ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Εξι φορές πάνω από το προβλεπόμενο «εκτοξεύεται» το κόστος για τις αρχαιολογικές ανασκαφές του μετρό της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού. Οταν το 2006 ξεκίνησαν οι αρχαιολογικές εργασίες, ο προϋπολογισμός που είχε προβλεφθεί ανερχόταν σε μόλις 15 εκατ. ευρώ...
Μέχρι σήμερα, που οι ανασκαφές βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, όχι μόνο δαπανήθηκαν τα 15 εκατ. ευρώ, αλλά επιπλέον 25,3 εκατ. ευρώ. Συνολικά, δηλαδή, μέχρι σήμερα, 40,3 εκατ. ευρώ έχουν διατεθεί για τις ανασκαφές. Και πάλι, όμως, το ποσό αυτό δεν επαρκεί. Σήμερα, παρά την πρόοδο που έχει γίνει στις ανασκαφές, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν ακόμη 50 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωσή τους!
«Για την κατασκευή του μετρό εκτελείται μεγάλης κλίμακας αρχαιολογική ανασκαφή. Η έκταση και το πλήθος των αρχαιοτήτων προκάλεσαν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου. Η ''Αττικό Μετρό'' με τις πρωτοβουλίες που ανέλαβε συνέβαλε ουσιαστικά στην επιτάχυνση της αρχαιολογικής έρευνας, προκειμένου και με τη βοήθεια όλων των εμπλεκόμενων φορέων να καταστεί εφικτή η λειτουργία της βασικής γραμμής το 2015», δηλώνει ο διευθυντής Εργων Μετρό Θεσσαλονίκης της «Αττικό Μετρό ΑΕ», Γιώργος Κωνσταντινίδης.
Ιστορικό κέντρο
Οπως επισημαίνεται στην απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, το μεγαλύτερο τμήμα του μετρό είναι χωροθετημένο στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, εντός και εκτός των τειχών της αρχαίας πόλης, όπου υπάρχει μεγάλη πυκνότητα αρχαίων καταλοίπων, τα οποία αποκαλύπτονται σχεδόν αμέσως μετά την αφαίρεση του σύγχρονου οδοστρώματος και συνεχίζονται σε βάθος που φτάνει έως και τα εννιά μέτρα από την επιφάνεια του εδάφους.
«Η μεγάλη πυκνότητα των αρχαιοτήτων και ο ανυπολόγιστος αριθμός των ευρημάτων οφείλονται στις αλλεπάλληλες φάσεις κατοίκησης της Θεσσαλονίκης, που χρονολογούνται από τους ελληνιστικούς έως και τους νεότερους χρόνους, με ένταση όμως, όπως ήταν γνωστό, κατά τη βυζαντινή εποχή, της οποίας τα οικιστικά κατάλοιπα και αρχιτεκτονήματα καθιέρωσαν τη Θεσσαλονίκη ως μια από τις σημαντικότερες πόλεις του Βυζαντίου. Επίσης, εκτός των τειχών της αρχαίας πόλης έχουν αναπτυχθεί εκτεταμένα νεκροταφεία ελληνιστικών, ρωμαϊκών, παλαιοχριστιανικών και βυζαντινών χρόνων», επισημαίνεται στην απόφαση του υπουργείου.
Η πρόοδος
Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί οι ανασκαφές στον επίσταθμο του μετρό (βρίσκεται στους Αγιους Πάντες), όπου το υπόγειο μέσο σε σταθερή τροχιά θα παίρνει στροφή για να αλλάξει κατεύθυνση, αλλά και στους σταθμούς Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πανεπιστήμιο, Ευκλείδης, Φλέμινγκ. Από τις εισόδους των σταθμών έχουν ερευνηθεί ανασκαφικά η βόρεια είσοδος του Ν. Σ. Σταθμού, τμήμα της νότιας εισόδου του σταθμού Αγίας Σοφίας και σε εξέλιξη βρίσκεται η ανασκαφική έρευνα στη βόρεια είσοδο του σταθμού Σιντριβάνι και στην ανατολική είσοδο του σταθμού Φλέμινγκ.
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι αρχαιολογικές έρευνες στους σταθμούς Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας και Σιντριβάνι.Το ποσό που έχει δαπανηθεί έως σήμερα αφορά την ανασκαφική έρευνα, τη σχεδιαστική και φωτογραφική αποτύπωση, καταγραφή, συντήρηση και φύλαξη των ευρημάτων, το κόστος των οποίων αναλύεται σε αμοιβές επιστημονικού και εργατικού προσωπικού, αγορές υλικών και μισθώσεις μηχανημάτων, ενοικίαση και ανακατασκευή χώρων για την ασφαλή φύλαξη των ευρημάτων, αποσπάσεις σημαντικών αρχαιοτήτων και διάφορες άλλες εξειδικευμένες μελέτες και εργασίες.
Τα ευρήματα
Στους σταθμούς που βρίσκονται εντός των τειχών και του ιστορικού κέντρου της πόλης, η αρχαιολογική έρευνα έχει φέρει έως τώρα στο φως οικοδομικά κατάλοιπα και έργα υποδομής της αρχαιότητας (δρόμους, αγωγούς κ.λπ.), που χρονολογούνται από τη ρωμαϊκή εποχή έως και τους νεότερους χρόνους.
Εκτός των τειχών της αρχαίας πόλης έχουν αποκαλυφθεί εκτεταμένα νεκροταφεία ελληνιστικών, ρωμαϊκών, παλαιοχριστιανικών και βυζαντινών χρόνων, που έχουν αποφέρει πλήθος σημαντικών ευρημάτων. Χαρακτηριστικό είναι ότι στη διασταύρωση του σταθμού Σιντριβάνι αποκαλύφθηκαν 1.100 τάφοι ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων, όπως επίσης παλαιοχριστιανική κοιμητηριακή βασιλική στον ίδιο σταθμό.
Εξι φορές πάνω από το προβλεπόμενο «εκτοξεύεται» το κόστος για τις αρχαιολογικές ανασκαφές του μετρό της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού. Οταν το 2006 ξεκίνησαν οι αρχαιολογικές εργασίες, ο προϋπολογισμός που είχε προβλεφθεί ανερχόταν σε μόλις 15 εκατ. ευρώ...
Μέχρι σήμερα, που οι ανασκαφές βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, όχι μόνο δαπανήθηκαν τα 15 εκατ. ευρώ, αλλά επιπλέον 25,3 εκατ. ευρώ. Συνολικά, δηλαδή, μέχρι σήμερα, 40,3 εκατ. ευρώ έχουν διατεθεί για τις ανασκαφές. Και πάλι, όμως, το ποσό αυτό δεν επαρκεί. Σήμερα, παρά την πρόοδο που έχει γίνει στις ανασκαφές, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν ακόμη 50 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωσή τους!
«Για την κατασκευή του μετρό εκτελείται μεγάλης κλίμακας αρχαιολογική ανασκαφή. Η έκταση και το πλήθος των αρχαιοτήτων προκάλεσαν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου. Η ''Αττικό Μετρό'' με τις πρωτοβουλίες που ανέλαβε συνέβαλε ουσιαστικά στην επιτάχυνση της αρχαιολογικής έρευνας, προκειμένου και με τη βοήθεια όλων των εμπλεκόμενων φορέων να καταστεί εφικτή η λειτουργία της βασικής γραμμής το 2015», δηλώνει ο διευθυντής Εργων Μετρό Θεσσαλονίκης της «Αττικό Μετρό ΑΕ», Γιώργος Κωνσταντινίδης.
Ιστορικό κέντρο
Οπως επισημαίνεται στην απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, το μεγαλύτερο τμήμα του μετρό είναι χωροθετημένο στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, εντός και εκτός των τειχών της αρχαίας πόλης, όπου υπάρχει μεγάλη πυκνότητα αρχαίων καταλοίπων, τα οποία αποκαλύπτονται σχεδόν αμέσως μετά την αφαίρεση του σύγχρονου οδοστρώματος και συνεχίζονται σε βάθος που φτάνει έως και τα εννιά μέτρα από την επιφάνεια του εδάφους.
«Η μεγάλη πυκνότητα των αρχαιοτήτων και ο ανυπολόγιστος αριθμός των ευρημάτων οφείλονται στις αλλεπάλληλες φάσεις κατοίκησης της Θεσσαλονίκης, που χρονολογούνται από τους ελληνιστικούς έως και τους νεότερους χρόνους, με ένταση όμως, όπως ήταν γνωστό, κατά τη βυζαντινή εποχή, της οποίας τα οικιστικά κατάλοιπα και αρχιτεκτονήματα καθιέρωσαν τη Θεσσαλονίκη ως μια από τις σημαντικότερες πόλεις του Βυζαντίου. Επίσης, εκτός των τειχών της αρχαίας πόλης έχουν αναπτυχθεί εκτεταμένα νεκροταφεία ελληνιστικών, ρωμαϊκών, παλαιοχριστιανικών και βυζαντινών χρόνων», επισημαίνεται στην απόφαση του υπουργείου.
Η πρόοδος
Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί οι ανασκαφές στον επίσταθμο του μετρό (βρίσκεται στους Αγιους Πάντες), όπου το υπόγειο μέσο σε σταθερή τροχιά θα παίρνει στροφή για να αλλάξει κατεύθυνση, αλλά και στους σταθμούς Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πανεπιστήμιο, Ευκλείδης, Φλέμινγκ. Από τις εισόδους των σταθμών έχουν ερευνηθεί ανασκαφικά η βόρεια είσοδος του Ν. Σ. Σταθμού, τμήμα της νότιας εισόδου του σταθμού Αγίας Σοφίας και σε εξέλιξη βρίσκεται η ανασκαφική έρευνα στη βόρεια είσοδο του σταθμού Σιντριβάνι και στην ανατολική είσοδο του σταθμού Φλέμινγκ.
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι αρχαιολογικές έρευνες στους σταθμούς Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας και Σιντριβάνι.Το ποσό που έχει δαπανηθεί έως σήμερα αφορά την ανασκαφική έρευνα, τη σχεδιαστική και φωτογραφική αποτύπωση, καταγραφή, συντήρηση και φύλαξη των ευρημάτων, το κόστος των οποίων αναλύεται σε αμοιβές επιστημονικού και εργατικού προσωπικού, αγορές υλικών και μισθώσεις μηχανημάτων, ενοικίαση και ανακατασκευή χώρων για την ασφαλή φύλαξη των ευρημάτων, αποσπάσεις σημαντικών αρχαιοτήτων και διάφορες άλλες εξειδικευμένες μελέτες και εργασίες.
Τα ευρήματα
Στους σταθμούς που βρίσκονται εντός των τειχών και του ιστορικού κέντρου της πόλης, η αρχαιολογική έρευνα έχει φέρει έως τώρα στο φως οικοδομικά κατάλοιπα και έργα υποδομής της αρχαιότητας (δρόμους, αγωγούς κ.λπ.), που χρονολογούνται από τη ρωμαϊκή εποχή έως και τους νεότερους χρόνους.
Εκτός των τειχών της αρχαίας πόλης έχουν αποκαλυφθεί εκτεταμένα νεκροταφεία ελληνιστικών, ρωμαϊκών, παλαιοχριστιανικών και βυζαντινών χρόνων, που έχουν αποφέρει πλήθος σημαντικών ευρημάτων. Χαρακτηριστικό είναι ότι στη διασταύρωση του σταθμού Σιντριβάνι αποκαλύφθηκαν 1.100 τάφοι ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων, όπως επίσης παλαιοχριστιανική κοιμητηριακή βασιλική στον ίδιο σταθμό.
Πηγή: Αγγελιοφόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου