Ανατροπή του χρονοδιαγράμματοςΤο 2014 θα είναι η χρονιά- σταθμός για το μετρό της Θεσσαλονίκης. Στην πρόβλεψη αυτή συγκλίνουν οι εκτιμήσεις όλων των εμπλεκομένων μερών, όπως τουλάχιστον διατυπώθηκαν σε εκδήλωση για την πορεία και τις προοπτικές του έργου, που διοργάνωσε απόψε στη Θεσσαλονίκη, το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου (ΤΕΕ/ΤΚΜ).
«Θέλουμε να κερδίσουμε μέρος του χαμένου χρόνου, όμως όσο και αν επιταχύνουμε δεν φαίνεται εφικτό να τελειώσει το 2012, που προβλέπει η σύμβαση», ανέφερε ο υφυπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι η βασική γραμμή των 9,6 χιλιομέτρων, θα είναι έτοιμη 14 με 15 μήνες αργότερα, σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Όσον αφορά στις επεκτάσεις του μετρό προς την ανατολική και τη δυτική πλευρά της πόλης, ο υφυπουργός ανακοίνωσε ότι «για την Καλαμαριά το 2010 θα είμαστε έτοιμοι για τη δημοπράτηση», ενώ διευκρίνισε ότι προς Σταυρούπολη «μόνο οι γεωτεχνικές μελέτες έχουν ξεκινήσει», με το σχεδιασμό να περιλαμβάνει την επέκταση μέχρι το Κορδελιό και από εκεί σύνδεση μέσω Προαστιακού με τη Σίνδο.
Τη διαβεβαίωση ότι σήμερα οικονομικό πρόβλημα για την συνέχιση του έργου του μετρό δεν υπάρχει, διατύπωσε ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Ευάγγελος Γαλούσης. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι ο «οι μετροπόντικες θα συνεχίσουν το ταξίδι τους, παρά τα όσα λένε οι Κασσάνδρες περί του αντιθέτου».
Όσον αφορά στις καθυστερήσεις στην κατασκευή του έργου, ο κ. Γαλούσης είπε ότι «η έλλειψη συντονισμού και η σωστή διαδοχή (όπως και έγκαιρη) των εκτελούμενων εργασιών τίναξε στον αέρα το αρχικό χρονοδιάγραμμα του έργου, το οποίο σήμερα μοιάζει να είναι παντελώς ανεφάρμοστο». Πρόσθεσε δε, ότι πιο ρεαλιστικός στόχος για την ολοκλήρωση του είναι το 2014, και οι εξελίξεις το επόμενο διάστημα θα κρίνουν αν θα είναι στις αρχές ή στο τέλος του έτους αυτού.
Ο κ. Γαλούσης ανακοίνωσε ότι μελετάται η μελλοντική μετατροπή του φρέατος, μπροστά από την Κεντρική Βιβλιοθήκη του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκη, σε πάρκινγκ, χωρητικότητας 2.000 οχημάτων.
Από την πλευρά της αναδόχου του έργου, ο γενικός διευθυντής της κοινοπραξίας AIASA, Μιχάλης Σίμας γνωστοποίησε ότι «διανύοντας τον 46ο μήνα από την υπογραφή της σύμβασης, που αντιστοιχεί στο 58% του συμβατικού χρόνου, η αξία των εκτελεσθεισών εργασιών ανέρχεται σε 12,9% του έργου (102,8 εκατ. ευρώ), έναντι της προβλεπόμενης 68,9% (550 εκατ. ευρώ), σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου, με συνέπεια να παρουσιάζεται ολίσθηση του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος κατά 33 μήνες».
Σύμφωνα με τον κ. Σίμα «υπήρξε πλήρης ανατροπή του χρονικού και οικονομικού προγραμματισμού υλοποίησης του έργου, λόγω της αδυναμίας παράδοσης των αναγκαίων χώρων για την κατασκευή σταθμών στους προβλεπόμενους χρόνους, καθώς και υπέρμετρες καθυστερήσεις στις αρχαιολογικές έρευνες». Επιπλέον, πρόσθεσε, «έχει τροποποιηθεί το τελικό προβλεπόμενο παραδοτέο αντικείμενο που είχαμε συμβατική υποχρέωση να υλοποιήσουμε με βάση την οικονομική και τεχνική προσφορά μας». «Η Κοινοπραξία μας χωρίς υπαιτιότητά της κατασκευάζει ουσιαστικά 'άλλο έργο' σε σχέση με αυτό που είχε κοστολογήσει. Δεν ήμασταν απλώς μειοδότες, αξιολογηθήκαμε, βαθμολογηθήκαμε και έτσι επιλεγήκαμε», είπε.
Η κοινοπραξία ζητεί επιτάχυνση των διαδικασιών απαλλοτριώσεων, ανάληψη εκατέρωθεν δέσμευσης για χρόνο υποβολής και έγκρισης υπολειπομένων μελετών, επιτάχυνση αρχαιολογικών εργασιών, εκπόνηση και έγκριση ρεαλιστικού αναθεωρημένου χρονοδιαγράμματος κατασκευής του έργου.
Από την πλευρά των φορέων της πόλης, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Ζορπίδης επισήμανε ότι «η καθυστέρηση των τελευταίων τριών ετών ήταν ολέθρια και για την πόλη, αλλά και για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις περιοχές που αναπτύσσονται τα εργοτάξια». «Ο κίνδυνος το έργο να ολοκληρωθεί ακόμη και το 2016, περισσότερα από δέκα χρόνια από την έναρξη των εργασιών, καταδικάζει τη Θεσσαλονίκη στην υποβάθμιση», πρόσθεσε.
Στις οικονομικές επιπτώσεις των καθυστερήσεων στο έργο αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, Γιάννης Τόσκας. Με βάση το ημερήσιο κόστος των μετακινήσεων με ΙΧ στη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ σημείωσε ότι «αν υπολογίσουμε τα δυο χρόνια της ήδη δηλωθείσας καθυστέρησης, καταλήγουμε σε ελάχιστο κόστος/ απώλεια 12 ευρώ ανά κάτοχο ΙΧ, ανά ημέρα, επί 200.000 μετακινήσεις ανά ημέρα (αριθμός μετακινήσεων οι οποίες θα είχαν αναληφθεί από το μετρό), που αντιστοιχεί σε απώλεια 2.400.000 ευρώ ανά ημέρα, δηλαδή σχεδόν 900.000.000 ευρώ/έτος».
Οι εργασίες του μετρό επιβαρύνουν σε σημαντικό βαθμό την κυκλοφορία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης, σημείωσε ο διευθυντής διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Μπλετσογιάννης, προτείνοντας, για την άμβλυνση του προβλήματος, τροποποίηση του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης, δημιουργία κέντρου διαχείρισης της κυκλοφορίας, ενημερωτική εκστρατεία για περιορισμό της χρήσης ΙΧ.
Πηγή:
Τα Νέα