Διαφορετικές απόψεις για την τύχη της σε σχέση με τα έργα του Μετρό
Θερμού Μαρία
Σε αναβρασμό η Θεσσαλονίκη για το θέμα της διατήρησης της αρχαίας Εγνατίας, που εντοπίσθηκε από τις ανασκαφές κάτω ακριβώς από την νέα, στο σημείο του σταθμού Βενιζέλος του μετρό αλλά χθες το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης δεν έλαβε απόφαση σχετικά με το ερώτημα. Κατά τη διάρκεια της πολύωρης συζήτησης ακούστηκαν απόψεις υπέρ και κατά (μόνον των εκπροσώπων της Αττικό Μετρό), έτσι η απόφαση ήταν «διπλωματική» : Η σύσταση επιτροπής από επιστήμονες, ειδικούς σε τεχνικά θέματα ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα παραμονής του σπουδαίου ευρήματος στη θέση του.
Νωρίτερα και σε όλους τους τόνους ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Μπουτάρης εκφράστηκε υπέρ της in situ διατήρησης του μνημείου ξεκαθαρίζοντας ωστόσο,
ότι ο δήμος δεν έχει δικαιοδοσία στο θέμα αφού αρμόδιο γι΄ αυτό είναι το υπουργείο Πολιτισμού. Υπέρ τάχθηκαν και οι άλλες παρατάξεις του δήμου, όπως επίσης ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, η ευρωβουλευτής κυρία Χρυσούλα Παλιαδέλη, η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης κυρία Τζένη Βελένη, η προϊσταμένη του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και οι Εφορείες Κλασικών Αρχαιοτήτων και Βυζαντινών.
Από την άλλη τα δισεπίλυτα, όπως αναφέρθηκε τεχνικά προβλήματα, που θα προκύψουν εφ΄ όσον ο δρόμος (ρωμαϊκός και βυζαντινός) και τα οικοδομήματα δίπλα από αυτόν παραμείνουν στη θέση τους ανέπτυξαν εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό. Οπως είπαν αρχαία και σταθμός δεν μπορούν να συνυπάρξουν ενώ σε περίπτωση ακύρωσης του σταθμού Βενιζέλος θα πρέπει να γίνουν χρονοβόρες και μεγάλου κόστους τροποποιήσεις όχι μόνον στους δύο διπλανούς του αλλά σε όλους. Κι αυτό γιατί ο σχεδιασμός του έργου είναι τέτοιος, που να επιμερίζει τις λειτουργίες σε όλο το μήκος του. Επιπλέον αναφέρθηκε ότι σ΄ αυτή την περίπτωση η απόσταση ανάμεσα σε δύο σταθμούς στο κέντρο της πόλης θα είναι μεγάλη, 1150 μέτρα.
Ο δρόμος ωστόσο (decumanus των Ρωμαίων και για τους Βυζαντινούς Μέση οδός) που διέσχιζε επί αιώνες την Θεσσαλονίκη, στρωμένος με μαρμάρινες πλάκες και έχοντας στα πλαινά του κτίρια, καταστήματα, εργαστήρια έχει διασωθεί σε εξαιρετική κατάσταση και σε μήκος περί τα 77 μέτρα σε βάθος έξι - επτά μέτρων. Η διατήρησή του και η μετατροπή του χώρου σε ένα είδος μουσείου θα αποτελούσε το σημαντικότερο αρχαιολογικό μνημείο της Θεσσαλονίκης η οποία δυστυχώς δεν έχει διασώσει πολλά από την αρχαία ιστορία της.
Εξάλλου η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και η υπογραφή της από τον αν. υπουργό Πολιτισμού για την μεταφορά αυτούσιου του δρόμου στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, προκειμένου να ανασυσταθεί εκ νέου θεωρείται από πολλούς ένα «σκηνικό, που δεν συνάδει με την πολιτιστική κληρονομιά και την ιστορία της πόλης.
Πηγή: Το Βήμα
Θερμού Μαρία
Σε αναβρασμό η Θεσσαλονίκη για το θέμα της διατήρησης της αρχαίας Εγνατίας, που εντοπίσθηκε από τις ανασκαφές κάτω ακριβώς από την νέα, στο σημείο του σταθμού Βενιζέλος του μετρό αλλά χθες το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης δεν έλαβε απόφαση σχετικά με το ερώτημα. Κατά τη διάρκεια της πολύωρης συζήτησης ακούστηκαν απόψεις υπέρ και κατά (μόνον των εκπροσώπων της Αττικό Μετρό), έτσι η απόφαση ήταν «διπλωματική» : Η σύσταση επιτροπής από επιστήμονες, ειδικούς σε τεχνικά θέματα ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα παραμονής του σπουδαίου ευρήματος στη θέση του.
Νωρίτερα και σε όλους τους τόνους ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Μπουτάρης εκφράστηκε υπέρ της in situ διατήρησης του μνημείου ξεκαθαρίζοντας ωστόσο,
ότι ο δήμος δεν έχει δικαιοδοσία στο θέμα αφού αρμόδιο γι΄ αυτό είναι το υπουργείο Πολιτισμού. Υπέρ τάχθηκαν και οι άλλες παρατάξεις του δήμου, όπως επίσης ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, η ευρωβουλευτής κυρία Χρυσούλα Παλιαδέλη, η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης κυρία Τζένη Βελένη, η προϊσταμένη του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και οι Εφορείες Κλασικών Αρχαιοτήτων και Βυζαντινών.
Από την άλλη τα δισεπίλυτα, όπως αναφέρθηκε τεχνικά προβλήματα, που θα προκύψουν εφ΄ όσον ο δρόμος (ρωμαϊκός και βυζαντινός) και τα οικοδομήματα δίπλα από αυτόν παραμείνουν στη θέση τους ανέπτυξαν εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό. Οπως είπαν αρχαία και σταθμός δεν μπορούν να συνυπάρξουν ενώ σε περίπτωση ακύρωσης του σταθμού Βενιζέλος θα πρέπει να γίνουν χρονοβόρες και μεγάλου κόστους τροποποιήσεις όχι μόνον στους δύο διπλανούς του αλλά σε όλους. Κι αυτό γιατί ο σχεδιασμός του έργου είναι τέτοιος, που να επιμερίζει τις λειτουργίες σε όλο το μήκος του. Επιπλέον αναφέρθηκε ότι σ΄ αυτή την περίπτωση η απόσταση ανάμεσα σε δύο σταθμούς στο κέντρο της πόλης θα είναι μεγάλη, 1150 μέτρα.
Ο δρόμος ωστόσο (decumanus των Ρωμαίων και για τους Βυζαντινούς Μέση οδός) που διέσχιζε επί αιώνες την Θεσσαλονίκη, στρωμένος με μαρμάρινες πλάκες και έχοντας στα πλαινά του κτίρια, καταστήματα, εργαστήρια έχει διασωθεί σε εξαιρετική κατάσταση και σε μήκος περί τα 77 μέτρα σε βάθος έξι - επτά μέτρων. Η διατήρησή του και η μετατροπή του χώρου σε ένα είδος μουσείου θα αποτελούσε το σημαντικότερο αρχαιολογικό μνημείο της Θεσσαλονίκης η οποία δυστυχώς δεν έχει διασώσει πολλά από την αρχαία ιστορία της.
Εξάλλου η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και η υπογραφή της από τον αν. υπουργό Πολιτισμού για την μεταφορά αυτούσιου του δρόμου στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, προκειμένου να ανασυσταθεί εκ νέου θεωρείται από πολλούς ένα «σκηνικό, που δεν συνάδει με την πολιτιστική κληρονομιά και την ιστορία της πόλης.
Πηγή: Το Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου