Όλο και περισσότεροι ξένοι κάνουν την εμφάνισή τους στην πόλη αποδεικνύοντας την κρυμμένη τουριστική της δυναμική
Της Μαρίας Μαθιοπούλου
mathiopouloum@makthes.gr
Παρασκευή βράδυ, σε κεντρικό εστιατόριο της Θεσσαλονίκης, ο Σουηδός Ούφε Λάρσον, με τη ρωσίδα σύζυγό του, Τατιάνα, γεύονται ψαρομεζέδες, ανακαλύπτοντας την πόλη μέσα από τις γεύσεις της. Μας ζητούν, από το διπλανό τραπέζι, να δοκιμάσουν λίγο από το κρασί μας, τεστάροντας την ελληνική φιλοξενία. Δηλώνουν κατενθουσιασμένοι από τον προορισμό, τον οποίο τυχαία ανακάλυψαν, ψάχνοντας τις χαμηλού κόστους αεροπορικές συνδέσεις της πόλης τους με την Ελλάδα.
Ο άνδρας, προμηθευτής σολομού σε μεγάλη αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού της Σουηδίας, και η σύντροφός του, δημοσιογράφος, αναζητούσαν έναν διαφορετικό προορισμό για δυο τρεις ημέρες και βρέθηκαν μπροστά στη Θεσσαλονίκη, για την οποία δεν είχαν καμία απολύτως γνώση ή άποψη.
Οι πρώτες τους εντυπώσεις, χωρίς μάλιστα να έχουν προλάβει να ζήσουν την πόλη το Σαββατοκύριακο, ιδιαίτερα θετικές. Στα συν της το παραλιακό μέτωπο, η ψυχαγωγία, το φαγητό, ο καιρός. Εντυπωσιασμένοι αμφότεροι από την πληθώρα και την αισθητική των καφέ και των εστιατορίων της Θεσσαλονίκης και με έναν τουριστικό οδηγό στο χέρι βιάζονταν να τα επισκεφθούν. Το σίγουρο δε ήταν ένα. Πως θα επέστρεφαν στη Σουηδία μεταφέροντας την εξωτική τους εμπειρία σε φίλους και γνωστούς με τις καλύτερες περιγραφές.
Η σκηνή εκτυλίχθηκε πριν από μερικές ημέρες και είναι μία από τις πολλές που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό στην πόλη, η οποία φαίνεται πως παίρνει, διστακτικά αλλά σταθερά, τουριστικές ανάσες εν μέσω θέρους. Αν και παραδοσιακά οι ξένοι δεν την επέλεγαν ως προορισμό διημέρου, ειδικά το καλοκαίρι, παρότι τα χαρακτηριστικά της ταιριάζουν γάντι στο λεγόμενο city break, φαίνεται πως κάτι άρχισε να κινείται με την παράλληλη ενεργοποίηση νέων αεροπορικών συνδέσεων και την κινητοποίηση των τοπικών τουριστικών φορέων και του δήμου προς την κατεύθυνση της προβολής της, ώστε να γίνει αναγνωρίσιμη.
Κάτι έχει αλλάξει
Κάτι έχει αλλάξει, τόνιζαν μιλώντας στη “ΜτΚ” τουριστικοί παράγοντες της πόλης, σε πρόσφατη εκδήλωση γνωστού ξενοδοχείου. Το βλέπεις στους δρόμους, στις ξένες πινακίδες των αυτοκινήτων, στην αγορά. Όλο και περισσότεροι ξένοι, Τούρκοι, Ισραηλινοί, Σέρβοι, Βούλγαροι, Ρώσοι κάνουν την εμφάνισή τους στη Θεσσαλονίκη, βοηθώντας τις παραδοσιακά χαμηλές κατά τους θερινούς μήνες πληρότητες των ξενοδοχείων της να “τσιμπήσουν” προς τα πάνω.
Ακόμα και αλβανοί τουρίστες άρχισαν να επισκέπτονται τα Σαββατοκύριακα τη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο οργανωμένων εκδρομών από τη γειτονική χώρα. Οι Σκανδιναβοί είναι για την ώρα περιορισμένοι, όπως τουλάχιστον εκτιμούν οι ξενοδόχοι, παρά την πρόσφατη έναρξη απευθείας συνδέσεων με την πόλη, υπάρχει όμως προοπτική και μέλλον, καθώς όλα αυτά είναι πολύ φρέσκα ακόμα.
Ισραηλινοί και Τούρκοι αποτελούν μια καλή πρώτη μαγιά για τα υψηλών αστέρων καταλύματα της πόλης και η δυναμική τους μόλις φάνηκε. Τόσο η πρόσφατη έναρξη απευθείας αεροπορικής σύνδεσης με την Κωνσταντινούπολη όσο και η αξιοποίηση του ισραηλινού στοιχείου της Θεσσαλονίκης και η σύσφιξη των δεσμών με το Ισραήλ άρχισαν να δείχνουν τα αποτελέσματά τους, ταράζοντας τα στάσιμα νερά της τουριστικής κίνησης. Μέχρι πριν από λίγο καιρό οι τουρίστες που έφταναν στη Θεσσαλονίκη μέσω του αεροδρομίου δεν έκαναν καν τον κόπο να ρίξουν μια ματιά στην πόλη, φεύγοντας απευθείας για τις παραλίες της Χαλκιδικής ή άλλων κοντινών θαλάσσιων προορισμών.
Προσπάθειες όμως καταβάλλονται και στο μέτωπο της προσέλκυσης τουρισμού κρουαζιέρας. Πριν από μερικές ημέρες, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο, η Royal Caribbean Cruises, επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη, προσκεκλημένη της ΟΛΘ ΑΕ και του προέδρου της, Στέλιου Αγγελούδη, εξετάζοντας την προοπτική να εντάξει τη Θεσσαλονίκη στα προγράμματά της. Παρόμοιες κινήσεις γίνονται και με άλλες διεθνείς εταιρείες, ώστε η Θεσσαλονίκη να καταστεί προορισμός κρουαζιέρας. Δεν είναι τυχαίο ότι φέτος το πρόγραμμα περιλαμβάνει 27 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, με στόχο τις 30 μέχρι το τέλος του έτους, και τους επιβάτες που θα φτάσουν στη Θεσσαλονίκη να ανέρχονται σε 27.000.
Και βέβαια σε μια περίοδο που η εγχώρια κατανάλωση έχει πέσει δραματικά, η έξωθεν καταναλωτική βοήθεια είναι σε κάθε περίπτωση καλοδεχούμενη. Στο πλαίσιο αυτό και η αγορά της Θεσσαλονίκης αναμένει πολλά από την τουριστική προοπτική.
Μοναδική για πολλά
Πριν από λίγο καιρό έρευνα για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης είχε δείξει την τουριστική δυναμική της πόλης και είχε υπογραμμίσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να την κάνουν προορισμό city break. Προϋπόθεση ήταν να γινόταν μια οργανωμένη προσπάθεια από άποψης μάρκετινγκ. Μόλις οι φορείς της πόλης αντιλήφθηκαν πως μόνο με κοινό μέτωπο μπορούσαν να τη βάλουν στον τουριστικό χάρτη, υπήρξαν και τα πρώτα αποτελέσματα.
Η έρευνα έκανε σαφές πως τη Θεσσαλονίκη καθιστούν μοναδική οι άνθρωποί της, η νυχτερινή ζωή, η διασκέδαση, η ατμόσφαιρα, η φιλοξενία, η ιστορία/αξιοθέατα, ο πολιτισμός, το φαγητό και το παραλιακό μέτωπο. Αχίλλειος πτέρνα θεωρούνταν οι δημόσιες υποδομές της, το πρόβλημα των σκουπιδιών και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορύπανσης, ενώ φάρος σε όλα αυτά ήταν η φιλόξενη συμπεριφορά των Θεσσαλονικέων.
Εννιά στους δέκα επισκέπτες της άλλωστε θα επέστρεφαν και θα τη σύστηναν σε τρίτους.
Πηγή: Μακεδονία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου