Των Φ. Δεργιαδέ, Φ. Κουτσαμπάρη, Κ. Καντούρη, Β. Πλάκα Φ. Σοβιτσλή, Λ. Τσιρέκα
Τα τελευταία χρόνια η πλέον τετριμμένη εξαγγελία όλων των κυβερνήσεων είναι η περιφερειοποίηση της διοίκησης, η αποκέντρωση των εξουσιών, η περιφερειακή ανάπτυξη και η αποδυνάμωση του υδροκέφαλου κράτους και του τέρατος της γραφειοκρατίας.
Σήμερα υπό το καθεστώς της οικονομικής κρίσης ακολουθείται ακριβώς η αντίστροφη πορεία. Η κρίση ευνοεί τη συγκέντρωση των εξουσιών…
Πέρα όμως τη διαδικασία συγχώνευσης υπηρεσιών και οργανισμών, που έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση στην προσπάθεια συμμαζέματος του αδηφάγου κράτους,
μία σειρά διοικητικών δομών, που χρόνια λειτουργούσαν στην περιφέρεια, καταργούνται και οι αρμοδιότητές τους είτε συγχωνεύονται είτε μεταφέρονται στο κέντρο, χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας ουσιαστικός διάλογος, χωρίς να ληφθούν πρόνοιες για το κενό που δημιουργείται, χωρίς εν τέλει να αναπληρώνεται η υπεραξία που παρήγαγαν για τις τοπικές κοινωνίες.
Στη Θεσσαλονίκη η διοικητική απονεύρωση μοιάζει με επιδημία και, σε συνδυασμό με την αποδημία ή το κλείσιμο των επιχειρήσεων και των παραγωγικών μονάδων, δημιουργείται η εντύπωση ότι πέρα από τα κούφια λόγια των εξαγγελιών περί αποκέντρωσης υπάρχει και μία εμμονή σε κάποια κέντρα εξουσίας που θέλουν την πόλη υποβαθμισμένη και σε διαρκή φθίνουσα πορεία.
Τα παρακάτω παραδείγματα της κατάληξης θεσμών και φορέων της πόλης, όπως το ΥΜΑΘ, η ΤΥΔΚ, το ΙΓΜΕ κ.ά., είναι χαρακτηριστικά αυτής της φθίνουσας πορείας. Σε συνδυασμό δε με το θολό τοπίο γύρω από το μέλλον της ΔΕΘ, τη στασιμότητα στην ενίσχύση των πανεπιστημίων της, την αδράνεια γύρω από τα έργα υποδομών, με την κατασκευή του μετρό να ακολουθεί ρυθμούς χελώνας και να καθηλώνει τον ρυθμό της πόλης, τον ακτοπλοϊκό της αποκλεισμό, και τη δρομολόγηση εξελίξεων γύρω από τη λειτουργία της ΕΥΑΘ, του ΟΛΘ αλλά και της φωνής της πόλης, της ΕΡΤ3, τίποτα δεν προμηνύει ότι το μέλλον θα είναι διαφορετικό.
Η Θεσσαλονίκη σε λίγες ημέρες θα υποδεχθεί την πολιτική ηγεσία της χώρας. Δεν πρέπει να υπάρξουν απαντήσεις για όλα αυτά τα ζητήματα;
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ
Πρώτα τα αναβάθμισαν και μετά το κατήργησαν
Η μέθοδος της κατάργησης ενός περιφερειακού θεσμού μέσω της υποτιθέμενης αναβάθμισής του είναι γνωστή και δοκιμασμένη στη χώρα μας, όπου η συλλογική μνήμη συνήθως είναι βραχεία.
Τρανό παράδειγμα είναι το υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, το οποίο με απόφαση της κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τον Οκτώβριο του 2009 αναβαθμίζεται λειτουργικά καθώς γίνεται έδρα δύο υφυπουργών, ενώ αποκτά και νέο τίτλο μετονομαζόμενο σε Γενική Γραμματεία Μακεδονίας Θράκης. Μάλιστα, η τελετή μεταμόρφωσή του ήταν πανηγυρική.
Ολόκληρο κυβερνητικό κλιμάκιο ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να πείσει τους Θεσσαλονικείς ότι το ΥΜΑΘ δεν καταργείται, αλλά αποκτά νέο ρόλο. Ποιος ήταν αυτός; Ποτέ δεν διευκρινίσθηκε επαρκώς, ενώ οι υφυπουργοί, που υποτίθεται θα έδρευαν στη Θεσσαλονίκη, για πολλούς μήνες παρέμεναν καθηλωμένοι σε μία θολή διαδικασία χωρίς αρμοδιότητες και αντικείμενο αλλά και «άφαντοι» από τη Θεσσαλονίκη, την οποία επισκέπτονταν εθιμοτυπικά.
Η εγκατάσταση των δύο υφυπουργών Εσωτερικών Θεοδώρας Τζάκρη και Οικονομίας Μάρκου Μπόλαρη πραγματοποιήθηκε στις 8/10/2009 με κάθε λαμπρότητα παρουσία των τότε υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας Γ. Ραγκούση και Λ. Κατσέλη. «Τα δύο υφυπουργεία θα έχουν αυξημένες αρμοδιότητες, όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία και τη Θράκη, αλλά για όλη την Ελλάδα», είχε πει ο Γ. Ραγκούσης.
Ο τελευταίος και απερχόμενος υπουργός Μακεδονίας - Θράκης Σταύρος Καλαφάτης κατά την τελετή παράδοσης μίλησε ευθέως για «κατάργηση» του υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης» μέσω της υποβάθμισης του ρόλου του.
«Ανακριβή και αναληθή σχόλια» χαρακτήρισε τη συζήτηση περί της κατάργησης του ΥΜΑΘ η τότε υφυπουργός Εσωτερικών Θεοδώρα Τζάκρη. «Αλλάζουμε το κλίμα στον τόπο. Τη νέα ταυτότητα της περιοχής και της πόλης» πρόσθεσε και ο τότε υφυπουργός Οικονομίας Μάρκος Μπόλαρης.
Η πραγματικότητα τους διέψευσε όπως μόλις πρόσφατα και ο πρώτος πολίτης της Θεσσαλονίκης. Την περασμένη Πέμπτη ο δήμαρχος της πόλης Γιάννης Μπουτάρης μιλώντας στο δημοτικό συμβούλιο με το γνωστό αφοπλιστικό του ύφος είπε για το πρώην ΥΜΑΘ και νυν Γενική Γραμματεία Μακεδονίας Θράκης: «Δεν κάνει τίποτα! Αιωρείται. Δεν έχει καμία πραγματική εξουσία. Πάμε Καβάλα μέσω Τιράνων. Μήπως θα άξιζε τον κόπο να καταργηθεί;». Και συνέχισε: « είναι άχρηστη. Έχει ένα σωρό κόσμο που κάθεται και δεν κάνει τίποτα».
Η πρόταση Μπουτάρη να καταργηθεί εντελώς η Γενική Γραμματεία Μακεδονίας Θράκης προφανώς δεν είναι κεραυνός εν αιθρία και ενδεχομένως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης να γνωρίζει σχεδιασμούς και αποφάσεις και αφορούν το άμεσο μέλλον.
Ποιο έργο επιτελεί σήμερα η Γενική Γραμματεία; Στο πρώην ΥΜΑΘ πλέον τυπικά εδράζεται μόνο ο αναπληρωτής υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης Σωκράτης Ξυνίδης, ο οποίος ασχολείται κυρίως με τη συγκρότηση και τις δράσεις της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης, που θεωρητικά θα ασχολείται με «την αξιοκρατική και έγκαιρη αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων και την εύρυθμη λειτουργία μιας πρότυπης δημόσιας υπηρεσίας, που φιλοδοξεί να απαλλάξει τον πολίτη από την ταλαιπωρία του συγκεντρωτισμού και της γραφειοκρατίας».
Ωστόσο, όπως εκτιμάται, η συγκεκριμένη μονάδα και ιδίως στην παρούσα οικονομική συγκυρία της οικονομικής ύφεσης, από μόνη της δεν αρκεί για να δικαιολογήσει την ύπαρξη ενός ολόκληρου γραφειοκρατικού μηχανισμού που, όπως υποστηρίζει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, «δεν κάνει τίποτα» και «αιωρείται»…
Σε σιδηροδρομική απομόνωση η Βόρεια Ελλάδα
Σε σιδηροδρομική απομόνωση έχουν περιέλθει περιοχές της Βόρειας Ελλάδας με την κατάργηση δρομολογίων στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του δικτύου του ΟΣΕ.
Η σύνδεση Θεσσαλονίκης - Κοζάνης διακόπηκε, με αποτέλεσμα να βγει εκτός γραμμής ένας ολόκληρος νομός, με την κατάργηση μιας γραμμής που ανακαινίστηκε προ τετραετίας. Ακολούθησε η διακοπή της γραμμής Θεσσαλονίκη - Φλώρινα - Θεσσαλονίκη και ολοκληρώθηκε η αποκοπή του σιδηρόδρομου από ολόκληρη τη Δυτική Μακεδονία.
Καταργήθηκε ένας αριθμός δρομολογίων από Θεσσαλονίκη προς Έδεσσα, Σέρρες και Αλεξανδρούπολη. Διακόπηκαν τα δρομολόγια δύο αμαξοστοιχιών στις διαδρομές Θεσσαλονίκη - Κιλκίς - Σέρρες και Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη, και απομονώθηκαν κάτοικοι των απομακρυσμένων ακριτικών χωριών του νομού Σερρών στην περιοχή της λίμνης Κερκίνης, τη Ροδόπολη, το Μανδράκι, την Καστανούσα, το Ακριτοχώρι. Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη εκτελούνται μόνο δύο δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς Αλεξανδρούπολη.
Καταργήθηκαν δύο νευραλγικές υπηρεσίες της ΕΛΑΣ
Η μέθοδος της κατάργησης ενός περιφερειακού θεσμού μέσω της υποτιθέμενης αναβάθμισής του είναι γνωστή και δοκιμασμένη στη χώρα μας, όπου η συλλογική μνήμη συνήθως είναι βραχεία.
Τρανό παράδειγμα είναι το υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, το οποίο με απόφαση της κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τον Οκτώβριο του 2009 αναβαθμίζεται λειτουργικά καθώς γίνεται έδρα δύο υφυπουργών, ενώ αποκτά και νέο τίτλο μετονομαζόμενο σε Γενική Γραμματεία Μακεδονίας Θράκης. Μάλιστα, η τελετή μεταμόρφωσή του ήταν πανηγυρική.
Ολόκληρο κυβερνητικό κλιμάκιο ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να πείσει τους Θεσσαλονικείς ότι το ΥΜΑΘ δεν καταργείται, αλλά αποκτά νέο ρόλο. Ποιος ήταν αυτός; Ποτέ δεν διευκρινίσθηκε επαρκώς, ενώ οι υφυπουργοί, που υποτίθεται θα έδρευαν στη Θεσσαλονίκη, για πολλούς μήνες παρέμεναν καθηλωμένοι σε μία θολή διαδικασία χωρίς αρμοδιότητες και αντικείμενο αλλά και «άφαντοι» από τη Θεσσαλονίκη, την οποία επισκέπτονταν εθιμοτυπικά.
Η εγκατάσταση των δύο υφυπουργών Εσωτερικών Θεοδώρας Τζάκρη και Οικονομίας Μάρκου Μπόλαρη πραγματοποιήθηκε στις 8/10/2009 με κάθε λαμπρότητα παρουσία των τότε υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας Γ. Ραγκούση και Λ. Κατσέλη. «Τα δύο υφυπουργεία θα έχουν αυξημένες αρμοδιότητες, όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία και τη Θράκη, αλλά για όλη την Ελλάδα», είχε πει ο Γ. Ραγκούσης.
Ο τελευταίος και απερχόμενος υπουργός Μακεδονίας - Θράκης Σταύρος Καλαφάτης κατά την τελετή παράδοσης μίλησε ευθέως για «κατάργηση» του υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης» μέσω της υποβάθμισης του ρόλου του.
«Ανακριβή και αναληθή σχόλια» χαρακτήρισε τη συζήτηση περί της κατάργησης του ΥΜΑΘ η τότε υφυπουργός Εσωτερικών Θεοδώρα Τζάκρη. «Αλλάζουμε το κλίμα στον τόπο. Τη νέα ταυτότητα της περιοχής και της πόλης» πρόσθεσε και ο τότε υφυπουργός Οικονομίας Μάρκος Μπόλαρης.
Η πραγματικότητα τους διέψευσε όπως μόλις πρόσφατα και ο πρώτος πολίτης της Θεσσαλονίκης. Την περασμένη Πέμπτη ο δήμαρχος της πόλης Γιάννης Μπουτάρης μιλώντας στο δημοτικό συμβούλιο με το γνωστό αφοπλιστικό του ύφος είπε για το πρώην ΥΜΑΘ και νυν Γενική Γραμματεία Μακεδονίας Θράκης: «Δεν κάνει τίποτα! Αιωρείται. Δεν έχει καμία πραγματική εξουσία. Πάμε Καβάλα μέσω Τιράνων. Μήπως θα άξιζε τον κόπο να καταργηθεί;». Και συνέχισε: « είναι άχρηστη. Έχει ένα σωρό κόσμο που κάθεται και δεν κάνει τίποτα».
Η πρόταση Μπουτάρη να καταργηθεί εντελώς η Γενική Γραμματεία Μακεδονίας Θράκης προφανώς δεν είναι κεραυνός εν αιθρία και ενδεχομένως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης να γνωρίζει σχεδιασμούς και αποφάσεις και αφορούν το άμεσο μέλλον.
Ποιο έργο επιτελεί σήμερα η Γενική Γραμματεία; Στο πρώην ΥΜΑΘ πλέον τυπικά εδράζεται μόνο ο αναπληρωτής υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης Σωκράτης Ξυνίδης, ο οποίος ασχολείται κυρίως με τη συγκρότηση και τις δράσεις της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης, που θεωρητικά θα ασχολείται με «την αξιοκρατική και έγκαιρη αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων και την εύρυθμη λειτουργία μιας πρότυπης δημόσιας υπηρεσίας, που φιλοδοξεί να απαλλάξει τον πολίτη από την ταλαιπωρία του συγκεντρωτισμού και της γραφειοκρατίας».
Ωστόσο, όπως εκτιμάται, η συγκεκριμένη μονάδα και ιδίως στην παρούσα οικονομική συγκυρία της οικονομικής ύφεσης, από μόνη της δεν αρκεί για να δικαιολογήσει την ύπαρξη ενός ολόκληρου γραφειοκρατικού μηχανισμού που, όπως υποστηρίζει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, «δεν κάνει τίποτα» και «αιωρείται»…
Σε σιδηροδρομική απομόνωση η Βόρεια Ελλάδα
Σε σιδηροδρομική απομόνωση έχουν περιέλθει περιοχές της Βόρειας Ελλάδας με την κατάργηση δρομολογίων στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του δικτύου του ΟΣΕ.
Η σύνδεση Θεσσαλονίκης - Κοζάνης διακόπηκε, με αποτέλεσμα να βγει εκτός γραμμής ένας ολόκληρος νομός, με την κατάργηση μιας γραμμής που ανακαινίστηκε προ τετραετίας. Ακολούθησε η διακοπή της γραμμής Θεσσαλονίκη - Φλώρινα - Θεσσαλονίκη και ολοκληρώθηκε η αποκοπή του σιδηρόδρομου από ολόκληρη τη Δυτική Μακεδονία.
Καταργήθηκε ένας αριθμός δρομολογίων από Θεσσαλονίκη προς Έδεσσα, Σέρρες και Αλεξανδρούπολη. Διακόπηκαν τα δρομολόγια δύο αμαξοστοιχιών στις διαδρομές Θεσσαλονίκη - Κιλκίς - Σέρρες και Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη, και απομονώθηκαν κάτοικοι των απομακρυσμένων ακριτικών χωριών του νομού Σερρών στην περιοχή της λίμνης Κερκίνης, τη Ροδόπολη, το Μανδράκι, την Καστανούσα, το Ακριτοχώρι. Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη εκτελούνται μόνο δύο δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς Αλεξανδρούπολη.
Καταργήθηκαν δύο νευραλγικές υπηρεσίες της ΕΛΑΣ
Την κατάργηση δύο νευραλγικών υπηρεσιών της αστυνομίας στη Θεσσαλονίκη αποφάσισαν οι επιτελείς της ΕΛΑΣ με την ίδρυση της οικονομικής αστυνομίας, στην οποία περιλαμβάνεται και το ηλεκτρονικό έγκλημα.
Με την αναδιάρθρωση, η οποία -στην Ασφάλεια Θεσσαλονίκης- παρότι έχει αποφασιστεί δεν υλοποιήθηκε ακόμη, το μεγαλύτερο πλήγμα για τις τοπικές αστυνομικές αρχές το δέχεται το τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, το οποίο καταργείται. Το τμήμα, όσα χρόνια λειτουργεί, καλύπτει όλη τη Βόρεια Ελλάδα, με την εξάρθρωση πολλών υποθέσεων, ειδικά παιδικής πορνογραφίας, την αποτροπή αυτοκτονιών και την αποκάλυψη απατών μέσω του διαδικτύου.
Αυτό που προκάλεσε εντύπωση με την απόφαση της κατάργησης του τμήματος Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Θεσσαλονίκης ήταν ότι λίγο πριν από τις αποφάσεις για την αναδιάρθρωση είχε ενισχυθεί με ειδικά εκπαιδευμένους αστυνομικούς, οι οποίοι προσλήφθηκαν από την ΕΛΑΣ για τη στελέχωση του τμήματος ως άτομα «ειδικών καθηκόντων».
Πάντως, μέχρι σήμερα και παρά την ενεργοποίηση της υποδιεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στην Αθήνα, που καλύπτει γεωγραφικά όλη τη χώρα, το τοπικό τμήμα εξακολουθεί να λειτουργεί κανονικά, περιμένοντας τα στελέχη του την εντολή κατάργησης.
Παράλληλα, με την αναδιάρθρωση ουσιαστικά καταργείται το τμήμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, τα μέλη του οποίου πρόσφατα είχαν τη μεγάλη επιτυχία της εξάρθρωσης του διεθνούς κυκλώματος παρασκευής και λαθρεμπορίας τσιγάρων στη Χαλκιδική.
Με την ίδρυση της οικονομικής αστυνομίας, οι αρμοδιότητες του τμήματος περιορίζονται, με συνέπεια να μην έχει αντικείμενο. Άλλωστε, με την αναδιάρθρωση που έχει αποφασιστεί θα ενταχθούν οι υπηρεσίες του σε νέα υποδιεύθυνση της Ασφάλειας. Σήμερα το τμήμα του Οικονομικού Εγκλήματος δεν έχει δυνατότητα να ασχοληθεί με περιπτώσεις λαθρεμπορίας, που αποτελούν αντικείμενο της νεοσύστατης οικονομικής αστυνομίας, αλλά και με τον έλεγχο εικονικών συναλλαγών με πλαστά τιμολόγια.
Αξιωματικοί της ΕΛΑΣ από τη Θεσσαλονίκη είχαν εκφράσει τις αντιρρήσεις τους με αναφορές στην ηγεσία της ΕΛΑΣ σχετικά με την κατάργηση των δύο τμημάτων, αλλά τελικά οι αλλαγές έγιναν, παρότι ακόμη δεν έχουν εφαρμοστεί.
Κλείνει η 113 Πτέρυγα Μάχης
Απροστάτευτη από αέρος αφήνει τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα το υπουργείο Εθνικής Άμυνας με την απόφασή του να μετεγκαταστήσει την 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης (ΜΕΕΑ) από τη Μίκρα Θεσσαλονίκης στην Ελευσίνα και σταδιακά να κλείσει την 113 Πτέρυγα Μάχης.
Η Μοίρα εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη το Νοέμβριο του 2006, με 8 σύγχρονα πυροσβεστικά αεροσκάφη Καναντέρ CL-415, προσφέροντας μέχρι σήμερα σημαντικό έργο στην αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών και την εναέρια διάσωση. Ενώ το υπουργείο Εθνικής Άμυνας υποστηρίζει ότι η μετακίνηση θα συμβάλει στην εξοικονόμηση πόρων, σε μελέτη στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας συμπεραίνεται ότι τα κρατικά ταμεία θα επιβαρυνθούν άμεσα με 1,5 εκατ. ευρώ και κάθε χρόνο με 2 εκατ. ευρώ καθώς κι ότι θα αχρηστευτεί υποδομή 20 εκατ. ευρώ.
Δίχως διεθνείς θεσμούς
Το 2008 έκλεισαν δύο διεθνείς υπηρεσίες που λειτουργούσαν στη Θεσσαλονίκη, καθώς κρίθηκε πως ολοκλήρωσαν το έργο τους και αναδιοργανώθηκαν. Η «Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ανασυγκρότησης», η οποία είχε έδρα στη Θεσσαλονίκη, ήταν υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με αντικείμενο την ανασυγκρότηση και την ενίσχυση κρατών των Δυτικών Βαλκανίων.
Επίσης, και το «Σύμφωνο Σταθερότητας για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη» του οποίου η εναλλακτική έδρα ήταν στη Θεσσαλονίκη και έκλεισε τον Ιούλιο του 2008. Προετοίμαζε και διαμεσολαβούσε για την αξιοποίηση πόρων (που προέρχονται από ευρωπαϊκές και διεθνείς πηγές και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα) από χώρες των Βαλκανίων για την ανάπτυξή τους.
Τα τελευταία χρόνια της λειτουργίας του είχαν περιοριστεί οι πόροι και οι αρμοδιότητές του που ασκούνταν κυρίως από τις Βρυξέλλες, όπου και έδρευε. Το Σύμφωνο μετατράπηκε σε «Περιφερειακό Συμβούλιο Συνεργασίας» και παρά την προσπάθεια της Θεσσαλονίκης να διατηρήσει την έδρα του, τελικά αυτή εγκαταστάθηκε στο Σεράγεβο.
Στη Θεσσαλονίκη πλέον από ευρωπαϊκούς θεσμούς λειτουργεί μόνο το Cedefop.
Τέλος εποχής και για ΕΛΟΓΑΚ - ΕΘΙΑΓΕ
Τέλος εποχής όμως σηματοδοτεί η κυβερνητική απόφαση περί συγχωνεύσεων και για τον Ελληνικό Οργανισμό Γάλακτος - Κρέατος, ο οποίος έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη, συγκεκριμένα στην Κηφισιά. Η συγχώνευσή του με άλλους οργανισμούς που υπάγονται στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης συναντά ήδη μεγάλες αντιδράσεις, αφού θα στερήσει από τη Θεσσαλονίκη και εν γένει τη Βόρεια Ελλάδα τους ποιοτικούς ελέγχους των αγροτικών προϊόντων, τη ποσόστωση στο γάλα και άλλου είδους μετρήσεις.
Τα κυβερνητικά σχέδια όμως περιλαμβάνουν στο κάδρο των συγχωνεύσεων και το Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας (ΕΘΙΑΓΕ) και κατ’ επέκταση της αγροτικής έρευνας κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα.
Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σκοπεύει να εντάξει το ΕΘΙΑΓΕ σε μία νέα δομή, τον Εθνικό Οργανισμό Έρευνας, Εκπαίδευσης και Ποιότητας (ΕΟΕΕΠ), κάτι που ελλοχεύει τον κίνδυνο να χαθούν σημαντικά ευρωπαϊκά κονδύλια που δίνονται στο ίδρυμα για τον τομέα της έρευνας. Οι ερευνητές του Ιδρύματος πάντως φοβούνται πιο πολύ από την απραξία, την προχειρότητα με την οποία σχεδιάζεται ο νέος εθνικός οργανισμός.
Τα χαμένα βαλκανικά όνειρα του ΧΚΘ
Με μεγαλόπνοα βαλκανικά και άλλα όνειρα, τα οποία όμως δεν ευοδώθηκαν, τόσο εξαιτίας κύκλων του χρηματιστηριακού συστήματος των Αθηνών όσο και εξαιτίας της φθίνουσας χρηματιστηριακής συγκυρίας των τελευταίων ετών, ξεκίνησε το 1996 το Χρηματιστηριακό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Σκοπός του ήταν να προσελκύει εταιρείες από τη Βόρεια Ελλάδα και, σε δεύτερη φάση, να καταστεί η έδρα μιας ενιαίας χρηματιστηριακής αγοράς στα Βαλκάνια, μέσω των Ελληνικών Πιστοποιητικών (ΕΛΠΙΣ), κάτι που ξεκίνησε να γίνεται, αλλά τελικά δεν ολοκληρώθηκε όπως είχε σχεδιαστεί, ελλείψει και της πίστης του τραπεζικού συστήματος.
Το ΧΚΘ βρέθηκε ανάμεσα σε αντίρροπες δυνάμεις: Τους τοπικούς φορείς που υποστήριζαν τον ρόλο του και ήθελαν να το δουν να μεγεθύνεται, και κάποιους εκπροσώπους του χρηματιστηριακού συστήματος των Αθηνών που ποτέ δεν το είδαν με θετικό μάτι, γιατί τους έκλεβε την πελατεία.
Κάποια στιγμή, είχε φτάσει να πραγματοποιεί το 12% με 15% της ημερήσιας αξίας των συναλλαγών της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς, ενώ ο αριθμός των βορειοελλαδικών εταιρειών που απευθύνονταν σε αυτό για να καταθέσουν τους φακέλους της εισαγωγής τους στο χρηματιστήριο αυξάνονταν με εντυπωσιακούς ρυθμούς.
Η σημαντικότερη ανάπτυξή του ήταν όταν στο τιμόνι της ΕΧΑΕ και του ΧΑ ήταν ο Παναγιώτης Αλεξάκης, ενώ στη συνέχεια έκανε μάλλον συντήρηση δυνάμεων, υπό τη σκιά ηγεσιών που επέλεγαν μάλλον σολομώντειες λύσεις. Οι γνωρίζοντες πάντως την ιστορία του θεωρούν πως η σημερινή ηγεσία της ΕΧΑΕ μάλλον το αναβάθμισε, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Σήμερα, αποτελεί ουσιαστικά μονάδα μάρκετινγκ του ομίλου της ΕΧΑΕ, εξυπηρετώντας επενδυτές, χρηματιστές και εισηγμένες.
Πριν από λίγο καιρό, σε επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη, ο σημερινός πρόεδρος του ΧΑ Σωκράτης Λαζαρίδης θέλησε να βάλει τέλος στις γκρίνιες των τοπικών φορέων περί υποβάθμισης του ΧΚΘ, επισημαίνοντας πως, όχι μόνο δεν χάνει αρμοδιότητες, αλλά πλέον έχει αναγορευθεί σε επίσημο data vendor (πωλητής δεδομένων) του ΧΑ, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας In Broker και In Broker Plus.
Πηγή: Αγγελιοφόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου