Για παιχνίδια σκοπιμοτήτων και σύγκρουση συμφερόντων μιλά η Αθήνα
Ρεπορταζ Λουκάς Δημάκας - Γιώργος Παππάς
Δυσθυμία έχει προκαλέσει στη Γερμανία - σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση - δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού «Spiegel» περί πώλησης τεσσάρων γαλλικών φρεγατών στην Ελλάδα. Μάλιστα, την ώρα που στην Αθήνα αρμόδιες πηγές του υπουργείου Αμυνας τόνιζαν ότι «πρόκειται για παιχνίδια σκοπιμοτήτων και σύγκρουση συμφερόντων». Και όλα αυτά πάνω σε μια υποτιθέμενη νέα εμπορική πρόταση των Γάλλων που, όπως αναφερόταν από τις ίδιες πηγές, δεν έχει υπόψη της η ελληνική πλευρά, ενώ η τραγικά δύσκολη οικονομική κατάσταση της χώρας έχει ουσιαστικά «παγώσει» κάθε συζήτηση για εξοπλιστικά.
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ. Το όλο θέμα - που ανακινείται σε μια λεπτή φάση των συζητήσεων της Αθήνας με τους ευρωπαίους εταίρους για το ζήτημα του χρέους - έχει ως εξής:
Η προηγούμενη κυβέρνηση, της ΝΔ, με μια απόφαση του ΚΥΣΕΑ τον Ιανουάριο του 2009 αποφάσισε την αγορά, με ανάθεση και διακρατική συμφωνία με τη γαλλική κυβέρνηση, 6 φρεγατών FRΕΜΜ και 15(+2) ελικοπτέρων Σούπερ Πούμα με εκτιμώμενο κόστος στα σχετικά προγράμματα 2,2 δισ. ευρώ και 235 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Οι συνομιλίες ξεκινήσαν αργότερα με «χαλαρό» ρυθμό. Η νέα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ διά του τότε υπουργού Αμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου έχει δηλώσει γενικά ότι σέβεται τις διακρατικές συμφωνίες αλλά αποκαλυπτομένης της δημοσιονομικής «τρύπας» που παρέλαβε προσέδωσε ακόμη αργότερο ρυθμό σε όλες τις συζητήσεις που είχαν ξεκινήσει. Για τις φρεγάτες σιγά σιγά το ενδιαφέρον έπεσε από 6 σε 3+1 και οι συζητήσεις για τις προδιαγραφές σκάφους και όπλων «πάνε κι έρχονται». Αλλωστε χρήμα δεν υπάρχει...
ΠΕΝΤΑΕΤΗΣ ΔΩΡΕΑ. Χθες το γερμανικό περιοδικό «Spiegel» έβαλε «φωτιά» καθώς έγραψε ότι επειδή η Ελλάδα δεν είναι σήμερα σε θέση να καταβάλει 300 εκατ. ευρώ ανά φρεγάτα, το Παρίσι πρότεινε στην ελληνική κυβέρνηση να διαθέσει τις φρεγάτες δωρεάν για μία πενταετία. Μετά την παρέλευση της 5ετίας το ελληνικό Ναυτικό θα κληθεί να πληρώσει το αντίτιμο στα κρατικά γαλλικά ναυπηγεία DCNS με έκπτωση 100 εκατ. ευρώ. Εάν και τότε η Ελλάδα δεν είναι σε θέση να πληρώσει, οι φρεγάτες θα επιστραφούν στο γαλλικό Ναυτικό.
Τέτοια πρόταση δεν υπάρχει, διαβεβαιώνει η ελληνική πλευρά, ενώ κάποιοι θυμίζουν την προ ημερών άλλη «φουσκωμένη» υπόθεση σε μερίδα του ευρωπαϊκού Τύπου που ήθελε την Ελλάδα να... αγοράζει 400 αμερικανικά τανκς ABRAMS αντί 1,2 δισ. ευρώ. Ηταν απλώς μια παλιά πρόταση του Στρατού των ΗΠΑ σε αρχική μορφή για δωρεάν παραχώρηση μεταχειρισμένων τανκς, που δεν είχε περάσει από το Κογκρέσο ούτε είχε γίνει αποδεκτή από την Ελλάδα...
ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ. Μετά το δημοσίευμα ο εκπρόσωπος της καγκελαρίου Μέρκελ παραπέμπει στη γενική υποχρέωση για «έντιμη βάση» συμφωνιών και δηλώνει ότι η γερμανική κυβέρνηση δεν έχει άμεση πληροφόρηση για το θέμα. Κατά τα άλλα, είπε, τα σχετικά δημοσιεύματα «περιλαμβάνουν τόσες πολλές υποθέσεις στην κατεύθυνση του τι θα συνέβαινε εάν, ώστε να μην μπορεί να τοποθετηθεί», σημείωσε ο εκπρόσωπος.
Πάντως, η επισήμανση περί «έντιμης βάσης» των συμφωνιών μπορεί να ερμηνευτεί ως έμμεση αιχμή για το πλαίσιο της συγκεκριμένης αγοραπωλησίας. Αλλά και η γερμανική εταιρεία ThyssenKrupp, που κατασκευάζει φρεγάτες και υποβρύχια, με επιστολή στην καγκελάριο Μέρκελ, διαμαρτύρεται για τη σχεδιαζόμενη πώληση, λέει το περιοδικό, που επικαλείται και εσωτερικό έγγραφο της γερμανικής εταιρείας από το οποίο προκύπτει ότι η σχετική συμφωνία ενδέχεται να παραβιάζει τους κανόνες περί επιδοτήσεων που ισχύουν στην ΕΕ.
Ρεπορταζ Λουκάς Δημάκας - Γιώργος Παππάς
Δυσθυμία έχει προκαλέσει στη Γερμανία - σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση - δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού «Spiegel» περί πώλησης τεσσάρων γαλλικών φρεγατών στην Ελλάδα. Μάλιστα, την ώρα που στην Αθήνα αρμόδιες πηγές του υπουργείου Αμυνας τόνιζαν ότι «πρόκειται για παιχνίδια σκοπιμοτήτων και σύγκρουση συμφερόντων». Και όλα αυτά πάνω σε μια υποτιθέμενη νέα εμπορική πρόταση των Γάλλων που, όπως αναφερόταν από τις ίδιες πηγές, δεν έχει υπόψη της η ελληνική πλευρά, ενώ η τραγικά δύσκολη οικονομική κατάσταση της χώρας έχει ουσιαστικά «παγώσει» κάθε συζήτηση για εξοπλιστικά.
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ. Το όλο θέμα - που ανακινείται σε μια λεπτή φάση των συζητήσεων της Αθήνας με τους ευρωπαίους εταίρους για το ζήτημα του χρέους - έχει ως εξής:
Η προηγούμενη κυβέρνηση, της ΝΔ, με μια απόφαση του ΚΥΣΕΑ τον Ιανουάριο του 2009 αποφάσισε την αγορά, με ανάθεση και διακρατική συμφωνία με τη γαλλική κυβέρνηση, 6 φρεγατών FRΕΜΜ και 15(+2) ελικοπτέρων Σούπερ Πούμα με εκτιμώμενο κόστος στα σχετικά προγράμματα 2,2 δισ. ευρώ και 235 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Οι συνομιλίες ξεκινήσαν αργότερα με «χαλαρό» ρυθμό. Η νέα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ διά του τότε υπουργού Αμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου έχει δηλώσει γενικά ότι σέβεται τις διακρατικές συμφωνίες αλλά αποκαλυπτομένης της δημοσιονομικής «τρύπας» που παρέλαβε προσέδωσε ακόμη αργότερο ρυθμό σε όλες τις συζητήσεις που είχαν ξεκινήσει. Για τις φρεγάτες σιγά σιγά το ενδιαφέρον έπεσε από 6 σε 3+1 και οι συζητήσεις για τις προδιαγραφές σκάφους και όπλων «πάνε κι έρχονται». Αλλωστε χρήμα δεν υπάρχει...
ΠΕΝΤΑΕΤΗΣ ΔΩΡΕΑ. Χθες το γερμανικό περιοδικό «Spiegel» έβαλε «φωτιά» καθώς έγραψε ότι επειδή η Ελλάδα δεν είναι σήμερα σε θέση να καταβάλει 300 εκατ. ευρώ ανά φρεγάτα, το Παρίσι πρότεινε στην ελληνική κυβέρνηση να διαθέσει τις φρεγάτες δωρεάν για μία πενταετία. Μετά την παρέλευση της 5ετίας το ελληνικό Ναυτικό θα κληθεί να πληρώσει το αντίτιμο στα κρατικά γαλλικά ναυπηγεία DCNS με έκπτωση 100 εκατ. ευρώ. Εάν και τότε η Ελλάδα δεν είναι σε θέση να πληρώσει, οι φρεγάτες θα επιστραφούν στο γαλλικό Ναυτικό.
Τέτοια πρόταση δεν υπάρχει, διαβεβαιώνει η ελληνική πλευρά, ενώ κάποιοι θυμίζουν την προ ημερών άλλη «φουσκωμένη» υπόθεση σε μερίδα του ευρωπαϊκού Τύπου που ήθελε την Ελλάδα να... αγοράζει 400 αμερικανικά τανκς ABRAMS αντί 1,2 δισ. ευρώ. Ηταν απλώς μια παλιά πρόταση του Στρατού των ΗΠΑ σε αρχική μορφή για δωρεάν παραχώρηση μεταχειρισμένων τανκς, που δεν είχε περάσει από το Κογκρέσο ούτε είχε γίνει αποδεκτή από την Ελλάδα...
ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ. Μετά το δημοσίευμα ο εκπρόσωπος της καγκελαρίου Μέρκελ παραπέμπει στη γενική υποχρέωση για «έντιμη βάση» συμφωνιών και δηλώνει ότι η γερμανική κυβέρνηση δεν έχει άμεση πληροφόρηση για το θέμα. Κατά τα άλλα, είπε, τα σχετικά δημοσιεύματα «περιλαμβάνουν τόσες πολλές υποθέσεις στην κατεύθυνση του τι θα συνέβαινε εάν, ώστε να μην μπορεί να τοποθετηθεί», σημείωσε ο εκπρόσωπος.
Πάντως, η επισήμανση περί «έντιμης βάσης» των συμφωνιών μπορεί να ερμηνευτεί ως έμμεση αιχμή για το πλαίσιο της συγκεκριμένης αγοραπωλησίας. Αλλά και η γερμανική εταιρεία ThyssenKrupp, που κατασκευάζει φρεγάτες και υποβρύχια, με επιστολή στην καγκελάριο Μέρκελ, διαμαρτύρεται για τη σχεδιαζόμενη πώληση, λέει το περιοδικό, που επικαλείται και εσωτερικό έγγραφο της γερμανικής εταιρείας από το οποίο προκύπτει ότι η σχετική συμφωνία ενδέχεται να παραβιάζει τους κανόνες περί επιδοτήσεων που ισχύουν στην ΕΕ.
Πηγή: Τα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου