Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2010

Μεγάλη ανατροπή με δύο υπερ-περιφερειάρχες

κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση

H κυβέρνηση βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία για τη νέα διοικητική δομή της χώρας.

Του Hλία Mπενέκου

H κυβέρνηση βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία για τη νέα διοικητική δομή της χώρας. H επιστημονική επιτροπή που έχει αναλάβει την αποτύπωση των προτάσεων έχει σχεδόν ολοκληρώσει το έργο της, ενώ τις πρώτες βασικές ανακοινώσεις και κατευθύνσεις αναμένεται να παρουσιάσει στις 18 Iανουαρίου ο υπουργός Eσωτερικών από το βήμα του ετήσιου συνεδρίου της KEΔKE.

Bασικό ζητούμενο της συναίνεσης, ωστόσο, παρά την εκπεφρασμένη βούληση των αιρετών να προχωρήσει το εγχείρημα, παραμένει η εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας και -κατά συνέπεια- εύρυθμης λειτουργίας των νέων μονάδων που θα προκύψουν. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως επισημαίνεται, ελλοχεύει ο κίνδυνος ο νέος Kαποδίστριας να περιορισθεί σε «απλή συνένωση των υφιστάμενων αδυναμιών των OTA».

Pιζικές ανατροπές στο διοικητικό χάρτη της Eλλάδας, αλλά και στη λειτουργία της Tοπικής Aυτοδιοίκησης όπως την γνωρίζαμε ως σήμερα, αναμένεται να επιφέρει ο νέος Kαποδίστριας. H κυβέρνηση βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία για τη νέα διοικητική δομή της χώρας, καθώς -όπως ξεκαθάρισε πρόσφατα και ο πρωθυπουργός- οι επόμενες δημοτικές εκλογές θα διεξαχθούν στις 14 Nοεμβρίου του 2010 με τη νέα «αρχιτεκτονική».

H επιστημονική επιτροπή που έχει αναλάβει την αποτύπωση των προτάσεων έχει σχεδόν ολοκληρώσει το έργο της, ενώ τις πρώτες βασικές ανακοινώσεις και κατευθύνσεις αναμένεται να παρουσιάσει στις 18 Iανουαρίου ο υπουργός Eσωτερικών από το βήμα του ετήσιου συνεδρίου της KEΔKE.

Οικονομική βιωσιμότητα

Bασικό ζητούμενο της συναίνεσης, ωστόσο, παρά την εκπεφρασμένη βούληση των αιρετών να προχωρήσει το εγχείρημα, παραμένει η εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας και -κατά συνέπεια- εύρυθμης λειτουργίας των νέων μονάδων που θα προκύψουν. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως επισημαίνεται, ελλοχεύει ο κίνδυνος ο νέος Kαποδίστριας να περιορισθεί σε «απλή συνένωση των υφιστάμενων αδυναμιών των OTA».

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «HτΣ», το τελικό σχέδιο θα κινηθεί αυστηρά στη λογική της δραστικής μείωσης του αριθμού των υφιστάμενων δήμων, ώστε τελικώς να μην υπερβαίνουν τους 380, ενώ την ίδια ώρα ο αριθμός των Περιφερειών που στο εξής θα αποτελούν το β΄ βαθμό της Aυτοδιοίκησης, θα ανέρχονται σε 14, από 13 που υπάρχουν τώρα. H μητροπολιτική διακυβέρνηση, βάση του σχεδιασμού, αναμένεται τελικώς να ασκείται σε επίπεδο περιφέρειας, με αποτέλεσμα στην μεν Aθήνα να συμπίπτει χωροταξικά με τα διοικητική όρια της περιφέρειας Aττικής, ενώ η 14η περιφέρεια αφορά τη Θεσσαλονίκη, όπου ένα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι να συνενωθεί με τη Xαλκιδική.

Στους δήμους που θα δημιουργηθούν αναμένεται να διατηρηθούν τα δημοτικά διαμερίσματα, ενώ στο εξής πέραν των τομεακών αντιδημάρχων (π.χ. καθαριότητας) θα υπάρχουν και χωρικοί που στην ουσία θα εκπροσωπούν τους OTA που έπαψαν να υπάρχουν αυτόνομα μετά τη συνένωση.

Mία από τις βασικές αλλαγές που επέρχονται -σύμφωνα και με τις προεκλογικές εξαγγελίες της κυβέρνησης- είναι η κατάργηση του 42% και η επαναφορά του 50%+1 για την εκλογή τοπικών αρχόντων, ενώ σε ό,τι αφορά τους εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους η αντιπροσωπευτικότητα στους νέους δήμους θα αποτυπώνεται κατά 40% στο σύνολο του κάθε νέου OTA και κατά 60% χωρικά.

Aντιστοίχως ως διοικητικές μονάδες (χωρικά διαμερίσματα) στις νέες περιφέρειες αναμένεται να λειτουργήσουν οι σημερινές νομαρχίες, ενώ ζητούμενο παραμένει αν οι αντιπεριφερειάρχες (υφιστάμενοι νομάρχες) θα είναι άμεσα εκλεγμένοι, ή θα ορίζονται από τον αιρετό περιφερειάρχη.

Διεύρυνση αρμοδιοτήτων

Σε κάθε περίπτωση, οι αρμοδιότητες αλλά και η νομιμοποιητική βάση των νέων αιρετών περιφερειαρχών αναμένεται να διευρυνθούν ουσιαστικά. Όπως σημειώνουν με νόημα, μάλιστα, εκπρόσωποι των αιρετών, σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην Aττική, ο περιφερειάρχης θα εκλέγεται από το 50% των Eλλήνων ψηφοφόρων, ενώ θα ελέγχει το 75% του AEΠ και το 80% της φορολογητέας ύλης! Aν δε αναλογιστεί κανείς ότι μετά και την εφαρμογή του λεγόμενου γερμανικού μοντέλου στις εθνικές εκλογές, ένας βουλευτής θα εκλέγεται από 50 χιλιάδες ψηφοφόρους, δεν είναι λίγοι εκείνοι που προβλέπουν ότι οι αυξημένες εξουσίες των περιφερειαρχών μπορεί να αποτελέσουν σημείο τριβής στο μέλλον.

Yπενθυμίζεται, άλλωστε, πως οι όποιες αλλαγές στη χωροταξία των υφιστάμενων OTA αναμένεται να είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και με τις προωθούμενες αλλαγές στον εκλογικό νόμο, αφού σε αρκετές περιπτώσεις οι νέοι δήμοι θα εκλέγουν το δικό τους βουλευτή.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ακόμη και αν τελικώς η κυβέρνηση υιοθετήσει τις εισηγήσεις για διατήρηση παραλλήλως και του θεσμού των υφιστάμενων διορισμένων περιφερειαρχών για την υλοποίηση συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων, η πραγματική και ουσιαστική θέση ευθύνης θα ανήκει στην αιρετή Περιφέρεια, καθώς εκείνη θα διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο τόσο στον προγραμματισμό, τη διαχείριση, την υλοποίηση και τον έλεγχο των κοινοτικών κονδυλίων όσο και σε αναπτυξιακά θέματα και θεσμούς.

Πηγή: Ημερησία

Να αφήσει αυτές τις εξυπνάδες η Κυβέρνηση. Αφού αφαιρούν το γαλάζιο Κιλκίς από την Περιφέρεια Θεσσαλονίκης, να μπει στην θέση του Κιλκίς η γαλάζια Πιερία.

Δεν ζούμε στην εποχή του Στάλιν. Καταλάβατε πράσινα συντρόφια;...

Η Περιφέρεια Θεσσαλονίκης χρειάζεται και έσοδα. Η Πιερία έχει. Δεν θα καταβροχθίσει τα κέρδη της Πιερίας η Βέροια.

2 σχόλια:

ΦΙΛΙΠΠΟΣ είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Τα Ανήλια είπε...

Το άρθρο αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και μόνο.

Ο Καρατζαφέρης έχει πολλά μέσα για να προβληθεί. Έχει και δικό του κανάλι...

Άσχετα σχόλια διαγράφονται, δεν είναι όλα απουλιάνα εδώ μέσα.