Έξι άτομα έχουν σκοτωθεί από την αρχή του έτους. Η στενότητα του δρόμου, η αυξημένη κίνηση, οι έντονες στροφές και η ανυπαρξία στηθαίου, οι βασικότερες αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Σε δρόμο-καρμανιόλα έχει μετατραπεί τους τελευταίους μήνες η επαρχιακή οδός Νέων Μουδανιών - Κασσάνδρας, σε μήκος 7 χλμ., μέχρι τη γέφυρα της Ποτίδαιας. Η στενότητα του δρόμου σε σχέση με την αυξημένη κίνηση, κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες, οι έντονες στροφές και η ανυπαρξία στηθαίου θεωρούνται από τις βασικότερες αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων.
Τα στοιχεία της Τροχαίας Νέων Μουδανιών είναι ενδεικτικά της επικινδυνότητας του οδικού αυτού τμήματος. Σύμφωνα με αυτά, από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, και ειδικότερα τον τελευταίο μήνα, σημειώθηκαν 5 θανατηφόρα τροχαία με 6 νεκρούς, 2 σοβαρά τραυματισμένους και 7 ελαφρά τραυματισμένους.
Τα πέντε δυστυχήματα συνέβησαν από σύγκρουση αυτοκινήτων και το ένα από εκτροπή, στο 1ο, 3ο, 5ο, 6,5ο και 7ο χιλιόμετρο. Το μέγεθος του προβλήματος φαίνεται από το ότι σε όλη τη διάρκεια του 2008, στο ίδιο τμήμα, σημειώθηκαν μόνο δύο θανατηφόρα με δύο νεκρούς, δύο σοβαρά ατυχήματα με δύο σοβαρά τραυματισμένους και τέσσερα ελαφρά με 5 ελαφρά τραυματισμένους.
“Η ανυπαρξία στηθαίου είναι η κύρια αιτία αλλά και ο παράγοντας άνθρωπος. Στο τμήμα αυτό γίνονται πολλές αναστροφές σε σημεία που δεν υπάρχει ορατότητα και επέρχονται συγκρούσεις. Τα περισσότερα δυστυχήματα έγιναν όταν οδηγοί επιχείρησαν αναστροφή ή επικίνδυνη προσπέραση”, αναφέρει αξιωματικός της Τροχαίας.
“Ένας από τους παράγοντες επίσης είναι η στενότητα του δρόμου. Έχει τα χαρακτηριστικά της επαρχιακής οδού, με μόνο μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και ούτως ή άλλως δεν μπορεί να απορροφήσει την κίνηση του καλοκαιριού. Φέτος, η κυκλοφορία των οχημάτων για το πρώτο πόδι έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με προηγούμενες χρονιές.
Είναι και οι μεγάλες ταχύτητες που αναπτύσσονται”, προσθέτει ο ίδιος. “ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΑΙΜΑ” Η επικινδυνότητα του συγκεκριμένου τμήματος και τα πολλά τροχαία μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα έχει αναγκάσει τους κατοίκους σε κινητοποιήσεις. Προ εικοσαημέρου, περισσότεροι από τριακόσιοι κάτοικοι της Νέας Ποτίδαιας είχαν κλείσει συμβολικά το δρόμο, με κύριο σύνθημα “όχι άλλο αίμα στην άσφαλτο”.
Τόσο οι κάτοικοι όσο και οι τοπικοί φορείς ζητούν να προχωρήσουν άμεσα τα έργα για τη διαπλάτυνση του δρόμου. “Θέλουμε έναν ασφαλή δρόμο για να πάψουμε να θρηνούμε θύματα. Δεν είναι δυνατόν να είναι κολλημένα εδώ και χρόνια τα έργα”, διαμαρτύρεται στη “Μ” κάτοικος της Ποτίδαιας.
Ακόμη και να μην προκαλούνταν ατυχήματα, όπως περιγράφουν οι κάτοικοι, η διαπλάτυνση του δρόμου είναι αναγκαία καθώς κατά την επιστροφή των Θεσσαλονικέων τα Σαββατοκύριακα δημιουργείται τεράστιο μποτιλιάρισμα και τα αυτοκίνητα μένουν ακινητοποιημένα για πολλή ώρα. Το τμήμα Νέα Μουδανιά - Ποτίδαια, εδώ και τέσσερα χρόνια, έχει σχεδιαστεί να διαπλατυνθεί και ο δρόμος να γίνει κλειστός αυτοκινητόδρομος, ταχείας κυκλοφορίας, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας.
Είναι ενταγμένο στο έργο νέας χάραξης Σωζόπολης - Μουδανιών, με συνολικό προϋπολογισμό 25 εκατ. ευρώ. Μέχρι τα Νέα Μουδανιά έχει ολοκληρωθεί από πέρυσι το έργο, από την Εγνατία Οδό Α.Ε., με διαπλάτυνση του άξονα και τοποθέτηση στηθαίου. Ωστόσο, για τη διαπλάτυνση του τμήματος Νέων Μουδανιών - Ποτίδαιας δημιουργήθηκε πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις και σημειώθηκε καθυστέρηση.
Εκτός αυτού, επαγγελματίες της περιοχής προσέφυγαν στο ΣτΕ, καθώς είναι αντίθετοι στο σχεδιασμό του κλειστού αυτοκινητόδρομου και ζητούν ο δρόμος να έχει εξόδους στα παρόδια καταστήματα. Αναμένεται να οριστεί δικάσιμος για τις απαλλοτριώσεις και, σύμφωνα με την Εγνατία Οδό Α.Ε., μόλις ξεκαθαρίσει το τοπίο, θα ξεκινήσουν οι εργασίες καθώς η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη. Το τρέχον καλοκαίρι πάντως ο δρόμος θα συνεχίσει να είναι στενός, με όλους τους κινδύνους.
Εθνικής οδός χωρίς βοηθητικές λωρίδες Ιδιαίτερα επικίνδυνη χαρακτηρίζεται η εθνική οδός Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών, στο τμήμα της από τη Σωζόπολη μέχρι τα Νέα Μουδανιά. Παρά την διαπλάτυνση που έγινε και την τοποθέτηση στηθαίου, δεν προβλέφθηκε βοηθητική λωρίδα έκτακτης ανάγκης.
Έτσι, σε περίπτωση που ένα αυτοκίνητο υποστεί βλάβη ή λάστιχο, θα πρέπει ο οδηγός του να το σταθμεύσει στη μέση της μίας λωρίδας κυκλοφορίας. Πέρα από τα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργούνται σε τέτοια περίπτωση, υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης, καθώς τα διερχόμενα αυτοκίνητα κινούνται με μεγάλη ταχύτητα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της προηγούμενης Κυριακής, όταν ανεφλέγη τουριστικό λεωφορείο με σκοπιανές πινακίδες, πριν από τον κόμβο της Νέας Τρίγλιας.
Το τουριστικό παρέμεινε στη μέση της λωρίδας κυκλοφορίας για περισσότερο από μιάμιση ώρα και τα αυτοκίνητα που επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη σχημάτιζαν ουρές χιλιομέτρων. Μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος τις νυχτερινές ώρες, που δεν υπάρχει φωτισμός και είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς ένα σταθμευμένο όχημα.
Μία από τις παραλείψεις των έργων θεωρείται και η μη ολοκλήρωση του παράπλευρου δικτύου, το οποίο είναι ασφαλτοστρωμένο μόνο σε κάποια τμήματα και τα υπόλοιπα είτε είναι χωματόδρομος είτε στο στάδιο χωματουργικών εργασιών. “Εάν ήταν ολοκληρωμένο το παράπλευρο δίκτυο, θα μπορούσαμε να διοχετεύσουμε κίνηση σε αυτό, κυρίως τις Κυριακές που έχουμε επιστροφή Θεσσαλονικέων”, υπογραμμίζει αξιωματικός της Τροχαίας.
Σύμφωνα με την Τροχαία Νέων Μουδανιών, στο παράπλευρο δίκτυο της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών, από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα σημειώθηκε ένα θανατηφόρο τροχαίο με έναν νεκρό, στο 34ο χλμ. και ένα σοβαρό με έναν σοβαρά τραυματισμένο, στο 53ο χλμ. Στον κύριο άξονα δεν σημειώθηκε κανένα τροχαίο. Κατά το 2008, στον άξονα Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών έγιναν τρία θανατηφόρα τροχαία με τρεις νεκρούς και έξι ελαφρά με 8 ελαφρά τραυματισμένους.
ΑΠΟΨΗ Το κόστος των τροχαίων Γράφει ο Β. Παπαδημούλης
Η κοινή (και κάθε άλλη) λογική υπαγορεύει ότι κανένα κράτος δεν θέλει να σκοτώνει πολίτες του. Για χίλιους υποθετικούς λόγους και για έναν κυνικά πραγματικό: το πολιτικό κόστος.
Η πολύπαθη οδός που οδηγεί στο πρώτο πόδι της Χαλκιδικής σκοτώνει (οι έξι νεκροί πριν καλά καλά το καλοκαίρι αρχίσει δεν αφήνουν αμφιβολίες γι’ αυτό). Παρά τις ασταμάτητες βελτιώσεις, διορθώσεις και παρεμβάσεις - πάρα ή εξαιτίας τους; Γιατί, αν επιτράπηκαν τέτοιες εκπτώσεις στον αρχικό σχεδιασμό ενός δρόμου που καλείται να απορροφήσει το μεγαλύτερο όγκο κίνησης εκδρομέων στη Βόρεια Ελλάδα, είναι μοιραίο στα εκ των υστέρων μπαλώματα να αρχίσουν τα ξεπουλήματα.
Θέλεις να τελειώνεις γρήγορα, επειδή η ανάγκη είναι επείγουσα. Ελάχιστα σε απασχολεί η σύνδεση του δρόμου με την παλιά εθνική οδό και προσπερνάς αμέριμνος εισόδους και εξόδους καρμανιόλες. Διαπιστώνεις όψιμα ότι πρέπει να τοποθετήσεις διαχωριστικό, κάνεις τη μία συν μία (βοηθητική) λωρίδα δύο και παραβλέπεις ότι είναι στενές.
Θέλεις να είναι ο δρόμος ταχείας κυκλοφορίας. Τον χαρακτηρίζεις έτσι, και ας μην έχει σημεία στάσης εκτάκτου ανάγκης. Και πάει λέγοντας, σε μια αλυσίδα κραυγαλέων παραχωρήσεων, στην αρχή της οποίας υπάρχει η καλή πρόθεση και στο τέλος της νεκροί.
Η εθνική οδός Θεσσαλονίκης-Κασσάνδρας σκοτώνει. Ένας ακόμη δρόμος ανάμεσα στους τόσους που σκοτώνουν στην Ελλάδα με τέτοιο ρυθμό που αυτό το διαρκές φονικό έχει αναχθεί πια στη σφαίρα του αυτονόητου, ακυρώνοντας κάθε πιθανότητα ουσιαστικών παρεμβάσεων για την αποτροπή του. Ο νεκρός εκδρομέας είναι πια αυτονόητη απώλεια. Και οι αυτονόητες απώλειες δεν έχουν πολιτικό κόστος.
ΑΠΟ ΘΕΣΕΩΣ
1. Γιατί δεν επεμβαίνει εισαγγελέας για την μη ύπαρξη βοηθητικής λωρίδας;
2. Υπάρχει ή όχι απόφαση να γίνουν απαλλοτριώσεις για την κατασκευή της;
3. Έχει κανείς εκ των “αρμοδίων” τα κότσια να αναλάβει το πολιτικό κόστος για τους έξι νεκρούς του 2009 και για αυτούς που προφανώς θα προστεθούν στην μακάβρια λίστα;
4. Ποιος φωτεινός εγκέφαλος συνέλαβε την ιδέα ύπαρξης εθνικής οδού χωρίς ούτε χώρο στάθμευσης;
"ΜτΚ"
Πηγή: Μακεδονία