Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2009

Οι «γίγαντες» του ιμπρεσιονισμού

Δημοπρασία από τον οίκο Christie's στη Νέα Υόρκη

Οι σουρεαλιστές έχουν και αυτοί τη θέση τους στη δημοπρασία: Εδώ το έργο του Ρενέ Μαγκρίτ «Le Cicerone».

Συνάντηση των γιγάντων της ιμπρεσιονιστικής και μοντέρνας τέχνης μπορεί να χαρακτηριστεί η δημοπρασία, που διοργανώνεται την Τρίτη 3 Νοεμβρίου από τον οίκο Christie's στη Νέα Υόρκη, με δημιουργίες θρυλικών καλλιτεχνών, όπως ο Πικάσο, ο Μονέ, ο Ντεγκά, ο Πιζαρό, ο Ματίς και ο Μοντριάν.

Στην επερχόμενη δημοπρασία αναμένεται να επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, η σταθερή και αδιάλειπτη δημοτικότητα αυτών των δύο κατηγοριών στη διεθνή αγορά της τέχνης, καθώς το συνολικό χρηματικό ποσό, που εκτιμάται από τον οίκο ότι θα συγκεντρωθεί, αγγίζει τα 68 εκατ. δολάρια.

«Το φως του Ηλιου στο Βετέιγ» του Κλοντ Μονέ.

Αποτελώντας μια πραγματική επανάσταση στο χώρο της ευρωπαϊκής ζωγραφικής κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα, ο ιμπρεσιονισμός εμβάθυνε και ολοκλήρωσε την ευελιξία στη χρήση των χρωμάτων και το χειρισμό του φωτός, καθιερώνοντας την απόλυτη ελευθερία του καλλιτέχνη όχι μόνο απέναντι στο θέμα του, αλλά και απέναντι στο θεατή και το κοινό, όπως και τη στροφή στο στιγμιαίο, το μεταβλητό και το κινούμενο, έχοντας πάντα ως βάση τη μελέτη του φωτός.

Η ιμπρεσιονιστική ζωγραφική αποτελεί για περισσότερο από 10 χρόνια μια σταθερή αξία στη διεθνή αγορά της τέχνης με πίνακες κορυφαίων ιμπρεσιονιστών καλλιτεχνών να πωλούνται μερικές φορές σε τιμές ρεκόρ στις μεγάλες δημοπρασίες που διοργανώνονται στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ.
«Οι Χορεύτριες», παστέλ του Εντγκάρ Ντεγκά.

Στη δημοπρασία της 3ης Νοεμβρίου θα παρουσιαστούν μερικά πραγματικά αριστουργήματα του ιμπρεσιονισμού, όπως «Το φως του Ήλιου στο Βετέιγ» του Κλοντ Μονέ, το οποίο συμπεριλαμβάνεται στην ομάδα των 15 έργων, λουσμένων από το φως του ήλιου, τα οποία ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε το 1901 στο παρισινό προάστιο του Βετέιγ. Ολα τα έργα της συγκεκριμένης σειρά εικονίζουν την ίδια άποψη του Σηκουάνα, με μόνη διαφοροποίηση ανάμεσά τους τις αντανακλάσεις στο φως και τις καιρικές συνθήκες. Το έργο που δημοπρατείται (τιμή εκτίμησης 5 -7 εκατ. δολάρια) είναι ένα από τα ελάχιστα της ομάδας του Βετέιγ που εμφανίζονται σε δημοπρασία, καθώς τα περισσότερα από αυτά να βρίσκονται σε διάφορα μεγάλα μουσεία ανά τον κόσμο.

Αποτελώντας το εξώφυλλο του καταλόγου της δημοπρασίας, «Οι Χορεύτριες» είναι ένα έργο σε παστέλ του Εντγκάρ Ντεγκά, με χρονολογία δημιουργίας το 1896. Τα έργα με χορεύτριες φιλοτεχνήθηκαν από τον Ντεγκά τα τελευταία χρόνια της καριέρας του, με τον καλλιτέχνη να έχει τη διάθεση να εξερευνήσει και να αποτυπώσει όλες τις πόζες και τις αντιδράσεις αυτών των νεαρών γυναικών, όταν χορεύουν αλλά και στα παρασκήνια.

Απεικονίζοντας δύο χορεύτριες, μία με το κορμί της σε πλήρη έκταση και την άλλη να έχει γείρει επάνω σε ένα τοίχο, το συγκεκριμένο έργο ξεχωρίζει για το ρεαλισμό και την εκφραστικότητα, σε συνδυασμό με μια χαλαρότητα στην απόδοση του θέματος, διαφοροποιώντας το από τα πρώτα έργα του ζωγράφου με την ίδια θεματολογία που διακρίνονται από την εμμονή του στην ακρίβεια και την απόδοση της λεπτομέρειας.

«Σιδηροδρομική Γέφυρα στο Ποντουάζ» του Καμίλ Πιζαρό.

Από τους πρωτοπόρους του ιμπρεσιονιστικού κινήματος, ο Καμίλ Πιζαρό συμμετέχει στη δημοπρασία με τον πίνακα «Σιδηροδρομική Γέφυρα στο Ποντουάζ», δημιουργημένο τη διετία 1872-1873 (3,5-4,5 εκατ. δολάρια). Τα έργα που δημιούργησε ο Πιζαρό αυτή τη διετία εκπροσωπούν πλήρως την ιμπρεσιονιστική τεχνοτροπία, με τον πίνακα της δημοπρασίας να αποτελεί την απόδοση ενός προσεκτικά δομημένου τοπίου, με ιδιαίτερη έμφαση στις αντανακλάσεις του φωτός.

Αριστερά: «Γυναικείο πρόσωπο, προφίλ»: Ενα ακόμη φωτεινό έργο του Πικάσο στο σφυρί. Δεξιά: «Κεφάλι Γυναίκας» του Πάμπλο Πικάσο.

Φως και χρώμα από τον Πικάσο

Στα κορυφαία έργα μοντέρνας τέχνης της δημοπρασίας των Christie's ανήκει μία δημιουργία του Πάμπλο Πικάσο, του καλλιτέχνη που με το έργο του σημάδεψε όσο κανείς άλλος τις τεχνοτροπικές εξελίξεις του 20ού αιώνα. Το «Κεφάλι Γυναίκας» (7 -10 εκατ. δολάρια) αποτελεί ένα πορτρέτο της Ντόρα Μάαρ, μούσας και ερωμένης του Πικάσο. Φιλοτεχνημένο στο κατεχόμενο από τους Γερμανούς Παρίσι, τον Οκτώβριο του 1943, μια δύσκολη και σκοτεινή περίοδο, το πορτρέτο της δημοπρασίας εντυπωσιάζει με τα λαμπερά χρώματα και με ένα σχεδόν εορταστικό αέρα, χαρακτηριστικά που το ξεχωρίζουν ανάμεσα στα υπόλοιπα σχετικά σκοτεινά πορτρέτα που φιλοτέχνησε ο Πικάσο τη συγκεκριμένη περίοδο. Η Ντόρα Μάαρ, με το εξαρθρωμένο στο συγκεκριμένο έργο πρόσωπο, αναγνωρίζεται από τα λαμπερά μάτια, τα μακριά κυματιστά μαλλιά και το καπέλο, σήμα κατατεθέν στην εμφάνισή της.

Η «Ροζέττα» του Ανρί Ματίς παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε δημοπρασία. Μακέτα για τη διακόσμηση ενός παραθύρου εκκλησία της Νέας Υόρκης, στη μνήμη του Ροκφέλερ.

Το κύκνειο άσμα του Ματίς

Ιδιαίτερα σημαντικό ανάμεσα στα έργα μοντέρνας τέχνης, που θα δημοπρατηθούν, «Η Ροζέττα» του Ανρί Ματίς είναι μια δημιουργία του καλλιτέχνη που δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ μέχρι τώρα σε δημοπρασία (3-4 εκατ. δολάρια). Πρόκειται για μια μακέτα στο σχέδιο ενός άψογα στυλιζαρισμένου τριαντάφυλλου, η οποία αποτέλεσε παραγγελία για τη διακόσμηση ενός παραθύρου στην Εκκλησία της Ένωσης στο Ποκάντικο της Νέας Υόρκης, στη μνήμη του μεγιστάνα Άλμπι Άλντριχ Ροκφέλερ. Πέρα από το γεγονός της παρουσίασης για πρώτη φορά σε δημοπρασία, η σπουδαιότητα του συγκεκριμένου έργου έγκειται και στο γεγονός ότι αποτέλεσε το κύκνειο άσμα του Ματίς, καθώς ο καλλιτέχνης πέθανε από εγκεφαλικό δύο ημέρες μετά την ολοκλήρωση του έργου.

ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΛΥΒΙΩΤΟΥ

Πηγή: Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια: