Τρίτη 14 Ιουλίου 2009

Συνέδριο στο Λιτόχωρο: Ιστορικός προσδιορισμός η "Βόρεια Μακεδονία"


“Η ονομασία Βόρεια ή Άνω Μακεδονία είναι η πιο επικίνδυνη λύση, καθώς δεν πρόκειται για γεωγραφικό αλλά για ιστορικό προσδιορισμό, που αποδεικνύει πόσο καλά γνωρίζουν την ιστορία οι διπλωμάτες της γειτονικής χώρας”, επισήμανε στη “Μ” η προϊσταμένη της Λ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Γεωργία Καραμήτρου-Μεντεσίδη.

Της Σοφίας Χριστοφορίδου

“Το γεγονός ότι το όνομα Βόρεια Μακεδονία παρουσιάζεται ως εναλλακτική λύση αποδεικνύει την πονηρή διπλωματία των Σκοπίων και αποκαλύπτει τη δεύτερη γραμμή άμυνάς τους”, υπογράμμισε η κ. Καραμήτρου, η οποία παρουσίασε τα πιο πρόσφατα αρχαιολογικά ευρήματα κατά τη διάρκεια του 10ου Παγκόσμιου Συνεδρίου Παμμακεδονικών Ενώσεων, στο Λιτόχωρο Πιερίας.

ΟΡΜΗΤΗΡΙΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΝΟΤΟ

Η Άνω Μακεδονία (τμήμα της οποίας αποτελούν οι νομοί Καστοριάς, Φλώρινας, Κοζάνης και Γρεβενών) υπήρξε σταθμός της πορείας του “πολυπλάνητου” έθνους των βορειοδυτικών ελληνικών φύλων, στα οποία ανήκαν οι Μακεδόνες και οι Δωριείς (Ηρόδοτος 1.56, 8.137-139, Θουκυδίδης 2.99). Αποτέλεσε το ορμητήριο των βορειοδυτικών ελληνικών φύλων, τα οποία στο βόρειο χώρο ονομάστηκαν μακεδονικά και στο νότιο δωρικά. Κατά το 15ο αιώνα π.Χ. οι πληθυσμοί των Δωριέων επέστρεψαν στην Άνω Μακεδονία, όπως αποδεικνύει η κεραμική που ανακαλύφθηκε στην Αιανή Κοζάνης, στοιχείο που ενισχύει την άποψη για την ενότητα του ελλαδικού χώρου, ανέφερε η κ. Καραμήτρου.

Η ονομασία Άνω Μακεδονία αναφέρεται στο ορεινό κομμάτι του βασιλείου της Μακεδονίας, το οποίο στη συνέχεια επεκτάθηκε στα πεδινά και στα παραθαλάσσια. Η Άνω Μακεδονία με τα βασίλεια της Ελίμειας, της Ορεστίδας, της Εορδαίας, της Λυγκηστίδας και της Πελαγονίας δεν είχε απομονωθεί πολιτισμικά και κοινωνικά από την Κάτω Μακεδονία και τον ελλαδικό χώρο, όπως αρχικά είχε γραφεί από έλλειψη αρχαιολογικών-ιστορικών δεδομένων.

ΤΟ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΙΔΙΩΜΑ

Το 17ο αιώνα μ.Χ. στην περιοχή άρχισε να ομιλείται ένα γλωσσικό ιδίωμα. “Πρόκειται για μια βοηθητική γλώσσα, που δημιούργησαν άνθρωποι που μιλούσαν διαφορετικές γλώσσες, για να συνεννοούνται μεταξύ τους”, ανέφερε ο συγγραφέας Δ. Ευαγγελίδης, εκ των εισηγητών στο 10ο Συνέδριο Παμμακεδονικών Ενώσεων. Δίγλωσσος ο ίδιος, διευκρίνισε ότι το γλωσσικό ιδίωμα που χρησιμοποιούν οι ντόπιοι στους νομούς Φλώρινας, Πέλλας, Ημαθίας, Κιλκίς και Σερρών δεν έχει καμία σχέση με τη γλώσσα που μιλούν στα Σκόπια. “Το ιδίωμα αυτό, τα ντόπικα που λέμε εμείς, είναι ένα μείγμα από ελληνικά, βουλγάρικα, αρμένικα και εβραϊκά. Η εξέλιξη του ιδιώματος σταμάτησε στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν απελευθερώθηκαν οι περιοχές της Μακεδονίας και το ελληνικό κράτος δημιούργησε δομές εκπαίδευσης. Στηριγμένοι σε αυτό το ιδίωμα οι Σκοπιανοί έφτιαξαν γραμματική, συντακτικό και κανόνες, όμως, επειδή ο πληθυσμός τους είχε βουλγάρικη εθνική συνείδηση, πρόσθεσαν πολλά σερβικά φωνολογικά στοιχεία”, συμπλήρωσε.

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΩΝ ΣΚΟΠΙΩΝ

Για προσπάθεια των Σκοπιανών να “αποσλαβοποιήσουν” το ιστορικό παρελθόντος τους και να “αποελληνοποιήσουν” καθετί μακεδονικό έκανε λόγο ο σλαβολόγος Μιχάλης Χρυσανθόπουλος, σημειώνοντας ότι με συστηματική παρέμβαση του κρατικού μηχανισμού αποκρύβεται από τις επίσημες στατιστικές ότι υπάρχει ελληνική μειονότητα. Όπως υποστήριξε κατά τη διάρκεια των εργασιών του Συνεδρίου, “οι Έλληνες που ζουν εκεί, παρότι έχουν ελληνική εθνική συνείδηση, στην πλειοψηφία τους δηλώνουν Μακεδόνες ή Βλάχοι, για να αποφύγουν τους διωγμούς”.

Ο ίδιος επικαλέστηκε ανεπίσημες στατιστικές, σύμφωνα με τις οποίες ο ελληνισμός φθάνει τα 150.000-200.000 άτομα. “Οι βλαχόφωνοι Έλληνες, οι βλαχογραικομάνοι, όπως τους αποκαλούν οι Σκοπιανοί, ανέρχονται σε 100.000, τους οποίους οι στατιστικές αναφέρουν ως Βλάχους, ώστε να θεωρηθούν ρουμανικής απόκλισης. Υπάρχουν άλλοι 12.000 γηγενείς Έλληνες, οι οποίοι μιλούν το σλαβικό ιδίωμα, έχουν όμως ελληνική συνείδηση. Υπάρχουν επίσης Έλληνες της Μοσχόπολης, που κατέφθασαν στα Σκόπια το 18ο αιώνα, 1.500 εναπομείναντες Σαρακατσάνοι, καθώς και οι χιλιάδες πολιτικοί πρόσφυγες”.

Κατά τον κ. Χρυσανθόπουλο, η Ελλάδα, αντί να προστατεύσει τους πραγματικούς Μακεδόνες εντός και εκτός συνόρων, ακολουθεί αμυντική στάση την ώρα που οι γείτονες καταστρέφουν συστηματικά τον αρχαίο και βυζαντινό μακεδονικό πολιτισμό, “μακεδονοποιώντας τον σλαβικό”.

Πηγή: Μακεδονία

Δεν υπάρχουν σχόλια: