχειρείτε λοιπόν, την αποσπασματική και πρόχειρη «αντιμετώπισή» του και μάλιστα εκκινώντας απ’ τον «τελευταίο κρίκο της αλυσίδας». Εάν πιστεύετε ότι το μεταναστευτικό πρόβλημα επιλύεται με την μαζική απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας, τότε σίγουρα βρίσκεστε σε αναντιστοιχία με τα Ευρωπαϊκώς ισχύοντα. Αλλά και σε πλήρη αντίθεση με την πραγματικότητα…


* Σε ό,τι αφορά την αντικατάσταση του άρθρου 5 του ΚΕΙ - που μεταξύ άλλων θέτει ως προϋπόθεση για την απόκτηση ιθαγένειας αλλοδαπών με πολιτογράφηση, τη διαμονή τους στην Ελλάδα επί 5 συνολικά έτη κατά την τελευταία δεκαετία απ’ την υποβολή της αίτησής τους - διαφωνούμε και επιμένουμε στη διατήρησή του ως έχει σήμερα. Επιμένουμε, δηλαδή, στο γενικό κανόνα της δεκαετούς νόμιμης διαμονής κατά τη διάρκεια των 12 τελευταίων ετών πριν την υποβολή της αίτησης πολιτογράφησης με επαρκή γνώση της Ελληνικής γλώσσας, της Ελληνικής ιστορίας και του Ελληνικού πολιτισμού, μεταξύ των άλλων προβλεπομένων προϋποθέσεων.

Σας επισημαίνουμε ότι συνιστά παράδοξο η Ελλάδα να εμφανίζεται πρόθυμη ν’ αποδώσει την Ελληνική ιθαγένεια στους επί 5ετία διαμένοντες στη χώρα μας, όταν Ευρωπαϊκή οδηγία που έχει ήδη ενσωματωθεί στο Ελληνικό Δίκαιο, προβλέπει την απόδοση του καθεστώτος του «επί μακρόν διαμένοντος» στους νομίμως διαμένοντες επί 5ετία (με συνδρομή πολλών προϋποθέσεων, όπως η ύπαρξη εισοδήματος, η πλήρης ασφάλιση ασθενείας, η επαρκής γνώση της Ελληνικής γλώσσας κ.ο.κ.).

Έτσι με τις ίδιες προϋποθέσεις (αν όχι και πιο ευνοϊκές), με τις οποίες στην Ευρώπη παρέχεται καθεστώς «επί μακρόν διαμένοντος», στην Ελλάδα θα αποδίδεται η ιθαγένεια!

Ας δούμε, όμως, τι ισχύει για το ίδιο θέμα, σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όταν μάλιστα μερικές εξ’ αυτών, έχουν αποικιοκρατικό παρελθόν και μακρόχρονη πείρα αντιμετώπισής του.

Στη Γερμανία: δικαίωμα κτήσης ιθαγένειας έχουν οι αλλοδαποί με μόνιμο τόπο κατοικίας τη Γερμανία για 8 τουλάχιστον χρόνια, συντηρούν τον εαυτό τους και την οικογένειά τους χωρίς να λαμβάνουν κρατική βοήθεια, γνωρίζουν επαρκώς τη γερμανική γλώσσα, ενώ πληρούν σειρά άλλων προϋποθέσεων.

Στην Ιταλία: Το δικαίωμα κτήσης ιθαγένειας αποκτούν οι μετανάστες μετά από 10ετή νόμιμη διαμονή στη χώρα.

Στην Πορτογαλία: οι μετανάστες αποκτούν δικαίωμα για αίτηση κτήσης ιθαγένειας, κατόπιν δέκα ετών νόμιμης διαμονής στη χώρα, εκτός και αν προέρχονται από πρώην πορτογαλικές αποικίες με επίσημη γλώσσα τα πορτογαλικά, οπότε το δικαίωμα αποκτάται μετά 6 χρόνια νόμιμης διαμονής.

Στην Ολλανδία: το δικαίωμα αποκτάται κατόπιν πέντε ετών νόμιμης διαμονής, εφόσον γνωρίζουν την ολλανδική γλώσσα και τον πολιτισμό και το αποδείξουν σε σχετικές εξετάσεις. Πρέπει, όμως, να επισημανθεί ότι η Ολλανδία δεν είναι πύλη εισόδου για τους μετανάστες. Όσους δέχεται, τους δέχεται κατόπιν συμφωνιών, ενώ το ΔΟΥΒΛΙΝΟ ΙΙ την προφυλάσσει περαιτέρω, καθώς μετανάστες που θα ήθελαν να φτάσουν στην Ολλανδία, επιστρέφουν υποχρεωτικώς για να υποβάλουν αίτημα χορήγησης ασύλου στην πρώτη χώρα υποδοχής τους (ή χώρα εισόδου τους).

Στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη Γαλλία: η προϋπόθεση 5ετούς διαμονής εκτός των λοιπών προϋποθέσεων, μπορεί να εξηγηθεί από το αποικιοκρατικό παρελθόν τους. Και οι δύο χώρες συνδέονται με την Αφρική και με αρκετές Ασιατικές χώρες απ’ όπου προσέλκυσαν κατά το παρελθόν μετανάστες. Εδώ υπάρχουν ιδιαίτεροι δεσμοί - ιστορικοί, γλωσσικοί και πολιτισμικοί - καθώς και σκοπιμότητες που συνδέουν την πολιτική της ιθαγένειας με την γενικότερες σχέσεις «μητρόπολης» - πρώην αποικιών.

Παρ’ όλα αυτά, στη μεν Γαλλία δημιουργείται «Υπουργείο Εθνικής Ταυτότητας και Μετανάστευσης» για να λύσει το πρόβλημα ενσωμάτωσης των μεταναστών στην εθνική ταυτότητα, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κυβέρνηση των Εργατικών επιλέγει τη στρατηγική ενσωμάτωσης των μεταναστών στην ταυτότητα της «Βρετανικότητας», ως τον ασφαλέστερο τρόπο καταπολέμησης του ρατσισμού, εγκαταλείποντας την προηγούμενη πολυπολιτισμική στρατηγική. Στην Ισπανία έχει, επίσης, υιοθετηθεί η έννοια της «Ισπανικότητας».

Απ’ τα προηγούμενα προκύπτει ότι η Ελλάδα, με την προτεινόμενη απ’ την κυβέρνησή σας ρύθμιση, υιοθετεί το «χαμηλότερο κατώφλι» που συναντά κανείς σήμερα μόνο σε χώρες με αποικιακό παρελθόν ή χώρες «προστατευόμενες» απ’ τα προβλεπόμενα και ισχύοντα απ’ τον κανονισμό του «ΔΟΥΒΛΙΝΟ ΙΙ» του 2003, που συμφωνήθηκε όταν και πάλι στην κυβέρνηση ήταν το ΠΑΣΟΚ!

Κι εδώ προκύπτει μια δεύτερη παρατήρηση:

Η Ελλάδα έχει μια κρίσιμη ιδιομορφία σε σχέση με τις περισσότερες από τις υπόλοιπες χώρες μέλη της Ένωσης: Είναι «πύλη εισόδου» μεγάλου αριθμού παράνομων μεταναστών, των οποίων η επανα-προώθηση δεν είναι εύκολη. Αυτό δεν ισχύει για όλες τις υπόλοιπες χώρες-μέλη, οι οποίες είναι σε θέση να ελέγχουν πολύ καλύτερα τα σύνορά τους. Έτσι στην Ελλάδα έχουμε μετανάστες με νόμιμη και μόνιμη διαμονή, οι οποίοι όμως, στην μεγάλη πλειονότητά τους εισήλθαν παράνομα.

Να σημειωθεί ότι η παράνομη είσοδος σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες δύσκολα οδηγεί σε νομιμοποίηση ή, πολύ περισσότερο, σε πολιτογράφηση. Επίσης τα παιδιά μεταναστών δεν παίρνουν ιθαγένεια, ακόμα κι αν έχουν γεννηθεί σε ευρωπαϊκή χώρα, αν έχει προηγηθεί η παράνομη είσοδος των γονέων τους στη χώρα αυτή.

Με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης προτείνεται πολύ πιο ελαστική διαδικασία πολιτογράφησης μεταναστών (μετά από πενταετία) και σχεδόν «αυτόματης» απόδοσης ιθαγένειας στα παιδιά τους.

Στην Ελλάδα, παραμένουν άλυτα ακόμη τα ζητήματα παράνομης μαζικής εισόδου, καταχρηστικής αξιοποίησης του πολιτικού ασύλου και της συναφούς διαδικασίας που είναι εξαιρετικά χρονοβόρος, όπως και της απέλασης, των συνθηκών διαμονής και διαβίωσης κλπ. Σε τέτοιες συνθήκες θα ήταν ιστορικό λάθος η απόπειρα αντιμετώπισης του μεταναστευτικού προβλήματος με τα ελαστικότερα δυνατά κριτήρια απόδοσης της ιθαγένειας.


* Σε ό,τι αφορά την αντικατάσταση του άρθρου 1 του ΚΕΙ όπως αυτός κυρώθηκε με το Ν. 3284/2004 και ειδικότερα την απόκτηση ιθαγένειας από τέκνα αλλοδαπών που γεννιούνται στην Ελλάδα ή από τέκνα αλλοδαπών που έχουν παρακολουθήσει τάξεις του Ελληνικού συστήματος εκπαίδευσης, η Νέα Δημοκρατία καθιστά απολύτως σαφές ότι επιμένει στη γενική αρχή του κριτηρίου «των μετεχόντων της ημετέρας παιδείας». Με τη διευκρίνιση ότι η Παιδεία διατηρεί το χαρακτηρισμό της ως «εθνική». Ενώ μια από τις πρώτες επιλογές της κυβέρνησής σας υπήρξε η αλλαγή ονομασίας στο έως πρόσφατα υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Αυτό πάνω απ’ όλα επιβάλλει το ίδιο το Σύνταγμα της Ελλάδας το οποίο στο άρθρο 16, παράγραφος 2, αναφέρει ρητά:

«Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες».


Η ανάπτυξη εθνικής συνείδησης, λοιπόν, αποτελεί ρητή συνταγματική επιταγή, έτσι κι αλλιώς. Κι ο εθνικός χαρακτήρας της Παιδείας, είναι συνταγματικά προσδιορισμένος με αδιαμφισβήτητο τρόπο.


Αλλά η σημασία της εθνικής Παιδείας είναι κρίσιμη και για την ενσωμάτωση των νομίμων μεταναστών. Κι αυτό δεν αποτελεί δικό μας ισχυρισμό, αποτελεί, επίσης αδιαμφισβήτητη ευρωπαϊκή τάση, όπως ήδη αναφερθήκαμε παραπάνω…

Έτσι, ενώ οι Ευρωπαίοι κινούνται προς την ενσωμάτωση των μεταναστών τους και των παιδιών τους στην εθνική ταυτότητα, όπως εμπεδώνεται από το σύστημα της Εθνικής Παιδείας, εσείς απαλείψατε τον εθνικό προσδιορισμό από τον επίσημο τίτλο του αρμόδιου υπουργείου.

Αν πρόθεσή σας είναι να ενσωματώσετε ομαλά των παιδιά των μεταναστών στη Ελληνική κοινωνία και στην Ελληνική ταυτότητα, τότε κινείστε αντίθετα προς ό,τι επιτάσσει η λογική, κινείστε αντίθετα προς ότι αποτελεί πλέον ευρωπαϊκή τάση, κινείστε αντίθετα από το πνεύμα και το γράμμα του Συνταγματικού μας νομοθέτη.

* Επισημαίνουμε ότι με τον ισχύοντα ΚΕΙ, τέκνα αλλοδαπού που πολιτογραφείται Έλληνας, χωρίς άλλη διατύπωση, αποκτούν την Ελληνική ιθαγένεια, υπό την προϋπόθεση ότι κατά την πολιτογράφηση είναι ανήλικα και άγαμα.

Συνεπώς, η πρότασή σας αφορά τα τέκνα που μπορούν να αποκτήσουν την Ελληνική ιθαγένεια, ενώ οι γονείς τους παραμένουν στο status του αλλοδαπού διαμένοντος στην Ελλάδα.


Ας δούμε ποια είναι η Ευρωπαϊκή εμπειρία και στην προκειμένη περίπτωση:

Στη Γερμανία: τέκνα που γεννιούνται σε γερμανικό έδαφος έχουν δικαίωμα ν’ αποκτήσουν τη γερμανική υπηκοότητα εφόσον ένας γονέας έχει ζήσει εκεί νόμιμα και μόνιμα τουλάχιστον 8 χρόνια, ενώ το ius soli δεν καλύπτει τα τέκνα που δεν γεννήθηκαν στη Γερμανία.

Στην Ιταλία: Η γέννηση σε ιταλικό έδαφος δεν αποτελεί καν κριτήριο για την κτήση ιταλικής υπηκοότητας, ενώ για τα λοιπά τέκνα απαιτείται συνεχής νόμιμη διαμονή ως την ενηλικίωση, με δήλωση επιθυμίας για πολιτογράφηση εντός ενός έτους απ’ την ενηλικίωσή τους.

Στην Πορτογαλία: Τέκνα που γεννιούνται εκεί, αποκτούν δικαίωμα εφόσον ο ένας γονέας είναι μόνιμος κάτοικος για 10 χρόνια (ή 6 χρόνια εάν προέρχεται από τις πρώην πορτογαλικές αποικίες μέ επίσημη γλώσσα την πορτογαλική), ενώ τα λοιπά τέκνα αποκτούν το δικαίωμα πολιτογράφησης, μόνο εάν ένας απ’ τους γονείς έχει αποκτήσει την πορτογαλική υπηκοότητα.

Στην Ολλανδία: Το ius soli παραχωρείται αυτόματα μόνο στην τρίτη γενιά, όχι δηλ. για τα τέκνα αλλοδαπών που γεννιούνται στην Ολλανδία, ενώ για τα λοιπά τέκνα προϋπόθεση είναι η νόμιμη διαμονή μέχρι την ενηλικίωσή τους στη χώρα και υποβολή σχετικής δήλωσης.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο: Το ius soli παραχωρείται όταν τουλάχιστον ο ένας γονέας είναι μόνιμος κάτοικος

Στη Γαλλία: Τέκνα που γεννιούνται στη Γαλλία από αλλοδαπούς αποκτούν την ιθαγένεια ipso jure όταν ενηλικιωθούν, ενώ μπορούν μόνα τους να υποβάλουν αίτηση κτήσης ιθαγένειας στην ηλικία των 16 ετών αρκεί να γεννήθηκαν και να έζησαν στη Γαλλία για τουλάχιστον 5 χρόνια.

Διαπιστώνεται, λοιπόν, ότι η αντιμετώπιση ποικίλλει από χώρα σε χώρα, ενώ είναι προφανές ότι η Ελλάδα και σε αυτή την περίπτωση υιοθετεί το χαλαρότερο μοντέλο κτήσης της ιθαγένειας, ανάλογο του οποίου μπορεί να συναντήσει κανείς είτε σε χώρες με αποικιοκρατικό παρελθόν (π.χ. Ηνωμένο Βασίλειο) είτε σε χώρες που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθούν πύλες-εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αντιθέτως, δεν παραχωρείται ius soli ακόμη και σε χώρες με φαινομενικά ελαστικότερο τρόπο απόδοσης της ιθαγένειας (π.χ. Ολλανδία)


Κύριε Υπουργέ,

Η ιδιαιτερότητα της Ελλάδας, ως χώρας πύλης εισόδου μεταναστών, με τη διαπίστωση σειράς αδυναμιών και προβλημάτων που σχετίζονται με τη συνολική αντιμετώπιση του μεταναστευτικού προβλήματος, δεν επιτρέπει επιπόλαιο χειρισμό ούτε καλλιέργεια φρούδων ελπίδων ότι η προτεινόμενη ρύθμιση θα λύσει το πρόβλημα. Στην πραγματικότητα ελλοχεύει ο κίνδυνος να ερμηνευθεί και να λειτουργήσει η ελληνική πρόταση σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση.

Έτσι, στην πρότασή σας για αυτόματη κτήση ιθαγένειας από τέκνα αλλοδαπών που γεννιούνται στην Ελλάδα, με τις λοιπές προϋποθέσεις που προβλέπετε, τοποθετούμαστε αρνητικά.

Δεχόμαστε τη δυνατότητα των τέκνων νομίμων μεταναστών, που γεννήθηκαν και είχαν συνεχή διαμονή στην Ελλάδα και που έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον την υποχρεωτική 9χρονη εκπαίδευση, να αποκτούν την Ελληνική ιθαγένεια με την ενηλικίωσή τους, κατόπιν αιτήσεώς τους.

Εις ό,τι αφορά τα υπόλοιπα τέκνα που δεν γεννήθηκαν στην Ελλάδα, άποψή μας είναι ότι θα πρέπει να υπαχθούν στη γενικότερη ρύθμιση περί κτήσης της ιθαγένειας με πολιτογράφηση.

Κριτήριο σε όλες τις περιπτώσεις πρέπει να είναι η διαπιστωμένη γνήσια βούληση του ενδιαφερομένου να πολιτογραφηθεί Έλληνας, χωρίς «γραφειοκρατικούς αυτοματισμούς».

Εάν αποδεχθούμε και ισχύσουν τα προβλεπόμενα απ’ την πρότασή σας, δημιουργείται «προηγούμενο» με συνέπειες και προεκτάσεις επικίνδυνες. Ειδικότερα η ευκολία με την οποία περιγράφεται η απόκτηση της Ελληνικής ιθαγένειας, στέλνει το λάθος μήνυμα όχι μόνο στους παράνομους μετανάστες που ήδη βρίσκονται στην Ελλάδα και που την είχαν επιλέξει αρχικώς ως χώρα transit, αλλά πολύ περισσότερο σε όσους προσδοκούν να πατήσουν έδαφος χώρας της Ε.Ε.

Είναι βέβαιο ότι δημιουργούνται ακόμη και αυτή την ώρα, σε χώρες προέλευσης εκτός Ευρώπης, εντυπώσεις ότι αρκεί να εισέλθει κανείς στην Ελλάδα για ν’ αποκτήσει σε λίγα χρόνια την ιθαγένεια. Αυτή η εντύπωση θα τροφοδοτήσει περαιτέρω την παράνομη μετανάστευση. Έτσι, αντί «θεραπείας», θα ενταθούν οι συνθήκες για την καλλιέργεια κοινωνικής και οικονομικής αναταραχής.

Κατόπιν τούτων, θεωρούμε ότι το προτεινόμενο Σ/Ν κινείται σε λάθος κατεύθυνση και με την εξαίρεση των ομογενών και την επιφύλαξη των παιδιών που γεννούνται στην Ελλάδα και τις πολύ σαφέστερες και αυστηρότερες προϋποθέσεις που προτείνουμε για την κτήση απ’ αυτά της Ελληνικής ιθαγένειας, η Νέα Δημοκρατία θα καταψηφίσει το Σ/νόμου, εάν επιμείνετε στην υποστήριξή του. Και θα τον καταργήσει, όταν ως κυβέρνηση κληθεί να υλοποιήσει την πολιτική της.

Η Νέα Δημοκρατία πιστεύει σε πλήρη πολιτική ενσωμάτωση στην Ελληνική κοινωνία τόσο των μεταναστών όσο και των παιδιών τους, με βάση όσα ισχύουν στις λοιπές Ευρωπαϊκές χώρες, προσαρμοσμένα στις Ελληνικές συνθήκες και ανάγκες.

Επιπόλαιοι, αποσπασματικοί και πρόχειροι χειρισμοί που δεν έχουν την ευρύτερη συναίνεση των πολιτών και αδιαφορούν για την άποψή τους, δε βοηθούν στην ενσωμάτωση. Όπως δείχνει η εμπειρία, τέτοιοι χειρισμοί οδηγούν σε εντάσεις και τροφοδοτούν συναισθήματα ξένα και άγνωστα ως σήμερα στον Ελληνικό λαό.

Πιστεύουμε ότι υποχρέωσή μας είναι να προστατευθεί και ο ίδιος ο μετανάστης, για την κοινωνική ένταξη του οποίου καμία πρόνοια δεν λαμβάνεται με το προτεινόμενο Σ/Ν.

Τέλος, η Ευρωπαϊκή εμπειρία είναι αρνητική σε χώρες όπου υπήρξε στο παρελθόν ελαστικότερο πλαίσιο απόδοσης ιθαγένειας. Κι όπου δοκιμάστηκε απέτυχε και ήδη αναθεωρείται. Αυτή την εμπειρία οφείλατε να διερευνήσετε.

Δεν μπορεί οι Γάλλοι να ανακαλύπτουν σήμερα τη σημασία και την επικαιρότητα της εθνικής ταυτότητας (ιδιαίτερα για την ενσωμάτωση των μεταναστών στην κοινωνία τους), δεν μπορεί οι Βρετανοί να ανακαλύπτουν τη «βρετανικότητα», οι Ισπανοί την «Ισπανικότητα», και εμείς να φοβόμαστε να μιλήσουμε για την «ελληνικότητα».


Κύριε υπουργέ,

* Η Νέα Δημοκρατία θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Θα υπερψηφίσουμε, βέβαια, το δικαίωμα ψήφου των ομογενών. Σε αντίθεση με το ΠΑΣΟΚ, που ως αντιπολίτευση πεισματικά αρνήθηκε το συνταγματικώς προβλεπόμενο δικαίωμα ψήφου των αποδήμων Ελλήνων.

* Δεσμευόμαστε από τώρα ότι θα καταργήσουμε το νομοσχέδιο όταν θα αναλάβουμε τη διακυβέρνηση της χώρας.

* Επίσης δεσμευόμαστε να ενισχύσουμε τον εθνικό χαρακτήρα της Παιδείας μας σύμφωνα με το άρθρο 16, παράγραφος 2, του Συντάγματός μας. Για να σηματοδοτήσουμε την ενσωμάτωση όλων στην «ημετέρα παιδεία»…

* Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τις επί μέρους ρυθμίσεις, δεσμευόμαστε να νομοθετήσουμε προϋποθέσεις για την πολιτογράφηση και απόκτηση ιθαγένειας, αυστηρά καθορισμένες, όπως προβλέπεται και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Σεβόμαστε, βέβαια, τα παιδιά των νόμιμων μεταναστών που γεννιούνται στην Ελλάδα. Αυτά θα παίρνουν με αίτησή τους ιθαγένεια όταν ενηλικιώνονται κι εφ’ όσον έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον την 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Προϋπόθεση που πιστοποιεί την συμμετοχή τους στην ελληνική παιδεία.

Αντίστοιχα προβλέπει και η νομοθεσία μιας σειράς ευρωπαϊκών χωρών…

Θέλουμε την Ελλάδα «κοινότητα Παιδείας, Παράδοσης και Πολιτισμού». Κοινότητα ανθρώπων που βιώνουν την «ημετέρα παιδεία».

Αυτό είναι το καλύτερο «αντίδοτο» στο ρατσισμό και την ξενοφοβία.

Θέλουμε να ενσωματώσουμε τους νόμιμους μετανάστες στην «ημετέρα παιδεία». Οι ίδιοι οι μετανάστες που επιθυμούν να ριζώσουν στην Ελλάδα, θέλουν να αποκτήσουν μια νέα ταυτότητα, για την οποία να νιώθουν οι ίδιοι υπερήφανοι.

Η Νέα Δημοκρατία θα επιμείνει ως το τέλος σε αυτή τη θέση, με τη βεβαιότητα ότι εκφράζει το συμφέρον του Ελληνικού λαού και τη θέληση της μεγάλης πλειοψηφίας του. Αλλά και το συμφέρον των ιδίων των μεταναστών που θέλουν να ριζώσουν εδώ.

Η Ελλάδα είναι ανοικτή δημοκρατική κοινωνία.

Δεν θέλουμε να την κάνουμε «περίκλειστο φρούριο».

Αλλά και δεν θα επιτρέψουμε να γίνει «ξέφραγο αμπέλι».

Δολοφονήθηκε ο Κύπριος εκδότης Άντης Χατζηκωστής


Άγνωστοι δολοφόνησαν έξω από σπίτι του, τον γιο του επιχειρηματία – εκδότη Κωστή Χατζηκωστή, Άντη Χατζηκωστή σήμερα το βράδυ στις 9, γεγονός που έχει σοκάρει την κοινωνία της Κύπρου.

Οι δράστες, οι οποίοι επέβαιναν σε μοτοσικλέτα, σκότωσαν με δύο πυροβολισμούς το θύμα την ώρα που πήγαινε να επιβιβαστεί σε αυτοκίνητο έξω απο το σπίτι του, ενώ ποικίλα είναι τα ερωτηματικά, καθώς δεν υπάρχουν εμφανή κίνητρα για την δολοφονία.

Ο Άντης Χατζηκωστής ήταν ένας από τους δύο υιούς του μεγαλοεκδότη Κωστή Χατζηκωστή που δημιούργησε ένα από τους μεγαλύτερους εκδοτικούς οίκους στην Κύπρο που περιλαμβάνουν τον τηλεοπτικό σταθμό Σίγμα, την εφημερίδα Σημερινή, το Ράδιο Πρώτο, πληθώρα περιοδικών ενώ έχει μεγάλη επενδυτική δραστηριότητα σε διάφορους τομείς.

Πολύ πρόσφατα ο Άντης Χατζηκωστής τέλεσε τους γάμους του.

Η αστυνομία διεξάγει εντατικές έρευνες στον χώρο του φόνου ενώ δεν έχουν γνωστεί μέχρι στιγμής άλλες πληροφορίες.

Πολιτικοί κύκλοι στην Κύπρο επισημαίνουν πως πολύ πρόσφατα η Βουλή ασχολήθηκε ατύπως με ορισμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες της οικογένειας Χατζηκωστή και ιδιαίτερα του Άντη Χατζηκωστή, οι οποίες στόχευαν σε κοινές επενδύσεις στην κατεχόμενη Κύπρο. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες οι οποίες, όμως, διακινήθηκαν με ένταση στη Λευκωσία, μιλούσαν για επενδύσεις στην περιοχή της Κερύνειας."

Πηγή: Foreign Press

Eνα χωριό ζει με τις... αρκούδες

Bόλτες στα στενά δρομάκια και στις αυλές των σπιτιών κάνουν αρκετά συχνά τα μεγαλόσωμα ζώα, χωρίς ωστόσο να έχει καταγραφεί κάποιο περιστατικό εχθρικής συμπεριφοράς

Περίπου ως... κατοικίδια αντιμετωπίζονται οι αρκούδες στον Bυθό Πενταλόφου Kοζάνης, ένα ορεινό χωριό σχεδόν 100 μόνιμων κατοίκων στην Πίνδο. Kάθε κάτοικος του Bυθού έχει να διηγηθεί τουλάχιστον μία εμπειρία συνάντησής του με αρκούδα, ενώ τα μέλη μίας συγκεκριμένης «αρκουδο-οικογένειας» τείνει να μετατραπούν σε... επίτιμους δημότες, αφού σε τακτά διαστήματα τα έχουν δει να κόβουν βόλτες μέσα στα στενά δρομάκια και στις αυλές των σπιτιών.

Πρόκειται για μία νεαρή μητέρα με τα δύο μικρά της, η οποία την περασμένη άνοιξη εθεάθη να είναι σκαρφαλωμένη σε μία κερασιά στην αυλή ενός σπιτιού και να τρώει κεράσια, με τα μικρά να την περιμένουν στη σκιά του δέντρου.

«H γυναίκα που έχει το σπίτι την παρακολουθούσε από το παράθυρο και μου τηλεφώνησε να έρθω να τη δω. Στεκόμασταν επτά - οκτώ άτομα σε απόσταση δέκα μέτρων και την κοιτάζαμε να τρώει ατάραχη, μέχρι που κάποια στιγμή κατέβηκε, πήρε τα μικρά της και χάθηκαν στο δάσος», είπε στο «Eθνος» ο πρόεδρος της Kοινότητας Πενταλόφου Γιώργος Kαρούτας.

Σε... επίτιμο δημότη του Bυθού Πενταλόφου στην Kοζάνη τείνει να μετατραπεί μία οικογένεια αρκούδων, καθώς σε τακτά χρονικά διαστήματα εισέρχεται στο χωριό (φωτογραφία αρχείου)

H ίδια οικογένεια εμφανίστηκε πολλές φορές μέσα στα στενά ή στις παρυφές του χωριού, με τελευταία φορά την 27η Δεκεμβρίου, όταν δύο μέλη της Oικολογικής Kίνησης Kοζάνης την είδαν να διασχίζει το καστανόδασος που περιβάλλει τον Bυθό.

Mε ανακοίνωσή της η Oικολογική Kίνηση Kοζάνης χαρακτηρίζει τον Bυθό Πενταλόφου ως πρότυπο συμβίωσης ανθρώπου και αρκούδας, με δεδομένο πως δεν έχει καταγραφεί ποτέ κάποιο περιστατικό εχθρικής συμπεριφοράς των κατοίκων απέναντι στο άγριο ζώο, παρόλο που από το χωριό δεν λείπουν οι καραμπίνες.

Πάντως, οι υπεύθυνοι του «Aρκτούρου» που κλήθηκαν το περασμένο καλοκαίρι σε ενημερωτική εκδήλωση στο χωριό, συμβούλευσαν τους κατοίκους να μη... συσφίξουν άλλο τις σχέσεις τους με τις αρκούδες, προειδοποιώντας τους για τους κινδύνους που υπάρχουν τόσο για τους ίδιους όσο και για τα άγρια ζώα.

«Aυτό το παράδειγμα, με την αρκούδα στο δέντρο και τους ανθρώπους να την παρακολουθούν από κοντινή απόσταση, είναι παράδειγμα προς αποφυγήν», υποστήριξε στο «Eθνος» ο υπεύθυνος δράσεων της οργάνωσης, Λ. Γεωργιάδης και προσέθεσε: «H αρκούδα, και ιδιαίτερα τα μικρά της, δεν πρέπει να νιώθουν εξοικείωση με τους ανθρώπους. Tο καλύτερο που έχουμε να κάνουμε σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να απομακρυνθούμε και να την αφήσουμε να φύγει μόνη της».

Oι ειδικοί υπενθυμίζουν με κάθε ευκαιρία πως η αρκούδα είναι ένα άγριο ζώο, που μπορεί να γίνει επιθετικό ειδικά όταν συνοδεύει τα μικρά της και νιώσει ότι αυτά απειλούνται.

H είσοδός της σε κατοικημένες περιοχές είναι αποτέλεσμα της συρρίκνωσης των βιοτόπων και της μείωσης της διαθέσιμης τροφής σ’ αυτούς. Eνα μέτρο για την αντιμετώπιση του φαινομένου είναι η δενδροφύτευση περιοχών μακριά από τα χωριά με άγρια καρποφόρα δέντρα, όπως έγινε πρόσφατα σε αρκετές περιοχές της B. Πίνδου.

BAΣIΛHΣ IΓNATIAΔHΣ

Πηγή: Έθνος

Η δημόσια διαβούλευση θα κρίνει την έκταση του «Καλλικράτη» στη Θεσσαλονίκη


Δηλώνει ο υφυπουργός μεταφορών Γιάννης Μαγκριώτης

Θεσσαλονίκη

Σε ανοιχτή διαβούλευση θα τεθεί το αν το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει ενιαίο δήμο ή αν θα είναι λιγότεροι δήμοι απ’ότι σήμερα.

Αυτό δήλωσε σήμερα ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης. Όπως είπε, και στο νομό Θεσσαλονίκης και στο πολεοδομικό συγκρότημα, θα υπάρξουν συνενώσεις. Και πρόσθεσε: «Είναι ανοιχτό και θα τεθεί και σε διαβούλευση στη Θεσσαλονίκη, αν το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, δηλαδή η Α’ περιφέρεια Θεσσαλονίκης, θα αποτελέσει ενιαίο δήμο ή αν θα είναι λίγοι, αλλά πολύ ισχυροί, δήμοι.

Ο Γ. Μαγκριώτης χαρακτήρισε το πρόγραμμα «Καλλικράτης» ως τη πιο μεγάλη ανατροπή, στο διοικητικό και αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας και θα ωφεληθεί ιδιαίτερα η περιφέρεια. «Σπάει το σημερινό συγκεντρωτικό αυταρχικό κράτος που σπαταλά σε μεγάλο βαθμό παραγωγικούς και ανθρώπινους πόρους. Απελευθερώνονται οι δυνάμεις της περιφέρειας, κι έτσι μπορούν να οργανώσουν, με οικονομική αυτοδυναμία, την ανάπτυξή τους και τη διαχείριση των δικών τους θεμάτων. Γι αυτό λοιπόν θα στηρίξουμε όλοι μαζί, με έμφαση, αυτή τη προσπάθεια», κατέληξε ο υφυπουργός Υποδομών.

Πηγή: Ελευθεροτυπία

Τον λένε Άρη και μάλλον δεν θα πάρει...


Είναι η ιδέα μου ή μήπως και σε σας δημιουργείται σιγά σιγά η εντύπωση πως ο Άρης δεν θέλει να κατέβει για υποψήφιος στο Δήμο Αθηναίων; Τη στιγμή που η Άννα Διαμαντοπούλου έχει αρχίσει να δείχνει τα δόντια της στην κόντρα της με τον Χρυσοχοίδη για το χρίσμα της Αθήνας, οι εβδομάδες περνούν χωρίς να βλέπουμε καμία κίνηση από πλευράς Σπηλιωτόπουλου.

Ίσως θα μου πείτε, ‘είναι νωρίς ακόμα’, αλλά πιστεύω ότι υπάρχουν συγκεκριμένα αίτια που απομακρύνουν τον Άρη από μια τέτοια επιλογή. Ο λόγος είναι πως όλοι οι πρώην Δήμαρχοι Αθηναίων της Νέας Δημοκρατίας που προσπάθησαν να φτάσουν μέχρι τον πρωθυπουργικό θώκο εν τέλει απέτυχαν.

Μπορούμε άραγε να μιλήσουμε για γκαντεμιά που περιβάλει το κτίριο της Κοντζιά; Δεν γνωρίζω, καθώς οι συνθήκες που συντέλεσαν σε όλες τις παραπάνω αποτυχίες ήταν διαφορετικές σε κάθε περίπτωση. Πάντως αξίζει να τις δούμε μια μια, για να εξετάσουμε τους λόγους που ίσως αποθαρύνουν τον Άρη από το να επιδιώξει το χρίσμα για το μεγαλύτερο Δήμο της χώρας.

Μιλτ. Έβερτ: Δήμαρχος από το 1987 εώς το 1989. Η σύντομη θητεία του χαρακτηρίστηκε από τη δημιουργία του 9,84, του πρώτου δημοτικού ραδιοσταθμού στην Ελλάδα. Στη συνέχεια διετέλεσε Υπουργός Προεδρίας στην κυβέρνηση Μητσοτάκη και εκλέχθηκε Αρχηγός της ΝΔ το 1993, απέτυχε όμως να κερδίσει τις εκλογές του 1996 ενάντια στον Κων. Σημίτη και το 1997 έχασε και την Προεδρία στις εσωκομματικές εκλογές από τον Κων. Καραμανλή.

Δημ. Αβραμόπουλος: 1995 εώς 2002. Θεωρείται ένας από τους πιο πετυχημένους Δημάρχους Αθηναίων των τελευταίων ετών. Στίς δύο θητείες του αναμόρφωσε και εκσυγχρόνησε την εικόνα της πόλης των Αθηνών, και κέρδισε πολλές διακρίσεις. Το 2001 ίδρυσε το δικό του κόμμα, το οποίο έπαψε ήδη το 2002, όταν και επέστρεψε στη Νέα Δημοκρατία. Στη συνέχεια έγινε Υπουργός Τουρισμού και Υγείας, εωσότου επεδίωξε ανεπιτυχώς να γίνει αρχηγός της ΝΔ. Ο ίδιος απέσυρε την υποψηφιότητά του πριν τις εσωκομματικές εκλογές.

Ντ. Μπακογίαννη: 2003 εως 2006. Η θητεία της δεν άφησε χαρακτηριστικό έργο, αλλά σφραγγίστηκε από την περίοδο προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Οι ψυχρές σχέσεις της με την τότε πρόεδρο της επιτροπής για την προετοιμασία των αγώνων, Γιάννα Δασκαλάκη-Αγγελοπούλου της στέρησαν την προβολή που ενδεχομένως της αναλογούσε ως Δήμαρχος της οργανώτριας πόλης. Η συνέχεια της πορείας της είναι πρόσφατη και γνωστή. Αμετακίνητη Υπουργός Εξωτερικών για κάποια χρόνια στην κυβέρνηση Καραμανλη, θεωρήτω φυσική διάδοχός του στην Προεδρία του κόμματος. Τελικώς, η Ντ. Μπακογίαννη έχασε από τον πρώτο γύρο τις πρώτες εκλογές για την ανάδειξη αρχηγού από τη βάση του κόμματος.

Νικ. Κακλαμάνης: Εν ενεργεία Δήμαρχος. Είναι ίσως ο μόνος από τους προαναφερθέντες που δεν έχει κάτι το ουσιαστικό να επιδείξει ως τώρα. Έχει δηλώσει οτί επιθυμεί να είναι εκ νέου Δήμαρχος και πιθανόν στο μέλλον να κοιτάζει την Προεδρία της Δημοκρατίας (καθώς για την Πρωθυπουργία ούτε γι αστείο). Οι επίμονες προσπάθειές του να μας θυμίζει το συσσίτιο που οργανώνει καθημερινά στο Δήμο – και απευθήνεται στο περίπου 1% των κατοίκων της Αθήνας – ίσως του χαρίσουν μεταθάνατον μια θέση στον Παράδεισο, αλλά πολιτικά δεν πρόκειται να του χαρίσουν καμία θέση μετά τη Δημαρχεία των Αθηνών.

Αν καταφέρει να πείσει τον νέο Αρχηγό της ΝΔ ότι μπορεί να ξανακερδίσει το Δήμο, θα παρατείνει την πολιτικής ζωή του κατά άλλα τέσσερα χρόνια. Δεν το επιθυμώ, αλλά του το εύχομαι, εάν και εφόσον αποδειχθεί κατάλληλος να πιάσει το μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό στις εκλογες και δείξει επιτέλους τη διάθεση ν’αφήσει έργο.

Η παραπάνω ανάλυση φυσικά δεν συμπεριέλαβε τον Λεων. Κουρή, ο οποίος μετά τη Δημαρχεία ακολούθησε το δρόμο του Νομάρχη Αντολικής Αττικής, καθώς και τον αείμνηστο Αντ. Τρίτση, του οποίος ο θάνατος από ασθένεια το 1992 κατά τη διάρκεια της θητείας του ως Δήμαρχος Αθηναίων διέκοψε απότομα την πορεία του μεγάλου αυτού ανδρός.

Με τα πολλά πάντως, ο Άρης ίσως να κρίνει πως η Δημαρχία, παρ’ολα τα καλά της, δεν είναι η κατάληλη κίνηση για να του εγγυηθεί αυτό που ονειρέυεται, δηλαδή την Αρχηγία του κόμματος και την μελλοντική Πρωθυπουργία της χώρας. Αφενός, θα του δώσει το πρεστιζ του ρυθμιστή της Πρωτεύουσας, αφετέρου είναι όντως αυτή η θέση που του ταιριάζει; Και αν ναι, πώς θα του χρησιμεύσει στην μελλοντική του πορεία; Είδαμε ότι οι δύο τελευταίοι αρχηγοί της ΝΔ, Καραμανλής και Σαμαράς, εκλέχτηκαν στη θέση αυτή σε μια στιγμή που ήταν αρκετά απομακρυσμένοι ιεραρχικά από την Προεδρία, και ίσως τον Άρη να τον συμφέρει να μείνει απομακρυσμένος από το μηχανισμό της ΝΔ ή από άλλες βαρύγδουπες θέσεις εάν στο μέλλον θελήσει να φτάσει ψηλά.

Σε καμία περίπτωση δεν λέω ότι υπάρχει κάποια ασυμβατότητα ανάμεσα στη Δημαρχία και την Πρωθυπουργία της χώρας. Πάντος παρατηρούμε ότι το να έχει περάσει κάποιος από Δήμαρχος Αθηναίων ενδεχομένως να μην είναι το καλύτερο δυνατό χαρτί για να επιδιώξει την αυριανή Πρωθυπουργία. Σαν ψηφοφόροι της ΝΔ, θα τον υποστηρίξουμε σε κάθε του επιλογή, του ευχόμαστε μόνο να μην καεί στην πορεία.

Ευχαριστώ
Ο γνώριμός σας Unionist

Πηγή: Κωμικοτραγικά Δρώμενα

Εδώ που τα λέμε, τον πάρει δεν τον πάρει
το Πατρινό το παλικάρι......

Αν ήταν παπάς ο Άρης πως θα τον λέγανε;

Λαϊκός ξεσηκωμός στην Πιερία για τα νέα διόδια Αιγινίου

Ξεσηκώθηκε ο λαός της Πιερίας κατά των διοδίων μετά την προκλητική απόφαση της ΑΙΓΑΙΟΝ ΑΕ να επαναλειτουργήσει τους σταθμούς της Λεπτοκαρυάς και του Αιγινίου τη στιγμή που η Ελλάδα βρίσκεται κομμένη στα δύο από τις κατολισθήσεις στα Τέμπη.

Χθες το βράδυ εκατοντάδες πολίτες σε μια δυναμική πορεία ενός μεγάλου κομβόι αποτελούμενο από μεγάλα και μικρά οχήματα κατέφτασαν στην περιοχή των νέων διοδίων Αιγινίου και τα κατέλαβαν.

Οι καταληψίες άφησαν ανοιχτή μόνο μία λωρίδα, από όπου διέρχονταν οι οδηγοί χωρίς να πληρώνουν.

Μετά από αυτή τη δυναμική επέμβαση η εταιρία ΑΙΓΑΙΟΝ ΑΕ εξέδωσε ανακοίνωση, όπου αναφέρεται ότι η λειτουργία των διοδίων Αιγινίου αναστέλλεται επ' αορίστου.

Το αίτημα των καταληψιών είναι ένα και μοναδικό : η κατάργηση των νέων διοδίων Αιγινίου.