Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2011

Σχεδιάζεται ο «Ονειρεμένος Επιταχυντής»



Ο International Linear Collider (ILC) θα είναι ο πιο ισχυρός επιταχυντής στον κόσμο


Γενεύη

Ολοκληρώθηκε η συνάντηση των κορυφαίων φυσικών στον κόσμο που πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Πυρηνικής Έρευνας (το γνωστό CERN) και είχε ως αντικείμενο την οργάνωση και σχεδιασμό της κατασκευής ενός νέου επιταχυντή ακόμη πιο ισχυρού από εκείνους που υπάρχουν σήμερα.

Επί τέσσερις μέρες οι επιστήμονες μελετούσαν το πώς θα επιτευχθεί η κατασκευή του International Linear Collider (ILC) ο οποίος έχει ονομαστεί «Ονειρική Μηχανή» αφού όπως πιστεύουν οι ειδικοί θα φέρει επανάσταση στην έρευνα για την προέλευση του Κόσμου.




Οι γραμμικές έρευνες

Ο Διεθνής Γραμμικός Επιταχυντής Σωματιδίων (ILC) θα είναι μια μηχανή μήκους 50 χιλιομέτρων περίπου, που περιλαμβάνει δύο τεράστιους επιταχυντές που θα επιταχύνουν ηλεκτρόνια και ποζιτρόνια σε ταχύτητες παραπλήσιες του φωτός προτού συγκρουστούν μεταξύ τους.
Τα αποτελέσματα από αυτές τις συγκρούσεις είναι πιθανό να φωτίσουν ορισμένα από τα πιο μεγάλα κοσμικά μυστήρια όπως το αν υπάρχουν επιπλέον διαστάσεις ή πώς ξεκίνησε και εξελίχθηκε η λεγόμενη Μεγάλη Έκρηξη από την οποία σύμφωνα με την κρατούσα θεωρία δημιουργήθηκε το Σύμπαν.

Η συνάντηση των φυσικών στο CERN έγινε στην σκιά της διακοπής της λειτουργίας του πρώτου μεγάλου επιταχυντή σωματιδίων, του Tevatron, που βγήκε στην...σύνταξη μετά από 26 χρόνια εργασίας στο Εθνικό Εργαστήριο Fermilab στις ΗΠΑ. Έτσι πλέον ο μόνος ισχυρός επιταχυντής που έχουν στην διάθεση τους οι επιστήμονες για να πραγματοποιήσουν σύνθετες και πολύπλοκες έρευνες είναι ο Μεγάλος Επιταχυντής Αδρονίων (LHC) στο CERN.

Οι διαφορές

Στον LHC συγκρούονται μεταξύ τους πρωτόνια με στόχο την ανακάλυψη νέων σωματιδίων αλλά η όλη διαδικασία παράγει επιπλέον και «άχρηστη» ύλη η οποία σε πολλές περιπτώσεις κρύβει στοιχεία και λεπτομέρειες των πειραμάτων.

Ο ILC, αν τελικά κατασκευαστεί, θα είναι ένα μηχάνημα που θα παράγει απόλυτα «καθαρά» αποτελέσματα. Οι επιταχυντές θα ρίχνουν 10 δισεκατομμύρια ηλεκτρόνια και ποζιτρόνια το ένα πάνω στον άλλο κάθε δευτερόλεπτο. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό ο ILC θα έχει αρχικά μήκος 36 χιλιομέτρων (18 χιλιόμετρα κάθε επιταχυντής) και θα αναπτυχθεί σταδιακά στα 50 χιλιόμετρα.

Τα εμπόδια

Δύο είναι τα βασικά προβλήματα για την κατασκευή του ILC. Το ένα έχει να κάνει με το κόστος του το οποίο αν ξεκινούσε σήμερα να κατασκευάζεται εκτιμάται ότι θα άγγιζε τα 7 δις. δολάρια. Μέχρι στιγμής η διεθνής ομάδα επιστημόνων που ασχολείται με το εγχείρημα δεν έχει καταφέρει να βρει σοβαρή χρηματοδότηση.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι δεν έχει αποφασισθεί το που θα κατασκευαστεί. Οι ΗΠΑ και η Μ.Βρετανία είναι οι δύο χώρες που έχουν τις απαραίτητες υποδομές για να γίνει εκεί η εγκατάσταση. Σύμφωνα με το πλάνο που έχει εκπονηθεί, η χώρα που θα φιλοξενήσει το ILC θα πρέπει να καταβάλει και το μεγαλύτερο μερίδιο της κατασκευής του κάτι που ειδικά στην σημερινή συγκυρία δεν είναι εύκολο να αποφασισθεί από οποιαδήποτε κυβέρνηση.

Οι προετοιμασίες και οι σχεδιασμοί θα ολοκληρωθούν στο τέλος του 2012. Αν όλα πάνε καλά, λυθούν τα προβλήματα και ξεκινήσει άμεσα η κατασκευή του, οι ειδικοί εκτιμούν ότι ο ILC θα μπορεί να μπει σε λειτουργία μέσα σε διάστημα 5-8 ετών.

Πηγή: Το Βήμα

Δεν υπάρχουν σχόλια: