Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2009

Olympic Air-Aegean: Σύγκρουση στους αιθέρες


Ο πρόεδρος της MIG έκανε λόγο για «κρυφές» συμφωνίες με στόχο την έμμεση υποστήριξη της Aegean που οδήγησε στην έναρξη πτήσεων στη γραμμή Αθήνα - Κωνσταντινούπολη

Της Μαρίας Μόσχου

«Αναταράξεις» προκάλεσαν στο πολιτικό σκηνικό της χώρας οι αιχμές για «σκάνδαλο» στην αεροπορική αγορά που έκανε χθες ο πρόεδρος της Marfin Investment Group κ. Α. Βγενόπουλος, με «πρωταγωνιστές» στελέχη του υπουργείου Εξωτερικών και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Ο κ. Βγενόπουλος κατά την παρουσίαση τoυ επιχειρηματικού σχεδίου της νέας αεροπορικής εταιρείας, Olympic Air, που ανοίγει τα φτερά της στο τέλος Σεπτεμβρίου έκανε λόγο για «κρυφές» συμφωνίες με στόχο την έμμεση υποστήριξη της Aegean που οδήγησε στην έναρξη δρομολογίου από την Aegean Airlines στην Κωνσταντινούπολη.

Οι «αερομαχίες» ξεκίνησαν με αφορμή την ακύρωση του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές και τις πτήσεις που προκύπτουν από διακρατικές συμφωνίες (στις οποίες ανήκει και η Κωνσταντινούπολη).

Όπως είπε, ο κ. Βγενόπουλος, τον περασμένο Ιούλιο, πληροφορήθηκε ότι η Αegean θα ξεκινήσει πτήσεις στο δρομολόγιο Αθήνα - Κωνσταντινούπολη. Άμεσα, επισκέφθηκε τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Μεταφορών, κ. Δημήτρη Πλατή, ο οποίος δήλωσε άγνοια για το θέμα και ζήτησε προθεσμία μερικών ημερών για να ενημερωθεί.

Όπως διευκρίνισε ο κ. Βγενόπουλος μετά από τρεις μέρες, ο κ. Πλατής τον ενημέρωσε ότι κατά τη διάρκεια επίσκεψης ελληνικής αντιπροσωπείας στην Τουρκία, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι του υπουργείου Εξωτερικών και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), υπεγράφη ένα μνημόνιο για επικαιροποίηση της διακρατικής συμφωνίας, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος. Βάσει αυτού του μνημονίου, η Aegean ζήτησε από την ΥΠΑ και πέτυχε την έναρξη δρομολογίων για την Κωνσταντινούπολη, στις αρχές Σεπτεμβρίου.

«Υπεγράφη ένα απλό MOU (μνημόνιο), χωρίς σχετική συμφωνία που κυρώθηκε από τη Βουλή, ενώ ποτέ δεν ανακοινώθηκε από το ΥπΕξ», είπε ο κ. Βγενοπουλος και πρόσθεσε: «Κατά περίεργη σύμπτωση, περνούσε έξω από κάποιο γραφείο και το πήρε το αυτί του κ. Βασιλάκη. Και μετά πήγε στην ΥΠΑ όπου ζήτησε και πήρε την άδεια για την Κωνσταντινούπολη. Είναι αυτός υγιής ανταγωνισμός;», διερωτήθηκε.

Μάλιστα επεσήμανε πως για λόγους που δεν έγιναν ποτέ γνωστοί στη συνέχεια αντικαταστάθηκαν τόσο ο διοικητής της ΥΠΑ όσο και οι υποδιοικητές. Αναφερόμενος την Aegean είπε: «Πέρασαν καλά έως τώρα, έχοντας ως 'αντίπαλο' μία κρατική εταιρεία. Έχτισαν μια καλή και αξιόλογη εταιρεία. Δεν είναι όμως δυνατόν αυτοί που ήθελαν μονοπώλια να μιλάνε τώρα για υγιή ανταγωνισμό. Το πάρτι τελείωσε».

Η Aegean

Από την πλευρά της η Aegean, με επίσημη ανακοίνωσή της, καλωσορίζει την Olympic Air στο χώρο των ελληνικών αερομεταφορών, ενώ σε non paper που απέστειλε και συνοδεύεται από έγγραφα σημειώνει ότι η διαδικασία βάσει της οποίας μπήκε στη γραμμή της Κωνσταντινούπολης ήταν απολύτως νομότυπη.

Σύμφωνα με επίσημα έγγραφα του υπουργείου Μεταφορών, που διοχέτευσε χτες στον Τύπο η Aegean Arilines, η τότε ηγεσία του υπουργείου ήταν ενήμερη για θέμα της συμφωνίας, καθώς υπάρχουν δημόσια έγγραφα που το επαληθεύουν. Σύμφωνα με αυτά τα έγγραφα, στις 17/5/2004 εξεδόθη Υπουργική Απόφαση του υπ. Μεταφορών, σύμφωνα με την οποία η Aegean διορίστηκε επίσημα ως δεύτερος ελληνικός αερομεταφορέας ώστε να εκτελεί πτήσεις προς Κωνσταντινούπολη.

Σύμφωνα με στελέχη της Αegean, στο διάστημα 2004-2009, λόγω αιτημάτων και τουρκικών εταιρειών, προκειμένου να μπουν στη γραμμή Αθήνα-Κωνσταντινούπολη, γίνονταν κατά καιρούς διαβουλεύσεις, έτσι ώστε να αυξηθούν οι επιτρεπόμενες εκατέρωθεν συχνότητες (ελληνική - τουρκική πλευρά) στην οικεία διμερή σύμβαση.

Το 2009 επήλθε συμφωνία μεταξύ της τουρκικής και ελληνικής ΥΠΑ (11-12 Ιουνίου 2009) και συμφωνήθηκε αύξηση των συχνοτήτων σε 31 εβδομαδιαίες από κάθε μεριά. Η συμφωνία ανακοινώθηκε τόσο στους αερομεταφορείς της χώρας όσο και στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Ανοιγμα

Άνοιγμα στο ΠΑΣΟΚ αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να δοθεί ποσοστό της νέας εταιρείας στη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές, αν αυτή το ζητήσει, έκανε χθες ο κ. Βγενόπουλος.

Αν και ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει θέμα συνδιοίκησης ο κ. Βγενόπουλος υπενθύμισε ότι μετά τη συμφωνία που υπέγραψε με το κράτος είχε δεσμευτεί ότι σε περίπτωση που υπάρξει αλλαγή της κυβέρνησης κι αυτή επιθυμεί να συμμετάσχει στο νέο αεροπορικό σχήμα, τότε θα είναι ανοικτός σε έναν τέτοιο διάλογο.

Υποστήριξε, μάλιστα, ότι σε συνάντηση που είχε με τον κ. Παπανδρέου μετά την υπογραφή της συμφωνίας ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ είχε πει ότι όταν αναλάβει την εξουσία θα επιδιώξει την εκ νέου συμμετοχή του κράτους σε εταιρείες στρατηγικής σημασίας.

ΠΑΣΟΚ κατά ΥΠΕΞ

Για «άλλη μια κραυγαλέα απάτη της επικεφαλής του υπουργείου Εξωτερικών που καταρρακώνει θεσμούς και νόμους και ευτελίζει τον υγιή ανταγωνισμό» έκανε λόγο σε δήλωσή του ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Μεταφορών, Νίκος Σηφουνάκης.

Πτητικό έργο

Έτοιμη να ξεκινήσει το πτητικό της έργο από το τέλος Σεπτεμβρίου είναι η Olympic Air. Η εταιρεία θα έχει ένα υπερσύγχρονο στόλο 32 αεροσκαφών, αποτελεί μια επένδυση πέραν των 1,1 δισ. δολαρίων και οι προσλήψεις στη νέα εταιρεία ξεπέρασαν τα 5.000 άτομα. Η Olympic Air θα πετάει σε όλο τον κόσμο μέσα από συνεργασίες με εταιρείες όπως η Delta Airlines, η Air France, η KLM, η Ed Jihad και η Cyprus Αirways.

Ο πρόεδρος της MIG κ. Ανδρέας Βγενόπουλος τόνισε ότι η εταιρεία είναι έτοιμη να εξυπηρετήσει τις άγονες γραμμές, ενώ άφησε αιχμές για τον διαγωνισμό που μόλις χθες ακυρώθηκε από την υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, τονίζοντας ότι δεν υπήρχε καμία διάκριση προς όφελος των εταιρειών που είχαν νέα αεροσκάφη και συμμετείχαν στον διαγωνισμό αυτό.

Hellas Jet

Σε κορύφωση ο ανταγωνισμός στους ελληνικούς αιθέρες με την χθεσινή ανακοίνωση της Hellas Jet για την κάλυψη 12 άγονων γραμμών χωρίς την επιδότηση του ελληνικού δημοσίου. Η Αστυπάλαια, η Ικαρία, η Λέρος, τα Κήθυρα είναι ορισμένοι από τους προορισμούς που θα καλυφθούν από την εταιρεία η οποία συμμετείχε και στο διαγωνισμό της ΥΠΑ που ακυρώθηκε.

ΥΠΕΞ: Ανταποκριθήκαμε στα αιτήματα των εταιρειών

Διευκρινήσεις για τις συναντήσεις των ΥΠΑ Ελλάδας και Τουρκίας

Το υπουργείο Εξωτερικών με ανακοίνωσή του, χθες το απόγευμα, ότι η συνάντηση των επικεφαλής των Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας Ελλάδας και Τουρκίας, αποφασίστηκε στη συνεδρίαση της Ελληνοτουρκικής Κατευθυντήριας Επιτροπής (Steering Committee) που συνήλθε στις 7 Μαΐου.

Οι διαβουλεύσεις των επικεφαλής των ΥΠΑ, στις οποίες συμμετείχαν και εκπρόσωποι του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, έγιναν στις 11 και 12 Ιουνίου με στόχο την «αναβάθμιση των αεροπορικών σχέσεων των δυο χωρών» και κατέληξαν στην υπογραφή... «σχετικού μνημονίου».

Το υπουργείο Εξωτερικών δηλώνει ότι οι διαβουλεύσεις των επικεφαλής των ΥΠΑ ήταν «εν γνώσει όλων των ενδιαφερόμενων αεροπορικών εταιρειών» χωρίς να δίνει λεπτομέρειες για το πώς και από ποιον ενημερώθηκαν επισήμως και αρμοδίως όσες αεροπορικές εταιρείες ενδιαφέρονταν για την υπόθεση.

Σε ό,τι αφορά την παρουσία εκπροσωπών του στις διαβουλεύσεις, το ΥΠΕΞ υποστηρίζει ότι είχαν μόνον συμβουλευτικό ρόλο «προκειμένου να αποφευχθούν διατυπώσεις μη συμβατές με το κοινοτικό δίκαιο και άλλες διατάξεις διμερών και πολυμερών συμφωνιών».

Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι η Τουρκία έχει μόνο διμερείς συμφωνίες με ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Αυστρία και η Ισπανία, καθώς δεν υπάρχει συνολική συμφωνία με την Ε.Ε. ενόσω εκκρεμεί η ευθυγράμμισή της με το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Με το μνημόνιο αυξήθηκε το σύνολο των εκατέρωθεν εβδομαδιαίων συχνοτήτων στις 31 για κάθε πλευρά. Η ανακοίνωση του ΥΠΕΞ καταλήγει με μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αναφορά καθώς επισημαίνεται ότι με τη συμφωνία «υπήρξε ανταπόκριση στα αιτήματα όλων των Ελλήνων αεροπορικών εταιρειών προς την ΥΠΑ, που επιθυμούσαν είτε να αυξήσουν τον αριθμό δρομολογίων τους,είτε να δραστηριοποιηθούν στον χώρο», χωρίς όμως να δίνεται απάντηση στο πώς τελικά από τη συμφωνία φαίνεται να έχει επωφεληθεί μια μόνον εταιρεία...

Πηγή: Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια: