ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Απίστευτο κι όμως, δυστυχώς, αληθινό. Από τα 5,2 χιλιόμετρα του δρόμου από τα Μουδανιά μέχρι την Ποτίδαια θα δημοπρατηθούν μόνον τα 4,2! Το τελευταίο χιλιόμετρο, πριν από τη γέφυρα της Ποτίδαιας, μένει, τουλάχιστον προς το παρόν, εκτός δημοπράτησης. Ετσι, τα επόμενα χρόνια οι ταξιδιώτες προς την Κασσάνδρα ένα χιλιόμετρο πριν από τη γέφυρα της Ποτίδαιας θα φτάνουν σε μία στενωπό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κυκλοφορία και φυσικά για την ασφάλεια.
Οι αλλαγές στο σχεδιασμό του σημαντικότατου οδικού έργου, το οποίο σχεδιάστηκε για να σώσει ζωές και να αναβαθμίσει το πρώτο πόδι της Χαλκιδικής, έγιναν ελέω... μικροσυμφερόντων. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε τη μετατροπή της επαρχιακής οδού Μουδανιών - Ποτίδαιας στο σύνολό της σε αυτοκινητόδρομο. Το έργο όμως, όπως συμβαίνει σχεδόν με όλα τα έργα στην Ελλάδα, έμπλεξε στα γρανάζια ίδιων συμφερόντων, τα οποία πέτυχαν τη δικαστική εμπλοκή του. Και προκειμένου να μην οδηγηθεί συνολικά στις ελληνικές καλένδες, αποφασίστηκε να δημοπρατηθεί η μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο μόνο των 4,2 χιλιομέτρων. Οταν με το καλό δοθεί το «πράσινο φως» για το ένα τελευταίο χιλιόμετρο, θα αναζητηθούν κονδύλια για μία νέα εργολαβία.
Ετσι, αυτήν τη χρονική περίοδο, η «Εγνατία Οδός ΑΕ», ο φορέας που έχει αναλάβει να «τρέξει» το έργο, ετοιμάζει τα τεύχη δημοπράτησης, εντός του καλοκαιριού αναμένεται η δημοπράτηση του έργου, ενώ στις αρχές του επόμενου έτους μπορεί να υπάρχει ανάδοχος.
Σημειωτέον ότι το συγκεκριμένο οδικό τμήμα αποτελεί τη μοναδική αρτηρία που οδηγεί στην Κασσάνδρα και εξυπηρετεί, κατά τους θερινούς μήνες, πέρα από τους 20.000 μόνιμους κατοίκους, περισσότερους από 600.000 τουρίστες. Το καλοκαίρι οι καθημερινές διελεύσεις ανέρχονται σε 20.000 οχήματα, ενώ κατά τα Σαββατοκύριακα υπερβαίνουν τα 35.000 οχήματα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ουρές χιλιομέτρων που επιφέρουν καθυστερήσεις πολλών ωρών στους ταξιδιώτες. Είναι γνωστό ότι, κατά την επιστροφή της Κυριακής, η καθυστέρηση που δημιουργείται, μόνον εξαιτίας του συγκεκριμένου οδικού τμήματος, συχνά υπερβαίνει τη μισή ώρα.
Λόγω... αρχαιοτήτων
Γιατί όμως μένει εκτός το ένα χιλιόμετρο ενός έργου του οποίου η αναγκαιότητα είναι προφανής; Διότι οι παρόδιοι προσέφυγαν στα δικαστήρια υποστηρίζοντας ότι το έργο θίγει χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος! Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε ότι πρέπει να εξεταστεί αν όντως θίγονται αρχαιολογικοί χώροι. Ετσι, το συγκεκριμένο χιλιόμετρο μπήκε στο... ψυγείο, μέχρι να ξεκαθαριστεί η υπόθεση.
Εμπόδια στο έργο δημιουργούνται από το 2006. Η αναβάθμιση και διεύρυνση του οδικού τμήματος Μουδανιών - Ποτίδαιας είχε αρχικώς συμπεριληφθεί σε εργολαβία το 2006, ωστόσο δεν υλοποιήθηκε λόγω αντίδρασης των παρόδιων. Ειδικότερα, καταστηματάρχες της περιοχής προσέφυγαν στο ΣτΕ με αιτιολογικό ότι με το νέο δρόμο θα παρεμποδιστεί η δουλειά τους. Οι προσφυγές τους απορρίφθηκαν, αλλά καθυστέρησαν σημαντικά το έργο.
Εξάλλου, οι ίδιοι καταστηματάρχες κατέθεσαν αιτήσεις ακυρώσεως στο ΣτΕ για όλες τις διοικητικές πράξεις που εκδόθηκαν για το έργο. Ακολούθησαν διαρκείς αναβολές για τον καθορισμό προσωρινής τιμής μονάδας απαλλοτρίωσης και κατόπιν η προσφυγή για τα αρχαία, παρότι το έργο διέθετε περιβαλλοντική άδεια. Το νέο εμπόδιο έθεσε την κατασκευή οδικού άξονα σε κίνδυνο, καθώς υπήρχε ο φόβος, λόγω των καθυστερήσεων, να μην μπορέσει να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Τελικά, προκρίθηκε η λύση της ένταξης και δημοπράτησης των τεσσάρων χιλιομέτρων...
Να σημειωθεί, πάντως, ότι για να εκδοθεί περιβαλλοντική άδεια για ένα έργο, απαιτούνται... 40 υπογραφές, ανάμεσά τους και από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες της περιοχής, οι οποίες πριν να δώσουν το «πράσινο φως» κάνουν εξονυχιστικό έλεγχο.
Εξάλλου, η αναγκαιότητα του έργου είναι κάτι παραπάνω από δεδομένη. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος ότι τους καλοκαιρινούς μήνες στα πέντε εφιαλτικά χιλιόμετρα θρηνούμε κάθε χρόνο νεκρούς, ενώ έχουμε και βαριά τραυματίες. Επίσης, καθημερινά σημειώνονται δύο με τρία τροχαία ατυχήματα με υλικές ζημιές, λόγω των αναστροφών.
Απίστευτο κι όμως, δυστυχώς, αληθινό. Από τα 5,2 χιλιόμετρα του δρόμου από τα Μουδανιά μέχρι την Ποτίδαια θα δημοπρατηθούν μόνον τα 4,2! Το τελευταίο χιλιόμετρο, πριν από τη γέφυρα της Ποτίδαιας, μένει, τουλάχιστον προς το παρόν, εκτός δημοπράτησης. Ετσι, τα επόμενα χρόνια οι ταξιδιώτες προς την Κασσάνδρα ένα χιλιόμετρο πριν από τη γέφυρα της Ποτίδαιας θα φτάνουν σε μία στενωπό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κυκλοφορία και φυσικά για την ασφάλεια.
Οι αλλαγές στο σχεδιασμό του σημαντικότατου οδικού έργου, το οποίο σχεδιάστηκε για να σώσει ζωές και να αναβαθμίσει το πρώτο πόδι της Χαλκιδικής, έγιναν ελέω... μικροσυμφερόντων. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε τη μετατροπή της επαρχιακής οδού Μουδανιών - Ποτίδαιας στο σύνολό της σε αυτοκινητόδρομο. Το έργο όμως, όπως συμβαίνει σχεδόν με όλα τα έργα στην Ελλάδα, έμπλεξε στα γρανάζια ίδιων συμφερόντων, τα οποία πέτυχαν τη δικαστική εμπλοκή του. Και προκειμένου να μην οδηγηθεί συνολικά στις ελληνικές καλένδες, αποφασίστηκε να δημοπρατηθεί η μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο μόνο των 4,2 χιλιομέτρων. Οταν με το καλό δοθεί το «πράσινο φως» για το ένα τελευταίο χιλιόμετρο, θα αναζητηθούν κονδύλια για μία νέα εργολαβία.
Ετσι, αυτήν τη χρονική περίοδο, η «Εγνατία Οδός ΑΕ», ο φορέας που έχει αναλάβει να «τρέξει» το έργο, ετοιμάζει τα τεύχη δημοπράτησης, εντός του καλοκαιριού αναμένεται η δημοπράτηση του έργου, ενώ στις αρχές του επόμενου έτους μπορεί να υπάρχει ανάδοχος.
Σημειωτέον ότι το συγκεκριμένο οδικό τμήμα αποτελεί τη μοναδική αρτηρία που οδηγεί στην Κασσάνδρα και εξυπηρετεί, κατά τους θερινούς μήνες, πέρα από τους 20.000 μόνιμους κατοίκους, περισσότερους από 600.000 τουρίστες. Το καλοκαίρι οι καθημερινές διελεύσεις ανέρχονται σε 20.000 οχήματα, ενώ κατά τα Σαββατοκύριακα υπερβαίνουν τα 35.000 οχήματα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ουρές χιλιομέτρων που επιφέρουν καθυστερήσεις πολλών ωρών στους ταξιδιώτες. Είναι γνωστό ότι, κατά την επιστροφή της Κυριακής, η καθυστέρηση που δημιουργείται, μόνον εξαιτίας του συγκεκριμένου οδικού τμήματος, συχνά υπερβαίνει τη μισή ώρα.
Λόγω... αρχαιοτήτων
Γιατί όμως μένει εκτός το ένα χιλιόμετρο ενός έργου του οποίου η αναγκαιότητα είναι προφανής; Διότι οι παρόδιοι προσέφυγαν στα δικαστήρια υποστηρίζοντας ότι το έργο θίγει χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος! Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε ότι πρέπει να εξεταστεί αν όντως θίγονται αρχαιολογικοί χώροι. Ετσι, το συγκεκριμένο χιλιόμετρο μπήκε στο... ψυγείο, μέχρι να ξεκαθαριστεί η υπόθεση.
Εμπόδια στο έργο δημιουργούνται από το 2006. Η αναβάθμιση και διεύρυνση του οδικού τμήματος Μουδανιών - Ποτίδαιας είχε αρχικώς συμπεριληφθεί σε εργολαβία το 2006, ωστόσο δεν υλοποιήθηκε λόγω αντίδρασης των παρόδιων. Ειδικότερα, καταστηματάρχες της περιοχής προσέφυγαν στο ΣτΕ με αιτιολογικό ότι με το νέο δρόμο θα παρεμποδιστεί η δουλειά τους. Οι προσφυγές τους απορρίφθηκαν, αλλά καθυστέρησαν σημαντικά το έργο.
Εξάλλου, οι ίδιοι καταστηματάρχες κατέθεσαν αιτήσεις ακυρώσεως στο ΣτΕ για όλες τις διοικητικές πράξεις που εκδόθηκαν για το έργο. Ακολούθησαν διαρκείς αναβολές για τον καθορισμό προσωρινής τιμής μονάδας απαλλοτρίωσης και κατόπιν η προσφυγή για τα αρχαία, παρότι το έργο διέθετε περιβαλλοντική άδεια. Το νέο εμπόδιο έθεσε την κατασκευή οδικού άξονα σε κίνδυνο, καθώς υπήρχε ο φόβος, λόγω των καθυστερήσεων, να μην μπορέσει να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Τελικά, προκρίθηκε η λύση της ένταξης και δημοπράτησης των τεσσάρων χιλιομέτρων...
Να σημειωθεί, πάντως, ότι για να εκδοθεί περιβαλλοντική άδεια για ένα έργο, απαιτούνται... 40 υπογραφές, ανάμεσά τους και από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες της περιοχής, οι οποίες πριν να δώσουν το «πράσινο φως» κάνουν εξονυχιστικό έλεγχο.
Εξάλλου, η αναγκαιότητα του έργου είναι κάτι παραπάνω από δεδομένη. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος ότι τους καλοκαιρινούς μήνες στα πέντε εφιαλτικά χιλιόμετρα θρηνούμε κάθε χρόνο νεκρούς, ενώ έχουμε και βαριά τραυματίες. Επίσης, καθημερινά σημειώνονται δύο με τρία τροχαία ατυχήματα με υλικές ζημιές, λόγω των αναστροφών.
Πηγή: Αγγελιοφόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου