Γράφει η Χρύσα Αράπογλου
Θεσσαλονίκη, χιλιάδες χρόνια παρούσα. Από τα προϊστορικά πολίσματα και τη Θέρμη, η Θεσσαλονίκη του Κάσσανδρου, η Ρωμαϊκή, η Βυζαντινή, η Θεσσαλονίκη των ζηλωτών, η πόλη-πρωταγωνίστρια των βαλκανικών ανακατατάξεων, των διωγμών των Εβραίων, η μάνα των προσφύγων. Με τα ίχνη των εποχών ολοφάνερα στην ανατομία της. Αυτή είναι η ταυτότητα της πόλης. Το μέλλον της είναι το παρελθόν της.
Ο μνημειώδης πλούτος της γνωστός και κρυμμένος. Η ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε πολιτιστικό προορισμό και η ενίσχυση της τοπικής της οικονομίας είναι άμεσα συνυφασμένη με την αποκάλυψη των υπαρχόντων αλλά και των “κρυμμένων” ή “απολεσθέντων” πολιτιστικών της θησαυρών.
Μια τέτοια περίπτωση αφορά τις περίφημες Incantadas, τις Μαγεμένες, που “απήγαγε” το 1864 ο Γάλλος Em. Miller με εντολή του Ναπολέοντα Γ΄ και σήμερα βρίσκονται στο Μουσείο του Λούβρου. Πρόκειται για τα αγάλματα της περίφημης, μνημειώδους, διώροφης, αμφιπρόσωπης στοάς των Ειδώλων, που βρισκόταν στην είσοδο της Αρχαίας Αγοράς, δίπλα στα Λουτρά Παράδεισος. Παριστάνουν Μαινάδα, νεανική μορφή του Διονύσου, Αριάδνη στεφανωμένη με φύλλα κληματαριάς, Λήδα σε σύμπλεγμα με τον κύκνο, Γανυμήδη σε σύμπλεγμα με αετό, Αύρα με διάφανο χιτώνα, μορφή Διόσκουρου και φτερωτής Νίκης. Το μνημείο καταγράφηκε από όλους τους περιηγητές που έφθασαν στη Θεσσαλονίκη, μέχρι τη λεηλασία του με την κατεδάφιση της κιονοστοιχίας και τη μεταφορά των διαφόρων τμημάτων στο λιμάνι, τη φόρτωσή τους σε γαλλικό πολεμικό πλοίο και τη μεταφορά τους στο νησί των Κύκνων αρχικά και τελικά στο Παρίσι.
Η σημασία τουλάχιστον της αναπαράστασης του συγκεκριμένου μνημειακού θησαυρού εκφράστηκε από το σύνολο του πνευματικού δυναμικού της Θεσσαλονίκης εδώ και δεκαετίες και αποτέλεσε μία από τις βασικές προτεραιότητες του οργανισμού “Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα 1997”. Δυστυχώς σήμερα, 12 χρόνια μετά, το σχέδιο παραμένει ακόμα “εκκρεμές”.
Η διεκδίκηση της επιστροφής είναι μια χρονοβόρα περιπέτεια με αβέβαιο αποτέλεσμα. Είναι όμως πολύ πιο απλό από τα υπάρχοντα λεπτομερή σχέδια να κατασκευαστούν αντίγραφα που θα τοποθετηθούν στο χώρο όπου βρίσκονταν.
Η δημοτική μας παράταξη “Θεσσαλονίκη Πρωταγωνίστρια” ανέδειξε και υιοθέτησε τη συγκεκριμένη πρόταση εντάσσοντάς την στο προεκλογικό της πρόγραμμα, ενώ έχουμε κατ’ επανάληψη θέσει το θέμα τόσο στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης όσο και σε σχετικές συζητήσεις με τον πρόξενο της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη.
Όλοι συμφωνούν ότι τα αντίγραφα πρέπει να κατασκευαστούν και να φθάσουν στην πόλη άμεσα.
Η Θεσσαλονίκη αξίζει και πρέπει να αναδειχθεί σε πόλη-ανοιχτό μουσείο.
Πηγή:
Μακεδονία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου