Τετάρτη 1 Ιουλίου 2009

Ολος ο κόσμος του Τσαρούχη

Κοσμοπολίτης και ελληνολάτρης, μοντέρνος και παραδοσιακός, ρεαλιστής και ιδεαλιστής, καλλιτέχνης και διανοούμενος με πολύπλευρη προσωπικότητα και στοχαστής.

Ο Γιάννης Τσαρούχης, από τους πλέον δημιουργικούς εκπροσώπους της Γενιάς του '30, αν ζούσε θα συμπλήρωνε του χρόνου έναν ακριβώς αιώνα από τη γέννησή του, το 1910 στον Πειραιά.



«Νέος με άσπρο λινό». Εργο του Γιάννη Τσαρούχη. Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη είναι η πρώτη μετά τον θάνατό του και γίνεται 100 χρόνια από τη γέννησή του

Η συμπλήρωση των εκατό χρόνων από τη γέννησή του αποτελεί αφορμή για να ξαναθυμηθούμε, να απολαύσουμε, να επανεκτιμήσουμε ή να γνωρίσουμε το έργο ενός από τους μεγαλύτερους Ελληνες δημιουργούς, το οποίο διαμορφώθηκε μέσα από μια εκλεκτική σύνθεση παραδοσιακών και μοντέρνων, ελληνικών και ευρωπαϊκών στοιχείων, υφασμένων γύρω από μια ανδρική, κυρίως, λαϊκή πραγματικότητα.

Το Μουσείο Μπενάκη και το Ιδρυμα Τσαρούχη αξιοποιούν την επέτειο για τη μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση που έχει γίνει ποτέ και την πρώτη μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη, το 1989 (Δεκέμβριος 2009 - Ιανουάριος 2010, κτίριο Πειραιώς).

Πρόκειται για μια έκθεση φιλόδοξη, με 420 περίπου ζωγραφικά έργα κι έναν μεγάλο αριθμό από σκηνογραφικές μακέτες από τις συνεργασίες του Τσαρούχη σε παραστάσεις, κυρίως αρχαίου δράματος, με τον Κάρολο Κουν, τον Μάνο Χατζιδάκι στη μουσική και τη Ζουζού Νικολούδη, τη Δώρα Στράτου ή τη Ραλλού Μάνου στη χορογραφία. Θα συγκεντρωθούν από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Το εκθεσιακό πρόγραμμα του μουσείου από τον Σεπτέμβριο έως το τέλος του έτους διαθέτει όπως πάντα θεματική ποικιλία. Ξεχωρίζουμε ακόμη την έκθεση Δημήτρη Πικιώνη (κεντρικό κτίριο, Νοέμβριος - Ιανουάριος), με την οποία ανοίγει για πρώτη φορά το αρχείο του μεγάλου αρχιτέκτονα που ανήκει στο Μουσείο Μπενάκη.

Η έκθεση εστιάζεται στη ζωγραφική του Πικιώνη (1887-1968), με ενότητες όπως ο ίδιος είχε προσδιορίσει: Από τη φύση, Αναμνήσεις από το Παρίσι, Αρχαία, Βυζαντινά κ.ά.

Αν και ο Πικιώνης έγινε ευρύτερα γνωστός ως ο αρχιτέκτονας που από τα μέσα της δεκαετίας του '30 εφάρμοσε τις αρχές της νεωτερικής αρχιτεκτονικής, ο ίδιος έχει γράψει πως η πραγματική του κλίση ήταν η ζωγραφική.

Υπήρξε ο πρώτος μαθητής του Παρθένη, ήταν φίλος με τον Ντε Κίρικο, κι από τους πρώτους Ελληνες καλλιτέχνες που αντιλήφθηκαν τη σημασία του έργου του Σεζάν. Ωστόσο η ζωγραφική παρέμεινε μια μάλλον προσωπική του υπόθεση.

ΧΑΡΑΚΤΙΚΑ, ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Η ιστορική γκαλερί «Νέες Μορφές», από την οποία έχουν περάσει εκατοντάδες καλλιτέχνες, κλείνει την πενηντάχρονη λειτουργία της με μια μεγάλη έκθεση καλλιτεχνών της (Σεπτέμβριος - Νοέμβριος, Πειραιώς).

Τι άλλο θα δούμε στα δύο κτίρια του Μουσείου Μπενάκη; Από «Το νόημα του αντικειμένου» με έργα σύγχρονων καλλιτεχνών που στηρίζει, μέσω διαγωνισμών, ο οίκος Hermes, μέχρι τα χαρακτικά του Βέλγου εξπρεσιονιστή Τζέιμς Ενσορ (1860-1949), από τη συλλογή της βελγικής τράπεζας KBC.

Από τα κοσμήματα τριάντα ετών δημιουργίας της Λίνας Φανουράκη μέχρι την «Πόλη και κινηματογράφο» του φωτογράφου Τάσου Βρεττού και τις «Πλατείες της Ευρώπης» με φωτογραφίες από 60 πλατείες ευρωπαϊκών πόλεων, ανάμεσά τους και του Συντάγματος. Από την αναδρομική του ζωγράφου Νίκου Στεφάνου μέχρι εκθέσεις νορβηγικής αρχιτεκτονικής, των Ελλήνων αρχιτεκτόνων Δημήτρη Φατούρου, Αριστομένη και Γιώργου Βαρουδάκη κ.ά.

Δήμητρα Ρουμπούλα
dirouboula@pegasus.gr

Πηγή: Έθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια: