Διάλυση παντού ... Ήταν που ήταν στραβό το κλίμα ... έβαλε και ο Άδωνις το χέρι του ...
Ετοιμο να δέσει το πρώτο πλοίο... από καύσιμα
Για το νέο χρόνο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα περικόψουν ακόμα και δρομολόγια προκειμένου να περιορίσουν τα λειτουργικά κόστη.
Πολύ κοντά στο ενδεχόμενο να μην αποπλεύσει τις αμέσως επόμενες ημέρες πλοίο για την εκτέλεση προγραμματισμένων δρομολογίων άγονης γραμμής λόγω του ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν διαθέτει την απαιτούμενη ρευστότητα για να αποκτήσει καύσιμα, βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα.
Οι επόμενες δύο ημέρες είναι κρίσιμες για τη συγκεκριμένη εταιρεία η οποία αναζητεί λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Την ίδια στιγμή, προκειμένου να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα ρευστότητας, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφανίζονται διαθέσιμες να προχωρήσουν σε πωλήσεις περιουσιακών τους στοιχείων (πλοίων), ωστόσο η αγορά των επιβατηγών πλοίων στην παρούσα φάση είναι πολύ αδύνατη.
Νέα σενάρια
Ταυτόχρονα στο τραπέζι πέφτουν νέα σενάρια περικοπής δρομολογίων ακόμη και σε μεγάλες εμπορικές γραμμές, προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω το κόστος λειτουργίας των εταιρειών.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει στη "Ν" παράγων της ακτοπλοΐας, λόγω της οικονομικής κρίσης, της κρίσης των καυσίμων αλλά και της αδυναμίας του αρμόδιου Υπουργείου να εξετάσει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων, αναμένεται το επόμενο διάστημα σημαντική πτώση του επιπέδου εξυπηρέτησης των νησιωτικών περιοχών.
Η αντικατάσταση του σύγχρονου επιβατηγού-οχηματαγωγού «Νήσος Μύκονος» από το «Ιεράπετρα» στη γραμμή Πειραιά - Ικαρίας - Σάμου, το οποίο είναι ηλικίας άνω των 30 ετών είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των κινήσεων που υποχρεούνται να κάνουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να επιβιώσουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος πετρελαίου του «Ιεράπετρα» είναι στο 50% αυτού του «Νήσος Μύκονος» το οποίο τον προηγούμενο μήνα «μπήκε μέσα» κατά 650.000 ευρώ, όπως ενημερώθηκε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Αδωνις Γεωργιάδης.
Η έλλειψη ρευστότητας είναι το σημαντικότερο θέμα που αντιμετωπίζει την περίοδο αυτή ο ακτοπλοϊκός κλάδος, καθώς η χειμερινή περίοδος έχει μπει για τα καλά, οι επιβάτες έχουν μειωθεί σημαντικά, ενώ το κόστος καυσίμων εξακολουθεί να βρίσκεται στα ύψη.
Παράλληλα καθυστερούν σημαντικά και οι αποζημιώσεις που περιμένουν όσες τουλάχιστον ακτοπλοϊκές εταιρείες εκτελούν δρομολόγια μισθωμένα από το αρμόδιο Υπουργείο (άγονες γραμμές).
Όπως σημειώνουν ακτοπλοϊκοί παράγοντες, σχολιάζοντας πρόσφατες δηλώσεις του κ. Γεωργιάδη ότι το Υπουργείο είναι καλοπληρωτής, το πρόβλημα δεν βρίσκεται μόνο στο Υπουργείο αλλά σε όλες τις διαδικασίες καταβολής των μισθωμάτων οι οποίες καθυστερούν για μεγάλο χρονικό διάστημα πέραν των έξι μηνών, καθώς παρεμβάλλεται μία απίστευτη γραφειοκρατία από τη στιγμή που η εταιρεία καταβάλει τα σχετικά δικαιολογητικά.
Τα έγγραφα αποστέλλονται στο ελεγκτικό συνέδριο, στη συνέχεια στην πάρεδρο, μετά πάλι στο ελεγκτικό συνέδριο και από εκεί στο υπουργείο Οικονομικών και στη συνέχεια στη Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΥΟ), από την οποία θα τα εισπράξει η εταιρεία.
Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα ρευστότητας έχουν ζητήσει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων από το υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς τόσο οι τράπεζες όσο και οι πετρελαϊκές εταιρείες δεν δέχονται την εκχώρηση των μισθωμάτων καθώς στη συνέχεια το Δημόσιο και συγκεκριμένα το υπουργείο Οικονομικών καθυστερεί σημαντικά την καταβολή τους.
Οι εταιρείες μεταξύ άλλων, πρότειναν να ισχύσει η διάταξη του προεδρικού Διατάγματος 118/2007 περί δημοσίων συμβάσεων το οποίο δίνει τη δυνατότητα στο Δημόσιο να προκαταβάλλει το 50% του μισθώματος με την καλή εκτέλεση της σύμβασης στην αρχική της φάση.
Ελλειψη προσωπικού
Ωστόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας επικαλούνται έλλειψη προσωπικού για να διεκπεραιώσουν την απαιτούμενη εργασία.
Στο μεταξύ το επόμενο διάστημα αναμένεται να ληφθούν οριστικές αποφάσεις για το πρόγραμμα δρομολογίων που θα υιοθετήσουν μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες από τις πρώτες ημέρες του νέου έτους προκειμένου να μειώσουν περαιτέρω τα κόστη λειτουργίας.
Αναμένονται περικοπές δρομολογίων και σε μεγάλες γραμμές (Κρήτης Δωδεκανήσων) ειδικά όσων εξυπηρετούν πολύ μικρή κίνηση (π.χ. δρομολόγια Σαββάτου κ.ά.)
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Πηγή: Ναυτεμπορική
Ετοιμο να δέσει το πρώτο πλοίο... από καύσιμα
Για το νέο χρόνο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα περικόψουν ακόμα και δρομολόγια προκειμένου να περιορίσουν τα λειτουργικά κόστη.
Πολύ κοντά στο ενδεχόμενο να μην αποπλεύσει τις αμέσως επόμενες ημέρες πλοίο για την εκτέλεση προγραμματισμένων δρομολογίων άγονης γραμμής λόγω του ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν διαθέτει την απαιτούμενη ρευστότητα για να αποκτήσει καύσιμα, βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα.
Οι επόμενες δύο ημέρες είναι κρίσιμες για τη συγκεκριμένη εταιρεία η οποία αναζητεί λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Την ίδια στιγμή, προκειμένου να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα ρευστότητας, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφανίζονται διαθέσιμες να προχωρήσουν σε πωλήσεις περιουσιακών τους στοιχείων (πλοίων), ωστόσο η αγορά των επιβατηγών πλοίων στην παρούσα φάση είναι πολύ αδύνατη.
Νέα σενάρια
Ταυτόχρονα στο τραπέζι πέφτουν νέα σενάρια περικοπής δρομολογίων ακόμη και σε μεγάλες εμπορικές γραμμές, προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω το κόστος λειτουργίας των εταιρειών.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει στη "Ν" παράγων της ακτοπλοΐας, λόγω της οικονομικής κρίσης, της κρίσης των καυσίμων αλλά και της αδυναμίας του αρμόδιου Υπουργείου να εξετάσει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων, αναμένεται το επόμενο διάστημα σημαντική πτώση του επιπέδου εξυπηρέτησης των νησιωτικών περιοχών.
Η αντικατάσταση του σύγχρονου επιβατηγού-οχηματαγωγού «Νήσος Μύκονος» από το «Ιεράπετρα» στη γραμμή Πειραιά - Ικαρίας - Σάμου, το οποίο είναι ηλικίας άνω των 30 ετών είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των κινήσεων που υποχρεούνται να κάνουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να επιβιώσουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος πετρελαίου του «Ιεράπετρα» είναι στο 50% αυτού του «Νήσος Μύκονος» το οποίο τον προηγούμενο μήνα «μπήκε μέσα» κατά 650.000 ευρώ, όπως ενημερώθηκε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Αδωνις Γεωργιάδης.
Η έλλειψη ρευστότητας είναι το σημαντικότερο θέμα που αντιμετωπίζει την περίοδο αυτή ο ακτοπλοϊκός κλάδος, καθώς η χειμερινή περίοδος έχει μπει για τα καλά, οι επιβάτες έχουν μειωθεί σημαντικά, ενώ το κόστος καυσίμων εξακολουθεί να βρίσκεται στα ύψη.
Παράλληλα καθυστερούν σημαντικά και οι αποζημιώσεις που περιμένουν όσες τουλάχιστον ακτοπλοϊκές εταιρείες εκτελούν δρομολόγια μισθωμένα από το αρμόδιο Υπουργείο (άγονες γραμμές).
Όπως σημειώνουν ακτοπλοϊκοί παράγοντες, σχολιάζοντας πρόσφατες δηλώσεις του κ. Γεωργιάδη ότι το Υπουργείο είναι καλοπληρωτής, το πρόβλημα δεν βρίσκεται μόνο στο Υπουργείο αλλά σε όλες τις διαδικασίες καταβολής των μισθωμάτων οι οποίες καθυστερούν για μεγάλο χρονικό διάστημα πέραν των έξι μηνών, καθώς παρεμβάλλεται μία απίστευτη γραφειοκρατία από τη στιγμή που η εταιρεία καταβάλει τα σχετικά δικαιολογητικά.
Τα έγγραφα αποστέλλονται στο ελεγκτικό συνέδριο, στη συνέχεια στην πάρεδρο, μετά πάλι στο ελεγκτικό συνέδριο και από εκεί στο υπουργείο Οικονομικών και στη συνέχεια στη Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΥΟ), από την οποία θα τα εισπράξει η εταιρεία.
Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα ρευστότητας έχουν ζητήσει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων από το υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς τόσο οι τράπεζες όσο και οι πετρελαϊκές εταιρείες δεν δέχονται την εκχώρηση των μισθωμάτων καθώς στη συνέχεια το Δημόσιο και συγκεκριμένα το υπουργείο Οικονομικών καθυστερεί σημαντικά την καταβολή τους.
Οι εταιρείες μεταξύ άλλων, πρότειναν να ισχύσει η διάταξη του προεδρικού Διατάγματος 118/2007 περί δημοσίων συμβάσεων το οποίο δίνει τη δυνατότητα στο Δημόσιο να προκαταβάλλει το 50% του μισθώματος με την καλή εκτέλεση της σύμβασης στην αρχική της φάση.
Ελλειψη προσωπικού
Ωστόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας επικαλούνται έλλειψη προσωπικού για να διεκπεραιώσουν την απαιτούμενη εργασία.
Στο μεταξύ το επόμενο διάστημα αναμένεται να ληφθούν οριστικές αποφάσεις για το πρόγραμμα δρομολογίων που θα υιοθετήσουν μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες από τις πρώτες ημέρες του νέου έτους προκειμένου να μειώσουν περαιτέρω τα κόστη λειτουργίας.
Αναμένονται περικοπές δρομολογίων και σε μεγάλες γραμμές (Κρήτης Δωδεκανήσων) ειδικά όσων εξυπηρετούν πολύ μικρή κίνηση (π.χ. δρομολόγια Σαββάτου κ.ά.)
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Πηγή: Ναυτεμπορική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου